11.4.2023 Ajoneuvot Mazda 3 päivitettiin Japanissa teknologia edellä – voinemme odottaa vastaavaa Eurooppaankin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Japanista kantautuneet tiedot Mazda 3:n päivityksestä kertovat, että ulkonäköön tai voimalinjoihin ei ole tällä kertaa puututtu. Sen sijaan muutokset koskevat viihde- ja turvallisuusteknologiaa. Monilla japanilaisvalmistajilla on tapana vetää hiukan kotiin päin, mitä tulee uusien mallien esittelyihin ja muihin tuoteuutisiin. Ennakkokäsitykseen meille tulevista japanilaisuutuuksista on siis tietyin varauksin mahdollista päästä seuraamalla sikäläisiä autouutisia - kunhan kielenkääntöohjelmat skulaavat.Aiemmin tänä vuonna Mazda päivitti pidempään porskuttaneen pikkuauto 2:n. Tuossakin tapauksessa uutinen saatiin ensin Japanista, mutta vain parisen viikkoa sen jälkeen myös Mazda Europe kertoi vastaavansuuntaisista uudistuksista. Kolmosen muutokset ovat vieläpä kakkosta kapea-alaisempia, joten Euroopan-debyytti saattaa senkin osalta olla jo ovella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjanmukaista teknologiaaEhdottomasti näkyvin osa Mazda 3:n päivitystä löytyy kojelaudan päältä. Siellä aiempi 8,8-tuumainen näyttö on vaihdettu suurempaan, 10,25-tuumaiseen. Alempaa keskikonsolista voi lisäksi bongata (ei tosin näistä kuvista) sinne lisätyn langattoman älypuhelintelakan sekä valaistun USB-C -portin.Auton ja älypuhelimen ykseyttä lisäävät nyt monet muutkin uudet asiat. Ensinnäkin Mazda 3 yhdistää Apple Carplayn sekä myös Android Auton langattomasti. Japanilaisasiakkaat voivat lisäksi käynnistää auton etänä esimerkiksi ilmastoinnin tai huurunpoiston vuoksi.Sovelluksen avulla voi myös muun muassa asettaa autolle nopeus- ja aluerajat eli jos toinen kuljettaja (tai pahimmassa tapauksessa varas) ylittää ne, saa kuljettaja kännykkäänsä heti varoituksen. Mazda My Car Care tuo lisäturvaa nimenomaan varkaudenestonäkökulmasta.Turvallisuusasioihin liittyvät myös järjestelmäuudistukset. Jalankulkijoista varoittavaa järjestelmää on paranneltu, samoin kuin kuljettajan vireystilan vahtia.Mazda kertoo lisäksi miettineensä uudelleen joitain kolmosen moottori-korimalli-varustetaso -yhdistelmiä, mutta on aikaista sanoa kuinka ne mahdollisesti vaikuttavat meikäläiseen mallistoon, joka on jo lähtökohtaisesti vähän erilainen.Kuvien Ceramic Metallic -värivaihtoehdon lisääminen palettiin on ainoa ulkonäköön vaikuttava muutos.Konepellin alla jatkavat 2,0-litraiset bensiinimoottorit Skyactiv-G- ja eksoottisempi Skyactiv-X. Molemmathan uivat luokassa edukseen monellakin tavalla vastavirtaan, ja jälkimmäinen hämmästyttää edelleen olemalla markkinoiden ainoa puristussytytteinen bensiinimoottori. Moottori on saanut molemmista erinomaisia kokemuksia koeajoiltaan.Atlantin takana ihastusta herättää vielä lisäksi kolmoseen saatavilla oleva 2,5-litrainen, turboahdettu, 250 hevosvoiman voimanlähde, joka toki olisi tosi kiva lisä myös meikäläiseen moottoripalettiin.Lähde ja kuvat: Mazda Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti