21.6.2024 Matkailu Matkaelämys: eturivissä Icelandairin siivin Teksti Marko Jokela Kuva Marko Jokela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos jalkatilaa riittää, viihdenäyttö toimii ja tarjoilu pelaa, muuttuu lentomatkustus puuduttavasta siedettäväksi – etenkin Atlantin ylittävillä pitkillä lennoilla. Yksi vitsaus tosin koettelee kaikkia lentoluokasta välittämättä. Lentomatkustus voi olla tuskastuttava kokemus, jonka eri vaiheista pahimmillaan muodostuu hikinen kujanjuoksu. On saavuttava ajoissa kentälle, suoriuduttava lähtöselvityksen jonoista, läpikäytävä turvatarkastus, löydettävä siedettävä odotuspaikka lentoaseman usein täpötäysistä kahviloista ja suoriuduttava ajoissa lähtöportille – vain päästäkseen jonottamaan koneeseen pääsyä.Toisinkin voisi olla ja onkin, mutta se vaatii myös rahallista panostusta, jota kutsutaan bisnesluokaksi. Icelandairilla sen nimi on Saga Premium Flex.Lentoasemalla odottelu sujuu leppoisasti loungessa istuskellen – tähän voisi tottua. Loungen ehkä paras anti on sijainti eli lentoaseman alituisesta hälystä eristetyt tilat. Toki tarjolla on kevyttä syötävää, kahvia ja virvokkeita.Päämääränä on Islannin Keflavikin lentokenttä, jonne vie Boeing 737 -matkustajakone.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMahdottomia islantilaisnimiäIstumapaikka on mukavan väljä muhkean istuimen ja riittävän jalkatilan puolesta, eikä omalle paikalle eli koneen alkupään istuinriveille tarvitse jonotella ahtaalla istuinkäytävällä ja väistellä ylähyllyille punnerrettavia lentolaukkuja.Jalkatilaa on 101,6 senttiä tavanomaisen 81 sentin sijaan.Alkaa vakiokuulutus. ”Miehistönänne tänään ovat…” Yritän tosissani kuunnella ja todentaa peräkkäisiksi kirjaimiksi kapteenin ja perämiehen nimet, mutta tehtävä on tyystin mahdoton. Ohjaamossa ovat xxxxxson ja xxxxxson, matkustamohenkilökunnan vastaavana on puolestaan xxxxxdottir.Yhdestä islantilaisesta nimestä olen kuitenkin varma, sillä otin koneen ovensuussa matkapuhelimella muistiinpanokuvan. Koneyksilön nimi on Bulandstindur. Google tietää: se on pyramidin muotoinen vuori, joka kohoaa hieman yli kilometrin korkeuteen itäisessä Islannissa.Häpeilemätöntä ja humorististaLennon alkajaisiksi viihdenäytöllä pyörii häpeilemättömän itsevarmoja tietoiskuja ja mainoksia satujen saarelta: vesiputouksista ja muista luonnonihmeistä, puhtaiden aineosien ihonhoitotuotteista, terveyttä elvyttävistä kuumavesilähteistä, kylpylöiden hellittelyhoidoista, jeeppi- ja sukellussafareista, ruokaperinteistä kuten savustetusta lampaasta, tislaamojen kirkkaista juomista ja ainutkertaisista islanninhevosista.Uskaltaisipa suomalaisetkin islantilaistyyliin eli pidäkkeittä kehua retostaa omilla vahvuuksillaan. On niitä valtteja meilläkin: puhtaat vedet juoda ja uida, upeat järvikalat, saastumaton metsäluonto, lapin lumo, saimaannorppa, Kalevala, joulupukki, saunaperinteet sekä luonnonmarjat, yrtit ja sienet – näin alkajaisiksi.Selkänojan istuintaskussa on turvaohjeet sekä oksennuspussi, johon on painettu You´re hopefully not feeling like Gullfoss.Gullfoss on Islannin kuuluin ja voimakasvirtaisin vesiputous.Kevyt ja maukas ateriaLennolla on mukava aterioida teräksisillä aterimilla ja ilman, että koko ajan tarvitsee pelätä tahattomasti tönäisevänsä kyynärpäillä vierustoveria.Tarjolla on mukavan kevyt ja maittava ateria, jossa pääraaka-aineiden omat maut pääsevät oikeuksiinsa. Tarjottimelle on koottu pienen annosten valikoima, jossa on katkarapuja, lohta, ankkaa sekä rapeaksi kuorrutettua kanaa vohvelin kanssa.Jälkiruoka on arvattava. Skyr on koostumukseltaan rahkamainen hapanmaitotuote, joka maistuu kermaiselta jugurtilta. Islantilaiset nauttivat sitä aamulla murojen kera, päivällä pääruuan lisukkeena tai illan tullen jälkiruokana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTasa-arvoinen vitsausLentokokemus ei jättänyt hammasteltavaa. Kansallisella lentoyhtiöllä on tarjota mukavia istuimia ja ystävällistä palveluakin kovempi valtti. Jos lentää Icelandairilla Atlantin yli, on mahdollista tehdä stopover-pysähdys Islannissa ilman lisäkustannuksia lentolipun hintaan. Pisimillään välipysähdys voi olla seitsemän päivän mittainen.Mutta mikä olikaan lentovitsaus, joka koettelee tasa-arvoisesti kaikkia lentoluokasta välittämättä? Korvat menevät paineen vaihteluissa lukkoon istuipa missä päin konetta tahansa. Lentoluokka – kuin auton varusteiden vertailua Lentomatkustajan kannattaa vertailla eri lippu- ja matkustusluokkien eroja ja hintoja myös eri lentoyhtiöiden kesken. Lentoluokkien erojen vertailu on vähän kuin vertailisi uusien henkilöautojen eri varustelutasoja ja vakiovarustelistauksia. Ajoissa lentomatkan ostanut voi saada matkansa edullisesti ja toisaalta aivan lähtöpäivän edellä ostettunakin voi lipun hinta olla laskenut mukavasti. Nyrkkisääntönä voi pitää, että mitä tyyriimpi lentolippu, sen enemmän se joustaa esimerkiksi lipunvaihtojen ja takaisinmaksujen näkökulmasta, näin myös Iclandairilla, jonka Saga Premium Flex tarkoittaa muun muassa seuraavaa: kaksi ruumaan menevää laukkua, max. u2 kg / laukku kaksi käsimatkatavaraa, max. 10 kg / laukku ja pieni henkilökohtainen tavara priority lähtöselvitys ja koneeseen siirtyminen mukavammat istuimet ilmaiset ateriat, virvoitus- ja alkoholijuomat wifi-yhteys koko lennon ajan kahdelle laitteelle (ilmainen Euroopan sisäisillä lennoilla sekä Islannin ja Pohjois-Amerikan välisillä lennoilla) pistorasia henkilökohtainen viihdejärjestelmä kuulokkeet lipunhinnan täysi takaisinmaksu Icelandairin muut lentoluokat ovat Saga Premium (kuin Flex, muttei ilmaisia muutoksia), Economy Flex, Economy Standard ja Economy Light. Lue lisää Kaikki artikkelit 26.12.2024 Päivän kuva Päivän kuva: katedraali sherrylle 26.12.2024 Matkailu Erikoiset unet: ufo-kokemus kapselihotellissa Wienissä 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? – British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Matkailu Hampurin huima satama – Euroopan kolmanneksi suurin 24.12.2024 Matkailu Helsinki-Vantaan lentoasema – kaupunki, joka sykkii 24/7/365 myös talvella! 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan – Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 23.12.2024 Matkailu Päivän torttu: Linzin torttu Linzissä – Sissikin arvostaisi 23.12.2024 Yleinen Tokio – kiehtovan kuhiseva metropoli 22.12.2024 Matkailu Timișoaran vallankumousmuseo, mistä kaikki alkoi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja