13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Teksti Benjamin Helander Kuva Mazda Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mielenkiintoinen perinteisemmän automerkin vastaus esimerkiksi Teslalle ja BYD:ille tulee myyntiin Suomessa keväällä kilpailukykyiseen hintaan. Kiinalaissukuista mallia tulee seuraamaan Mazdan oma, Japanissa valmistettava sähköauto vuonna 2027. Brysselin autonäyttelyssä on käynyt toteen se viime vuonna esiin noussut mahdollisuus, että Mazdan Kiinan markkinoille alun perin esittelemä, sikäläisen yhteistyökumppanin Changan Auton tekniikkaa hyödyntävä Mazda EZ-6 tulee myös Euroopan markkinoille. Täällä Euroopassa autoa tullaan kutsumaan tutun kuuloisesti Mazda 6e:ksi, ja sitä tullaan tuomaan tänne pelkästään täyssähköisenä, erotuksena siitä, että Kiinassa myytävään versioon saa myös niin kutsutun range extender -polttomoottorin. Auton perustana on Changanin Deepal-brändin SL03-sähkösedan, mutta auto on silti helposti identifioitavissa nykytyylin Mazdaksi sekä sisältä että ulkoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValtteina tyyli ja varusteluMazda 6e on taustastaan johtuen omalla tavallaan historiallinen malli Mazdalle itselleen, mutta se on myös mielenkiintoinen avaus siinä mielessä, että perinteisillä automerkeillä on toistaiseksi hyvin laiha edustus D-segmentin sähkösedaneissa Euroopassa. Luokkaa määrittää hyvin pitkälti Tesla Model 3, ja sitä on asettunut haastamaan kiinalainen BYD Seal. Harvoja muita tarjokkaita luokassa ovat BMW i4 sekä Hyundai Ioniq 6 - ei mitään maailman perinteisimpiä sedaneita. Mazda on ainakin Teslaan ja BYD:iin verrattuna perinteinen automerkki, ja kokonaisesta takaluukustaan sekä coupémaisesta perästään huolimatta Mazda 6e on lähellä perinteisen sedanin käsitettä. Mazdan yhtenä suurimpana vahvuutena luokassa on ehdottomasti tyyli ja suoranainen näyttävyys. Autossa on Mazdan mukaan otettu käyttöön niin kutstutun Kodo-muotokielen uusin kehitysaste. Muotokielen tutut elementit ovat kaikki tallella, mutta joissain kohdissa ne ovat tavallista voimakkaampia. Mazda 6e:ssä on myös piilotetut ovenkahvat sekä sähköisesti aukeava takaspoileri. Sisätiloissa sama premium-tunnelma jatkuu, muodostuen edelleenkin Mazdan nykymalliston yläpäästä tutuista elementeistä. Autoa tullaan tarjoamaan Euroopassa kahdella eri varustetasolla, Takumina ja Takumi Plussana, joista jälkimmäinen tuo matkustamoon lehdistökuvien kaltaisen Tan mokka -nappanahkaverhoilun, Takumin luottaessa vaaleaan keinonahkaan. Sisätiloissa yhtenä erikoisuutena on niin sanottu kelluva keskikonsoli. Keskellä kojelautaa on 14,6-tuumainen tietoviihdenäyttö, ja kuljettajan edessä on 10,2-tuumainen digitaalimittaristo. Lisäksi lisättyä todellisuutta sisältävä HUD-näyttö heijastaa tietoja jopa 50 tuuman alueelle tuulilasilla. Äänentoistosta vastaa 14 kaiuttimella toteutettu Sony Pro -järjestelmä. Turva- ja mukavuusvarustelu on luonnollisesti kattavaa, mutta yhtenä erityisen tärkeänä ja toistaiseksi melko harvinaisena tekee mieli mainita Occupancy Monitoring -järjestelmä, joka siis valvoo takapenkillä istuvia lapsia kameran avulla, ja varoittaa mikäli he ovat vaarassa unohtua autoon. Valitettavan tunnetusti tämä varuste voi olla jopa hengenpelastaja lapsille.Mazda 6e:ssä myös sisätilan ilmeen voi luonnehtia olevan selvästi tasokkaampi ja tyylikkäämpi kuin vaikkapa Tesla Model 3:ssa, joka on myynnillisesti luokan johtaja. Lähtee alle 45 000 eurollaMazda lähtee tarjoamaan Mazda 6e:tä kahtena varustetasona, mutta yhdellä voimalinjalla. Tämä tarkoittaa 190 kilowatin eli 258 hevosvoiman ja 320 newtonmetrin sähkömoottoria taka-akselille sijoitettuna sekä 68,8 kilowattitunnin akkua, josta riittää virtaa 479 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. Auto tukee 200 kilowatin pikalatausta, jolloin 10:stä 80:aan prosenttiin päästään varauksessa 22 minuutissa. Monien sähköautolta kaipaama lämpöpumppu tulee olemaan vakiovaruste. Mazda 6e kiihtyy nollasta sataan 7,6 sekunnissa, ja kulkee 175 kilometriä tunnissa. Vaikka Mazda 6:n sähköllä toimivan henkisen seuraajan myynti ei ole vielä alkanut, eikä lopullista hinnastoa julkistettu, mutta hintojen tiedetään jo tässä vaiheessa alkavan alle 45 000 eurosta Takumi-varustetasolla. Varsinaiset tilauskirjat aukeavat kevään aikana, ja ensimmäiset Mazda 6e:t saapuvat maahan puolestaan kesän aikana. Edeltää seuraavia sähkö-MazdojaMazda ei tunnetusti ole muutaman muun japanilaisvalmistajan tavoin lähtenyt ajolähdössä mukaan sähköautovillitykseen, ja viime aikojen kehityskulut ovat osoittaneet, ettei se ratkaisu ole ollut lainkaan huono. Mazdalla menee yleisesti hyvin, ja esimerkiksi päämarkkina-alueellaan Pohjois-Amerikassa on taottu jopa ennätyslukuja ilman yhtäkään sähköautoa. Euroopassa lainaperäinen Mazda 6e tulee olemaan Mazdan toinen sähköauto crossover-tyyppisen ja polttomoottoriautoon perustuvan MX-30:n jälkeen. Nyt Mazda on kuitenkin virallistanut, että noin parin vuoden päästä se tulee julkistamaan oman sähköautopohjarakenteen Panasonicin akuilla. Tehtaallekin tiedetään jo paikka Japanissa. Samalla Mazda kehittää uutta Skyactiv-Z -polttomoottorisukupolvea, jonka lanseeraus tulee tapahtumaan vuonna 2027. Polttomoottorit siis elävät ja voivat hyvin Mazdalla siitäkin huolimatta, että sähköautoja tuodaan mallistoon niiden rinnalle. Lähde: MazdaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.3.2024 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – kerro mauttomuudestasi myös naapureille Mercedes-Maybach G 650 Landauletilla 28.2.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda AZ-Offroad oli Suzuki Jimnyn 660-kuutioinen kei-sisar 3.2.2024 Ajoneuvot Mazda 6:n myynti loppuu sittenkin tähän vuoteen – Euroopassa autoja vielä hyvin saatavilla 1.2.2024 Ajoneuvot Leveäkoristen markkinoille suunnattu Mazda CX-70 edustaa omalaatuista mallistopolitiikkaa 23.1.2024 Ajoneuvot Mazda Spirit Racing olisi ottamassa Mazdaspeedin roolin tuotantomallien virittäjänä – jatkoon! 25.11.2023 Ajoneuvot MG4 XPower myös Suomeen: 435 hevosen taskuraketti alle 44000 euroa 23.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda MX-30 R-EV – edes kuumeunet eivät selittäneet Mazdan outoa lataushybridiä 11.11.2023 Ajoneuvot Wankel-rajapyykki rikki – Mazda valmistanut nyt yli 2 miljoonaa kiertomäntämoottoriautoa 30.10.2023 Ajoneuvot Wankel-unelma Mazda Iconic SP ja kolme muuta tulikuumaa urheiluautokonseptia Japan Mobility Show’sta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa