26.8.2024 Ajatuksia autoista Mansory tietää, miten vähennetään hiilipäästöjä – sidotaan ne kuituun Teksti Vesa Eskola Kuva Mansory Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Vaikka vuosi on vielä pahasti kesken, vuoden tuning-hirviön tittelin voi melkein luovuttaa jo Mansoryn koristelemalle Porsche 911 Turbo S -avokkaalle. P9LM Evo 900 Cabrio edustaa taattua Mansory-tyyliä, jolla ei mielistellä vaatimattomia tai erottautumista pelkääviä. Mansoryn hiilikuitukuurilla Porsche on muuttunut jo sen verran, ettei sitä meinaa edes tunnistaa. Toisaalta, jos jotain mallia voi tuunata hyvän maun ulottumattomiin, niin juuri Turbo Ässää, se kun on jo pohjimmiltaan aina ollut Zuffenhausenissa tuotekehityksen oma sisäinen ylilyönti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laitettaisiinko vähän hiilikuitua? Hiilikuitu on tunnetusti materiaali, jota käytetään moottoriurheilussa, joten sen käyttö lisää automaattisesti auton urheilullisuutta – eikö? Ja jos hiilikuitua lisätään oikein paljon ja joka paikkaan, silloinhan kyseessä on todella urheilullinen peli. Aloitetaan keulasta, jossa ilmanottoaukkoja on kasvatettu. Samalla hiilikuitupohjainen etusäleikkö on laitettu uusiksi. Aukkojen koon kasvun myötä myös päivänajovalot on jouduttu sijoittamaan uudelleen. Konepelti on luonnollisesti viimeistelty näkyvällä hiilikuitupinnalla, sillä mitäs järkeä hiilikuidussa on, elleivät kaikki näe sitä. Seuraavaksi käsittelyn kohteeksi ovat joutuneet etupyöräkotelot, joiden ympäristö on myös täytetty hiilikuidulla. Samassa käsittelyssä kori on myös leventynyt hieman. Perään on sinnekin isketty luonnollisesti hiilikuitua lähes kaikkiin mahdollisiin pintoihin. Moottorille ja takajarruille ilmaa syöttävät aukot eivät nekään ole vaatimattomat – tai ilman hiilikuitua. Ja kirsikkana kakussa ovat uusi diffuusori sekä valtava takaspoileri. Ne auttavat pysymään tiellä kovemmassakin vauhdissa, sillä downforcen luvataan kasvaneen selvästi. Ja siipien ja diffuusorien väliseen takalokasuojaan on siihenkin lisätty vielä – arvasitte oikein – hiilikuitua. Wrooooom Eikä Mansoryn virittely on rajoittunut pelkästään auton ulkomuotoihin ja sisustusmateriaaleihin, myös 3,8-litraista tuplaturbokuutosta on viritetty. Siitä otetaan nyt irti 900 heppaa, ja maksimivääntö on 1050 Nm. Huippunopeudeksi luvataan 340 km/h ja satasen vauhtiin pitäisi ehtiä 2,5 sekunnissa. Se vaatinee tosin aika hyvää pintaa, sillä noilla kiihtyvyyksillä mekaanisen pidot rajat alkavat tulla jo vastaan. Suorituskykyä on kasvatettu asentamalla mm. suuremmat muuttuvageometriset turboahtimet sekä uusi suorituskykyinen pakojärjestelmä. Kasvaneiden voimareservien myötä käytössä on myös uusi ilmansuodatin sekä moottorin jäähdytysjärjestelmä. Ja totta kai moottorinohjausyksikkö on kalibroitu uusiksi. Voiman siirtämiset tiehen auttavat kunnon kumit: pyöräkoko on edessä 21 ja takana 22 tuumaa. Etukumit ovat leveähköt eli kokoa 255/35 ja takanakit ovat sitten jo kilpa-autoa kokoa eli 335/25. Ja luonnollisesti myös taotut vanteet ovat nekin uudet. Entä jos laitettaisiin hieman hiilikuitua myös ohjaamoon? Kurkistus P9LM Evo 900 Cabrion kabiiniin paljastaa myös paljon uutta. Ja ei, emme puhu nyt pelkästään turkoosista väristä. Kevyet ja teräksellä vahvistetut hiilikuitukuppistuimet ovat kieltämättä niiden väriyhdistelmästä riippumatta hienot. Ja ilmavat. Ratti on puolestaan päällystetty puoliksi nahalla – ja yllättäen puoliksi hiilikuidulla. Ja totta kai ohjauspyörän väri on sävy sävyyn muun verhoilun kanssa. Ja verhoilussa ei todellakaan ole säästetty. Kabiini on vuorattu kauttaaltaan pehmeällä nahalla. Ainoastaan siellä, minne nahka ei sovi, on käytetty muita materiaaleja. Kuten hiilikuitua. Ja jos avoversio tuntuu turhan coolilta, samat viritykset saa myös umpikorisena. Silloin katolle saa vielä yhden ilmanottoaukon lisää, joka imee happea moottorille. Ja mitä tämä lysti maksaa? Jos sinun täytyy kysyä, et kuulu kohderyhmään. Ja koska kauneus on aina mielipideasia, veikkaamme, että kaikki seitsemän valmistettua autoa on myyty jo ennakkoon. Ja on itse kukin mitä mieltä hiilikuidusta materiaalina tai siitä miten paljon sitä on soveliasta koristeluun käyttää, auton maalipinta on hieno. Mansoryn kotisivut: https://www.mansory.com/ Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 2.11.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: harrastuksena käytettyjen autojen myynti-ilmoitusten parissa surffailu 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 19.10.2025 Ajatuksia autoista Turvakäräjillä kaikki tähdet eivät ole samanarvoisia – Ajatuksia autoista 12.10.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Kalle Rovanperä lopettaa – kiitos elämäni upeimmista sinivalkoisista urheiluhetkistä 5.10.2025 Ajatuksia autoista Kamppailu digielämästäsi on vasta kiihtymässä – Ajatuksia autoista 28.9.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: sähkömoottori parantaa ja pahentaa halpisautoja 21.9.2025 Ajatuksia autoista Kauan siihen meni, mutta vihdoin mittaristo näkyy ohjauspyörästä huolimatta – Ajatuksia autoista 14.9.2025 Ajatuksia autoista IAA München 2025 sisälsi koulukuntaeroja ja kosolti kiinalaisia – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo - eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 11.11.2025 Kuluttajat Sähköauton kotilatauslaitteen mystinen vika johti vuosia kestäneeseen vakuutuskiistaan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan