8.4.2025

McLaren ripustaa tulevaisuutensa tuntemattoman sähköautostartupin ja luksuksen varaan

Kuva McLaren
McLaren Forseven CYVN fuusio yhdistyminen luksus super sähkö

Sähköautostartup Forseven ja McLarenin urheiluautobisnes lyödään yhteen, kiitos yhteisen omistajan.

Brittiläinen superautovalmistaja McLaren on ollut myrskyisillä vesillä viime vuodet, sillä merkin noin 2 000 auton vuositahti ei ole ollut aivan riittävä toiminnan mutkattomaan ylläpitämiseen. Joulukuussa 2024 McLarenin otti haltuunsa Abu Dhabin valtiollinen sijoitusyhtiö CYVN Holdings ja nyt CYVN on keskittämässä omistuksiaan yhden nimen alle.

CYVN Holdingsin auto-omistuksiin kuuluu myös brittiläinen Forseven. Startuppina pyörinyt autotehdas ei ole vielä luonut yhtään autoa, mutta 700 hengen yhtiöllä on suunnitelmia erityisesti luksus- ja sähköautosegmenteissä. Forseven on tähän asti kehitellyt autojen lisäksi ajatuksia siitä, millä brändillä he voisivat marssia markkinoille, joten nyt tapahtuva keskittyminen McLarenin nimen alle ratkaisee tämän ongelman.

McLarenin nimi tullaan siis jatkossa näkemään myös toisenlaisissa autoissa kuin urheilu- ja superautoissa. Vaikka Forseven on profiloitunut sähköautoihin, ei yhden yhtiön kummastakaan osiosta väitetä, että tulevaisuus olisi vain yhden voimanlähteen takana.

– Voimalinjojen tulevaisuus on monivoimainen. Mitä ylellisempi ajoneuvo on, sitä parempi sähkö on siinä kohteessa, koska se on hiljaisempi ja sivistyneempi. Joten sillä on rooli, kommentoi Forsevenin toimitusjohtaja Nick Collins Autocarille.

Tulevaisuudessa uusi McLaren tavoitellee Aston Martiniin rinnastettavaa noin 7 000 auton vuositahtia laajentamalla tuotevalikoimaa "uusiin ja yllättäviin" aluevaltauksiin. Forsevenin suunnitelmat ovat koskeneet luksusautoja, jotka sijoittuvat hintaportaikossa McLarenin keskimoottoristen urheilu- ja superautojen yläpuolelle.

McLaren Technology Centre

Toinen vertailukohta on Lotus, joskin Lotuksen urheiluautopuoli ja katumaasturiosasto pyörivät toisistaan irrallaan eri mantereilla. McLaren ja Forseven ovat jatkossa eri osoitteissa sijaitsevista laitoksista huolimatta yksi yritys yhdessä maassa.

– Uskon, että lähtökohtaisesti menestys tulee huipputuotteista ja jos ei ole huipputuotteita, ei ole mitään väliä mitä listaat tavoitteiksi, sillä niin ei tule tapahtumaan, Collins linjasi.

CYVN Holdingsilla on myös omistus kiinalaisesta sähköautomerkki NIO:sta, jonka teknologiaa Forseven voi käyttää tarpeellisilta osin. Samoin sijoitusportfolioon kuuluu Gordon Murray Technologies, jonka iStream-valmistustekniikkaan CYVN:llä on niin ikään lisenssi.

Lisää uuden McLarenin tulevaisuudesta kuullaan vielä tämän vuoden aikana isossa julkistustilaisuudessa. Nyt käynnistyy nykyisen McLaren Automotiven remonttisuunnitelma, jonka arvioidaan kestävän noin puoli vuotta.

Lähde: Autocar

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat