13.1.2025

Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille

Kuva Mazda

Mielenkiintoinen perinteisemmän automerkin vastaus esimerkiksi Teslalle ja BYD:ille tulee myyntiin Suomessa keväällä kilpailukykyiseen hintaan. Kiinalaissukuista mallia tulee seuraamaan Mazdan oma, Japanissa valmistettava sähköauto vuonna 2027.

Brysselin autonäyttelyssä on käynyt toteen se viime vuonna esiin noussut mahdollisuus, että Mazdan Kiinan markkinoille alun perin esittelemä, sikäläisen yhteistyökumppanin Changan Auton tekniikkaa hyödyntävä Mazda EZ-6 tulee myös Euroopan markkinoille.

Täällä Euroopassa autoa tullaan kutsumaan tutun kuuloisesti Mazda 6e:ksi, ja sitä tullaan tuomaan tänne pelkästään täyssähköisenä, erotuksena siitä, että Kiinassa myytävään versioon saa myös niin kutsutun range extender -polttomoottorin.

Auton perustana on Changanin Deepal-brändin SL03-sähkösedan, mutta auto on silti helposti identifioitavissa nykytyylin Mazdaksi sekä sisältä että ulkoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valtteina tyyli ja varustelu

Mazda 6e on taustastaan johtuen omalla tavallaan historiallinen malli Mazdalle itselleen, mutta se on myös mielenkiintoinen avaus siinä mielessä, että perinteisillä automerkeillä on toistaiseksi hyvin laiha edustus D-segmentin sähkösedaneissa Euroopassa. Luokkaa määrittää hyvin pitkälti Tesla Model 3, ja sitä on asettunut haastamaan kiinalainen BYD Seal. Harvoja muita tarjokkaita luokassa ovat BMW i4 sekä Hyundai Ioniq 6 - ei mitään maailman perinteisimpiä sedaneita.

Mazda on ainakin Teslaan ja BYD:iin verrattuna perinteinen automerkki, ja kokonaisesta takaluukustaan sekä coupémaisesta perästään huolimatta Mazda 6e on lähellä perinteisen sedanin käsitettä.

Mazdan yhtenä suurimpana vahvuutena luokassa on ehdottomasti tyyli ja suoranainen näyttävyys. Autossa on Mazdan mukaan otettu käyttöön niin kutstutun Kodo-muotokielen uusin kehitysaste. Muotokielen tutut elementit ovat kaikki tallella, mutta joissain kohdissa ne ovat tavallista voimakkaampia. Mazda 6e:ssä on myös piilotetut ovenkahvat sekä sähköisesti aukeava takaspoileri.

Sisätiloissa sama premium-tunnelma jatkuu, muodostuen edelleenkin Mazdan nykymalliston yläpäästä tutuista elementeistä.

Autoa tullaan tarjoamaan Euroopassa kahdella eri varustetasolla, Takumina ja Takumi Plussana, joista jälkimmäinen tuo matkustamoon lehdistökuvien kaltaisen Tan mokka -nappanahkaverhoilun, Takumin luottaessa vaaleaan keinonahkaan. Sisätiloissa yhtenä erikoisuutena on niin sanottu kelluva keskikonsoli.

Keskellä kojelautaa on 14,6-tuumainen tietoviihdenäyttö, ja kuljettajan edessä on 10,2-tuumainen digitaalimittaristo.

Lisäksi lisättyä todellisuutta sisältävä HUD-näyttö heijastaa tietoja jopa 50 tuuman alueelle tuulilasilla. Äänentoistosta vastaa 14 kaiuttimella toteutettu Sony Pro -järjestelmä.

Turva- ja mukavuusvarustelu on luonnollisesti kattavaa, mutta yhtenä erityisen tärkeänä ja toistaiseksi melko harvinaisena tekee mieli mainita Occupancy Monitoring -järjestelmä, joka siis valvoo takapenkillä istuvia lapsia kameran avulla, ja varoittaa mikäli he ovat vaarassa unohtua autoon. Valitettavan tunnetusti tämä varuste voi olla jopa hengenpelastaja lapsille.

Mazda 6e:ssä myös sisätilan ilmeen voi luonnehtia olevan selvästi tasokkaampi ja tyylikkäämpi kuin vaikkapa Tesla Model 3:ssa, joka on myynnillisesti luokan johtaja.

Lähtee alle 45 000 eurolla

Mazda lähtee tarjoamaan Mazda 6e:tä kahtena varustetasona, mutta yhdellä voimalinjalla.

Tämä tarkoittaa 190 kilowatin eli 258 hevosvoiman ja 320 newtonmetrin sähkömoottoria taka-akselille sijoitettuna sekä 68,8 kilowattitunnin akkua, josta riittää virtaa 479 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. Auto tukee 200 kilowatin pikalatausta, jolloin 10:stä 80:aan prosenttiin päästään varauksessa 22 minuutissa. Monien sähköautolta kaipaama lämpöpumppu tulee olemaan vakiovaruste. Mazda 6e kiihtyy nollasta sataan 7,6 sekunnissa, ja kulkee 175 kilometriä tunnissa.

Vaikka Mazda 6:n sähköllä toimivan henkisen seuraajan myynti ei ole vielä alkanut, eikä lopullista hinnastoa julkistettu, mutta hintojen tiedetään jo tässä vaiheessa alkavan alle 45 000 eurosta Takumi-varustetasolla. Varsinaiset tilauskirjat aukeavat kevään aikana, ja ensimmäiset Mazda 6e:t saapuvat maahan puolestaan kesän aikana.

Edeltää seuraavia sähkö-Mazdoja

Mazda ei tunnetusti ole muutaman muun japanilaisvalmistajan tavoin lähtenyt ajolähdössä mukaan sähköautovillitykseen, ja viime aikojen kehityskulut ovat osoittaneet, ettei se ratkaisu ole ollut lainkaan huono. Mazdalla menee yleisesti hyvin, ja esimerkiksi päämarkkina-alueellaan Pohjois-Amerikassa on taottu jopa ennätyslukuja ilman yhtäkään sähköautoa.

Euroopassa lainaperäinen Mazda 6e tulee olemaan Mazdan toinen sähköauto crossover-tyyppisen ja polttomoottoriautoon perustuvan MX-30:n jälkeen. Nyt Mazda on kuitenkin virallistanut, että noin parin vuoden päästä se tulee julkistamaan oman sähköautopohjarakenteen Panasonicin akuilla. Tehtaallekin tiedetään jo paikka Japanissa.

Samalla Mazda kehittää uutta Skyactiv-Z -polttomoottorisukupolvea, jonka lanseeraus tulee tapahtumaan vuonna 2027. Polttomoottorit siis elävät ja voivat hyvin Mazdalla siitäkin huolimatta, että sähköautoja tuodaan mallistoon niiden rinnalle.

Lähde: Mazda

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat