5.8.2024

Mazda kehittää uutta kaksitahtimoottoria

Kuva Mazda

Se ei ole uutinen, että Mazda kokeilee tehdä asioita eri tavalla kuin muut autonvalmistajat. Ja kun tekee riittävän paljon asioita eri tavalla kuin muut, silloin monesti myös oppii uusia asioita.

Mazda patentoi jo pari vuotta sitten (US20220034265A1) uuden remmiahdetun kaksitahtimoottorin. Parhaiten sen toiminta on selitetty alla olevalla englanninkielisellä videolla, jonka on tehnyt erinomaisia teknisiä YouTube-videoita tekevä Ft-share International.

Mazda on ennenkin yhdistellyt bensa- ja dieselmoottoreiden parhaita puolia. Uudessa kaksitahtimoottorissa harrastetaan samaa, ja nyt uutena twistinä halutaan myös yhdistää kaksi- ja nelitahtimoottorin parhaat puolet.

Toisin kuin tavallisissa kaksitahtimoottoreissa, Mazdan patentti perustuu erilaiseen venttiilirakenteeseen. Nokka-akselia ja imu- sekä pakoventtiileitä käytetään yhdessä hihnakäyttöisen ahtimen kanssa. Imuventtiilin istukat ovat myös erikoiset, sillä ne ohjaavat paineilmaa sylinterin seinämää kohti, mikä johtaa erinomaisiin huuhteluominaisuuksiin. Kun imuventtiili aukeaa, edellisen kierroksen pakokaasut pakotetaan ulos kammion vastakkaiselta puolelta raikkaan ilman mukana. Koska tämä kaikki tapahtuu samanaikaisesti kampi- ja nokka-akselin pyöriessä samaa tahtia, kaksitahtinen sykli säilyy.

Koska kyseessä on kuitenkin uusi moottori, Mazda on lisännyt siihen luonnollisesti paljon modernia teknologiaa, mm. muuttuvan venttiilien ajoituksen sekä pakokaasujen takaisinkierrätyksen. Näin on ennen kaikkea parannettu moottorin hyötysuhdetta, jonka epäillään olevan 40–50 prosenttia. Lisäksi moottorille saadaan riittävästi lämpöä ja puristusta, jotta palaminen jatkuu ilman kipinää dieselmoottorin tapaan.

Yllä oleva video ei kuitenkaan kerro – ja se ei myöskään selviä Mazdan patenttihakemuksesta – miten Mazda aikoo moottoria käyttää. Ainoana voimanlähteenä vai osana hybridivoimalinjaa? Ja liittyykö Mazdan viimeaikainen innostus wankelmoottoreihin ja Skyactiv-X-teknologiaan myös jotenkin tähän kaikkeen?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaikki on jo keksitty

Keksintönä kaksitahtimoottori on vanha, ensimmäiset suunniteltiin jo noin 140 vuotta sitten. Kaksitahtimoottorin etuna on yksinkertainen rakenne ja korkea teho-painosuhde. Haittapuolena ovat olleet korkeat päästöt. Syy, minkä takia ne ovat lähes hävinneet kaksipyöräisistäkin.

Laivoissa käytetään puolestaan yhä yleisesti kaksitahtidieseleitä. Wärtsilän 12-sylinterinen Sulzer RT-flex96C lienee yhä maailman tehokkain yhteispaineruiskutuksella toimiva polttomoottori maailmassa. Se tuottaa 68 648 kW (93 360 hv).

Sotilasteknologiassa kaksitahtimoottoreita käytetään puolestaan isommissa lennokeissa. 

Autoissa kaksitahtimoottoreita on kokeiltu myös, yksi tunnetuimpia niihin satsanneita merkkejä oli DKW. Meille suomalaisille tunnetumpi on puolestaan Saab 92, joka lainasi DKW:n tekniikkaa. Toinen Saabin kaksitahti oli kolmisylinterinen ja 841-kuutioinen. Sitä käytettiin useammassa mallissa, mm. 93:ssa, Sonettissa ja 95:ssä. Moottoria käytettiin myös Saab 96:ssa, ja se on yhä pienin moottori, jolla on voitettu Monte Carlo -ralli (1962).

Ja totta kai myös Trabantin ja Wartburgin tuntevat kaikki niiden säksättävästä äänestä.

Ja ai niin, Mazdakin on valmistanut kaksitahtisen auton aiemmin… auto oli kei-luokan alle kolmimetrinen Chantez, jota valmistettiin Japanissa 1972–76. Myös Mitsubishi, Subaru ja Suzuki valmistivat kaksitahtimoottorisia autoja 1960- ja 70-luvuilla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat