21.6.2024 Matkailu Matkaelämys: eturivissä Icelandairin siivin Teksti Marko Jokela Kuva Marko Jokela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos jalkatilaa riittää, viihdenäyttö toimii ja tarjoilu pelaa, muuttuu lentomatkustus puuduttavasta siedettäväksi – etenkin Atlantin ylittävillä pitkillä lennoilla. Yksi vitsaus tosin koettelee kaikkia lentoluokasta välittämättä. Lentomatkustus voi olla tuskastuttava kokemus, jonka eri vaiheista pahimmillaan muodostuu hikinen kujanjuoksu. On saavuttava ajoissa kentälle, suoriuduttava lähtöselvityksen jonoista, läpikäytävä turvatarkastus, löydettävä siedettävä odotuspaikka lentoaseman usein täpötäysistä kahviloista ja suoriuduttava ajoissa lähtöportille – vain päästäkseen jonottamaan koneeseen pääsyä.Toisinkin voisi olla ja onkin, mutta se vaatii myös rahallista panostusta, jota kutsutaan bisnesluokaksi. Icelandairilla sen nimi on Saga Premium Flex.Lentoasemalla odottelu sujuu leppoisasti loungessa istuskellen – tähän voisi tottua. Loungen ehkä paras anti on sijainti eli lentoaseman alituisesta hälystä eristetyt tilat. Toki tarjolla on kevyttä syötävää, kahvia ja virvokkeita.Päämääränä on Islannin Keflavikin lentokenttä, jonne vie Boeing 737 -matkustajakone.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMahdottomia islantilaisnimiäIstumapaikka on mukavan väljä muhkean istuimen ja riittävän jalkatilan puolesta, eikä omalle paikalle eli koneen alkupään istuinriveille tarvitse jonotella ahtaalla istuinkäytävällä ja väistellä ylähyllyille punnerrettavia lentolaukkuja.Jalkatilaa on 101,6 senttiä tavanomaisen 81 sentin sijaan.Alkaa vakiokuulutus. ”Miehistönänne tänään ovat…” Yritän tosissani kuunnella ja todentaa peräkkäisiksi kirjaimiksi kapteenin ja perämiehen nimet, mutta tehtävä on tyystin mahdoton. Ohjaamossa ovat xxxxxson ja xxxxxson, matkustamohenkilökunnan vastaavana on puolestaan xxxxxdottir.Yhdestä islantilaisesta nimestä olen kuitenkin varma, sillä otin koneen ovensuussa matkapuhelimella muistiinpanokuvan. Koneyksilön nimi on Bulandstindur. Google tietää: se on pyramidin muotoinen vuori, joka kohoaa hieman yli kilometrin korkeuteen itäisessä Islannissa.Häpeilemätöntä ja humorististaLennon alkajaisiksi viihdenäytöllä pyörii häpeilemättömän itsevarmoja tietoiskuja ja mainoksia satujen saarelta: vesiputouksista ja muista luonnonihmeistä, puhtaiden aineosien ihonhoitotuotteista, terveyttä elvyttävistä kuumavesilähteistä, kylpylöiden hellittelyhoidoista, jeeppi- ja sukellussafareista, ruokaperinteistä kuten savustetusta lampaasta, tislaamojen kirkkaista juomista ja ainutkertaisista islanninhevosista.Uskaltaisipa suomalaisetkin islantilaistyyliin eli pidäkkeittä kehua retostaa omilla vahvuuksillaan. On niitä valtteja meilläkin: puhtaat vedet juoda ja uida, upeat järvikalat, saastumaton metsäluonto, lapin lumo, saimaannorppa, Kalevala, joulupukki, saunaperinteet sekä luonnonmarjat, yrtit ja sienet – näin alkajaisiksi.Selkänojan istuintaskussa on turvaohjeet sekä oksennuspussi, johon on painettu You´re hopefully not feeling like Gullfoss.Gullfoss on Islannin kuuluin ja voimakasvirtaisin vesiputous.Kevyt ja maukas ateriaLennolla on mukava aterioida teräksisillä aterimilla ja ilman, että koko ajan tarvitsee pelätä tahattomasti tönäisevänsä kyynärpäillä vierustoveria.Tarjolla on mukavan kevyt ja maittava ateria, jossa pääraaka-aineiden omat maut pääsevät oikeuksiinsa. Tarjottimelle on koottu pienen annosten valikoima, jossa on katkarapuja, lohta, ankkaa sekä rapeaksi kuorrutettua kanaa vohvelin kanssa.Jälkiruoka on arvattava. Skyr on koostumukseltaan rahkamainen hapanmaitotuote, joka maistuu kermaiselta jugurtilta. Islantilaiset nauttivat sitä aamulla murojen kera, päivällä pääruuan lisukkeena tai illan tullen jälkiruokana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTasa-arvoinen vitsausLentokokemus ei jättänyt hammasteltavaa. Kansallisella lentoyhtiöllä on tarjota mukavia istuimia ja ystävällistä palveluakin kovempi valtti. Jos lentää Icelandairilla Atlantin yli, on mahdollista tehdä stopover-pysähdys Islannissa ilman lisäkustannuksia lentolipun hintaan. Pisimillään välipysähdys voi olla seitsemän päivän mittainen.Mutta mikä olikaan lentovitsaus, joka koettelee tasa-arvoisesti kaikkia lentoluokasta välittämättä? Korvat menevät paineen vaihteluissa lukkoon istuipa missä päin konetta tahansa. Lentoluokka – kuin auton varusteiden vertailua Lentomatkustajan kannattaa vertailla eri lippu- ja matkustusluokkien eroja ja hintoja myös eri lentoyhtiöiden kesken. Lentoluokkien erojen vertailu on vähän kuin vertailisi uusien henkilöautojen eri varustelutasoja ja vakiovarustelistauksia. Ajoissa lentomatkan ostanut voi saada matkansa edullisesti ja toisaalta aivan lähtöpäivän edellä ostettunakin voi lipun hinta olla laskenut mukavasti. Nyrkkisääntönä voi pitää, että mitä tyyriimpi lentolippu, sen enemmän se joustaa esimerkiksi lipunvaihtojen ja takaisinmaksujen näkökulmasta, näin myös Iclandairilla, jonka Saga Premium Flex tarkoittaa muun muassa seuraavaa: kaksi ruumaan menevää laukkua, max. u2 kg / laukku kaksi käsimatkatavaraa, max. 10 kg / laukku ja pieni henkilökohtainen tavara priority lähtöselvitys ja koneeseen siirtyminen mukavammat istuimet ilmaiset ateriat, virvoitus- ja alkoholijuomat wifi-yhteys koko lennon ajan kahdelle laitteelle (ilmainen Euroopan sisäisillä lennoilla sekä Islannin ja Pohjois-Amerikan välisillä lennoilla) pistorasia henkilökohtainen viihdejärjestelmä kuulokkeet lipunhinnan täysi takaisinmaksu Icelandairin muut lentoluokat ovat Saga Premium (kuin Flex, muttei ilmaisia muutoksia), Economy Flex, Economy Standard ja Economy Light. Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Matkailu Italian Rivieran helmet – Camogli ja Portofino 4.6.2025 Matkailu OnniBus tuo premium-bussit Suomen kaukoliikenteeseen yhteistyössä Lux Expressin kanssa 2.6.2025 Matkailu Elämyksiä Saimaalta: Savonlinna hurmaa linnoillaan, laivoillaan ja lohikeitoillaan 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 1.6.2025 Matkailu Hollantilainen pyöräilykulttuuri yllätti ensikertalaisen – näin toimii sujuva yhteispeli liikenteessä 1.6.2025 Lentokoneet Türk Hava Yollari 92 vuotta – kuinka Turkki on vuosien saatossa valjastanut Turkish Airlinesin ulkopoliittisen valtansa välineeksi 26.5.2025 Matkailu High Chaparral – tämän lähemmäs seikkailua villissä lännessä et enää pääse 25.5.2025 Matkailu Kauheata – ja ihanaa: tässäkö on Euroopan tulevaisuus? 24.5.2025 Lentokoneet Mach 0,94: Bombardier Global 8000 on nopein siviililentokone sitten Concorden Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”