12.11.2017 Matkailu Matkailukohde syvältä – tuhatvuotinen Rammelsberg Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rammelsberg ei ole tunnettu kaivos syvyydeltään, löydöksiltään tai kooltaan, mutta se toimi yhtäjaksoisesti vuosina 968-1988 eli yli tuhat vuotta. Teollisuudellaan merkittäväksi valtioksi kehittyneessä Saksassa on myös asiasta kertovia museoita.Rammelsberg ei ole tunnettu kaivos syvyydeltään, löydöksiltään tai kooltaan, mutta se toimi yhtäjaksoisesti yli tuhat vuotta. Vuosien saatossa sen uumenista on nostettu yhteensä 27 miljoonaa tonnia malmia.Pääasialliset tuotteet ovat sinkki, kupari, lyijy, hopea ja kulta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHovien tarpeista…Arkeologisissa kaivauksissa Rammelsbergin vuoren alueelta on löydetty malmin kappaleita ja sulatusvälineitä, joista on päätelty alueella kaivetun jo kolmannella vuosisadalla.Ensimmäiset maininnat kaivostoiminnasta löytyvät kuitenkin vasta vuodelta 968, jolloin Otto Suuri, Saksin Herttua ja Pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan keisari kaivautti alueelta hopeaa hovin käyttöön.Vuoren juurella sijainneen Goslarin kaupungin kukoistus alkoi, kun vuoren rikkaudet houkuttelivat Henri II:n rakennuttamaan keisarillisen palatsin kaupunkiin.…sotavalmisteluihinRooman valtakuntaan kuuluneet saksalaiset ruhtinaat ja herttuakunnat tietysti nahistelivat kaivoksen omistuksesta tuon tuostakin joko asein tai lakituvassa, mutta kasvava kulutus piti kaivoksen toiminnassa lyhyitä katkoksia lukuun ottamatta.Välillä Goslarin kaupunginkin hallinnassa ollut Rammelsberg päätyi saksalais-roomalaisen keisarikunnan hajottua 1800-luvulla Preussin kuningaskunnalle.Vuodesta 1936 alkaen kansallissosialistinen Saksa laajensi kaivosta sotaan valmistautumiseksi ja suurin osa nykyisistä rakennuksista onkin tältä ajalta.Viimeisenä toiminut Preussag-kaivosjätti lopetti toiminnan kesällä 1988 kaivoksen malmisuonien ehtyessä, vaikka lähiseudulla on löydetty merkkejä toisesta suonesta.…turistikohteeksiRammelsbergin kaivos valittiin vuonna 1992 ensimmäisenä saksalaisena teollisuuskohteena UNESCON maailmanperintökohteiden listalle.Se on pysähdyksen väärti jo sellaisenaan, mutta yhdessä alueen muiden maailmanperintökohteiden Goslarissa ja Hildesheimissa kanssa ehdottomasti hyvä matkakohde.Alueelta löytyy kattavat näyttelyt kaivostoiminnasta, mineraaleista ja elämisestä kaivoksessa eri aikakausilla. Välineistöä ja koneita on runsaasti esillä pääasiallisesti tosin maailmansotien jälkeiseltä ajalta.Malminkäsittelytilojen ja maanalaisen vesivoimalan lisäksi vierailun kohokohta on opastettu retki kaivostunneliin.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.12.2024 Matkailu Budapestin joulumarkkinat, maku- ja näkönystyröiden hemmottelua 14.12.2024 Matkailu Via Appia: pyöräretki pitkin teiden kuningatarta 11.12.2024 Matkailu Päivän kuva: Citroën ë-C3 ajettiin Kauppatorille – huomaatko mitä oleellista puuttuu kuvasta? 9.12.2024 Matkailu Japanissa luotijunalla jouhevasti 260 km/h 8.12.2024 Matkailu Zagrebin joulumarkkinat, kehujen arvoiset? 6.12.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuajoneuvoilla menee vähän paremmin – ensirekisteröinnit viime vuotta edellä 5.12.2024 Laivat Joulu merellä: ruokapöytä notkuu Finnlinesin uusilla aluksilla 4.12.2024 Matkailu Matkavinkki: Tukholman Svenskt Tenn – kuolemattomia sisustusunelmia 3.12.2024 Laivat Joulu merellä: valkoisilla laivoilla klassikkoja ja vegaanisia vaihtoehtoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”