27.4.2023 Ajoneuvot Superautotaivaan uusi McLaren 750S – antaa bensiinimoottorin hoitaa hommansa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä McLarenin uutuusmalli luottaa edelleen bensiinimoottoriin, ainakin vielä tämän kerran. Edeltäjään verrattuna tehoa on tullut lisää ja painoa lähtenyt pois, mutta osista 70 prosenttia on samoja, ja myös avokattoinen Spider on tallella. 750S on siis seuraaja vuonna 2017 esitellylle 720S:lle. Muistin virkistämiseksi - eihän näitä helmiä joka päivä tule pyöriteltyä - malli sijoittuu McLarenin sisäisessä nokkimisjärjestyksessä keskimmäiseen Super Series -luokkaan. Sen alapuolelta löytyy Sports Seriesiä edustava, Moottorinkin käsittelyssä ollut Artura, yläpuolen Ultimate Seriesin ollessa varattu Sennan kaltaisille hyperautoille.Super Series on ollut tähän mennessä McLarenin parhaiten myyvä luokka, joten 750S:stä voisi odottaa brittimerkin kaupallisesti tärkeintä mallia.Vaikka 750S jakaakin paljon asioita edeltäjänsä, aikanaan 650S:n isompien muutosten kera korvanneen 720S:n kanssa, voidaan kuitenkin rehellisesti puhua uudesta mallista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUutta lukemilleMcLaren on siis edelleen jatkanut 4,0-litraisen V8:nsa kehittämistä, ja tuplaturbokoneen ahtopainetta nostamalla saanut sen tehot nousemaan mallimerkinnän mukaisesti 30 hevosvoiman verran 750 hevosvoiman tasolle.Vahvasti bensiinin voimaan luottava superauto vääntää lisäksi nyt tasan 800 newtonmetrin edestä. Moottoriin on muun muassa asennettu uudet männät suoraan rataorientoituneesta McLaren 765LT:stä.750S kiihtyy nollasta sataan juhlallisesti 2,8 sekunnissa ja 0 - 200 km/h hoituu 7,4 sekunnissa. Hieman painavammalta Spider-avomallilta tehtävät hoituvat yhtä kymmennystä hitaammin. Huippunopeus on molemmilla korimalleilla sama, 332 kilometriä tunnissa.Sisätiloissa mittaritaulussa painoa on säästetty ruhtinaalliset 1,6 kiloa. Tällä osastolla kohtuullisen vähäisiin uudistuksiin kuuluu myös 8-tuumainen pystynäyttö keskellä.Tehon lisäystä autossa komppaa omamassan vähennys. Säästöliekillä on oltu ainakin tuulilasissa, hiilikuituistuimissa, vanteissa, jousituksessa ja jopa digitaalimittaritaulussa. Tuloksena on 30 kilon painonsäästö, joka on superautoluokassa jo jotain. Auton kuivapaino on 1 277 kiloa, mikä tarkoittaa noin 590 hevosvoiman tehoja tonnia kohti - McLarenin mukaan luokkansa parasta teho-painosuhdetta. 750S on myös valmistajansa kevyin sarjatuotantoauto.Avokattoinen 750S Spider painaa hieman vajaat 50 kiloa umpimallia enemmän.Uutta rautaaBrittivalmistaja kertoo vaihtaneensa tai vähintään päivittäneensä noin 30 prosenttia hiilikuitukorisen auton kaikista osista 720S:ään verrattuna. Kaikki muutoksista eivät tietysti kuljettajalle näy, tunnu tai kuulu, mutta esimerkiksi pakoputkiston uudistus on havaittavissa enemmällä kuin yhdellä aistilla.750S:ssä on siirrytty aiemmista kahdesta pakoputkesta yhteen, keskellä sijaitsevaan ulostuloon, vähän kuin P1:ssä. Pakoputken läpäisyä mietitty uudelleen, ja äänimaailman pitäisi olla entistä makeampi etenkin korkeilla kierroksilla.7-lovinen kaksoiskytkinlaatikko säilyy muuten samana, mutta sen välityssuhteita on asteikon yläpäässä hieman muutettu. Vaihdelaatikkoon on myös lisätty omanlaisensa halpa moottoririkkovakuutus, sillä nyt se ei enää anna manuaalitoiminnolla vaihtaa liian aikaisin liian pienelle.Uutta silmilleMcLarenin toteuttamat ulkoiset muokkaukset muistuttavat lähinnä faceliftiä, mutta koska kyse on superautosta, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ulkonäköasiat linkittyvät suorituskykyyn, ja kovilla nopeuksilla jopa ajoturvallisuuteen.Esimerkiksi uusi avattava longtail-hiilikuitutakasiipi on aiempaa kevyempi, mutta pinta-alaltaan 20 prosenttia suurempana painaa autoa tehokkaammin tiehen. Keskimoottoriauton uudelleenmuotoillut sivuilmanottoaukot läpäisevät aiempaa enemmän jäähdytysilmaa.Keulassa eniten huomiota herättää uudelleenmuotoiltu, tasaisempi etupuskuri, mutta myös eturaideleveys on kasvanut. 750S:n perässä näkyy jo mainittujen siiven ja pakoputken lisäksi uusi säleikkö. Puolestaan hytin puolelta lasisen ikkunan takaa avautuvat itse pääkallopaikalle huimat näkymät.Lähde ja kuvat: McLaren Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: Ford F-550 Super Dutyn verran Martin itseluottamusta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 19.4.2025 Ajatuksia autoista Kiitos lupauksista Jaguar, nyt teidän pitää enää lunastaa ne 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous