27.4.2023 Ajoneuvot Superautotaivaan uusi McLaren 750S – antaa bensiinimoottorin hoitaa hommansa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä McLarenin uutuusmalli luottaa edelleen bensiinimoottoriin, ainakin vielä tämän kerran. Edeltäjään verrattuna tehoa on tullut lisää ja painoa lähtenyt pois, mutta osista 70 prosenttia on samoja, ja myös avokattoinen Spider on tallella. 750S on siis seuraaja vuonna 2017 esitellylle 720S:lle. Muistin virkistämiseksi - eihän näitä helmiä joka päivä tule pyöriteltyä - malli sijoittuu McLarenin sisäisessä nokkimisjärjestyksessä keskimmäiseen Super Series -luokkaan. Sen alapuolelta löytyy Sports Seriesiä edustava, Moottorinkin käsittelyssä ollut Artura, yläpuolen Ultimate Seriesin ollessa varattu Sennan kaltaisille hyperautoille.Super Series on ollut tähän mennessä McLarenin parhaiten myyvä luokka, joten 750S:stä voisi odottaa brittimerkin kaupallisesti tärkeintä mallia.Vaikka 750S jakaakin paljon asioita edeltäjänsä, aikanaan 650S:n isompien muutosten kera korvanneen 720S:n kanssa, voidaan kuitenkin rehellisesti puhua uudesta mallista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUutta lukemilleMcLaren on siis edelleen jatkanut 4,0-litraisen V8:nsa kehittämistä, ja tuplaturbokoneen ahtopainetta nostamalla saanut sen tehot nousemaan mallimerkinnän mukaisesti 30 hevosvoiman verran 750 hevosvoiman tasolle.Vahvasti bensiinin voimaan luottava superauto vääntää lisäksi nyt tasan 800 newtonmetrin edestä. Moottoriin on muun muassa asennettu uudet männät suoraan rataorientoituneesta McLaren 765LT:stä.750S kiihtyy nollasta sataan juhlallisesti 2,8 sekunnissa ja 0 - 200 km/h hoituu 7,4 sekunnissa. Hieman painavammalta Spider-avomallilta tehtävät hoituvat yhtä kymmennystä hitaammin. Huippunopeus on molemmilla korimalleilla sama, 332 kilometriä tunnissa.Sisätiloissa mittaritaulussa painoa on säästetty ruhtinaalliset 1,6 kiloa. Tällä osastolla kohtuullisen vähäisiin uudistuksiin kuuluu myös 8-tuumainen pystynäyttö keskellä.Tehon lisäystä autossa komppaa omamassan vähennys. Säästöliekillä on oltu ainakin tuulilasissa, hiilikuituistuimissa, vanteissa, jousituksessa ja jopa digitaalimittaritaulussa. Tuloksena on 30 kilon painonsäästö, joka on superautoluokassa jo jotain. Auton kuivapaino on 1 277 kiloa, mikä tarkoittaa noin 590 hevosvoiman tehoja tonnia kohti - McLarenin mukaan luokkansa parasta teho-painosuhdetta. 750S on myös valmistajansa kevyin sarjatuotantoauto.Avokattoinen 750S Spider painaa hieman vajaat 50 kiloa umpimallia enemmän.Uutta rautaaBrittivalmistaja kertoo vaihtaneensa tai vähintään päivittäneensä noin 30 prosenttia hiilikuitukorisen auton kaikista osista 720S:ään verrattuna. Kaikki muutoksista eivät tietysti kuljettajalle näy, tunnu tai kuulu, mutta esimerkiksi pakoputkiston uudistus on havaittavissa enemmällä kuin yhdellä aistilla.750S:ssä on siirrytty aiemmista kahdesta pakoputkesta yhteen, keskellä sijaitsevaan ulostuloon, vähän kuin P1:ssä. Pakoputken läpäisyä mietitty uudelleen, ja äänimaailman pitäisi olla entistä makeampi etenkin korkeilla kierroksilla.7-lovinen kaksoiskytkinlaatikko säilyy muuten samana, mutta sen välityssuhteita on asteikon yläpäässä hieman muutettu. Vaihdelaatikkoon on myös lisätty omanlaisensa halpa moottoririkkovakuutus, sillä nyt se ei enää anna manuaalitoiminnolla vaihtaa liian aikaisin liian pienelle.Uutta silmilleMcLarenin toteuttamat ulkoiset muokkaukset muistuttavat lähinnä faceliftiä, mutta koska kyse on superautosta, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ulkonäköasiat linkittyvät suorituskykyyn, ja kovilla nopeuksilla jopa ajoturvallisuuteen.Esimerkiksi uusi avattava longtail-hiilikuitutakasiipi on aiempaa kevyempi, mutta pinta-alaltaan 20 prosenttia suurempana painaa autoa tehokkaammin tiehen. Keskimoottoriauton uudelleenmuotoillut sivuilmanottoaukot läpäisevät aiempaa enemmän jäähdytysilmaa.Keulassa eniten huomiota herättää uudelleenmuotoiltu, tasaisempi etupuskuri, mutta myös eturaideleveys on kasvanut. 750S:n perässä näkyy jo mainittujen siiven ja pakoputken lisäksi uusi säleikkö. Puolestaan hytin puolelta lasisen ikkunan takaa avautuvat itse pääkallopaikalle huimat näkymät.Lähde ja kuvat: McLaren Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen