7.6.2021

Käytetyt erikoisuudet – McLaren 650S

McLaren 650S – Tori.fi

Komea kehitysaskel McLaren 650S toi valmistajan uudelle aikakaudelle, joka ei ole oikeastaan vieläkään päättynyt. Muutos on ollut nopeaa ja tasaista.

McLaren MP4-12C esiteltiin lopullisessa ulkoasussaan yleisölle vuoden 2009 loppupuolella, vaikka tuote tuli markkinoille vasta vuonna 2011. Se oli merkin ensimmäinen täysin itse kehittämä ja valmistama auto sekä ensimmäinen katulaillinen auto sitten legendaarisen McLaren F1 -mallin. MP4-12C sai seuraajan nimeltä McLaren 650S vuoden 2014 Geneven autonäyttelyssä.

Todellisuudessa uutuus pohjautui pitkälti edeltäjäänsä ja vain noin neljännes seuraavasta kehitysaskeleesta oli täysin uutta. Mallit jakoivat muun muassa hiilikuituvahvisteisesta muovista valmistetun monokokkinsa ja 3,8-litraisen tuplaturbotetun V8-moottorin, vaikka jälkimmäisestä toki kutiteltiin lisää tehoja. Vuonna 2014 esitellyn uutuuden teholukema on helppo päätellä mallimerkinnästä.

McLaren 650S – Tori.fi
McLaren 650S oli selvästi kehitysaskel edeltäjästään, mutta tätä ei suinkaan tule ymmärtää kritiikkinä.

Tuo hiilikuituvahvisteinen monokokki lymyää kahden kevytmetallista valmistetun apurungon välissä. Monokokki painaa vain 75 kilogrammaa. 

Auton ulkonäköä uudistettiin erityisesti keulan osalta, joka haki sukunäköä yhtiön lippulaivan (P1) kanssa. Tämä muotokieli onkin jatkanut mallistoa jo pitkälle tulevaan. 

McLaren 650S – Tori.fi
Auton aerodynamiikkaa hiottiin runsaasti pidon kasvattaminen mielessä.

Downforce kasvoi edeltäjästä peräti 24 prosenttia useilla pienehköillä muutoksilla. Esimerkiksi takapään diffuusori rakennettiin 12C GT3 -kilpurin oppien perusteella. Samalla 650S sai niin sanotun ilmajarrun, eli pystyasentoon jarrutustilanteessa nousevan takasiiven, ja vastaavasti painikkeella mahdollisimman virtaviivaiseksi muuttuvan takasiiven Formula 1 -maailman DRS-järjestelmän tapaan. 

Matkustusmukavuuden pönkittämiseksi 650S sai PCC-järjestelmän. Sen iskunvaimentimet on yhdistetty toisiinsa hydraulisesti, joka mahdollistaa tehokkaan kallistuksenvaimennuksen hieman 90-luvun Citroën Xantia Activan tapaan. Tämän lisäksi vaimentimet on yhdistetty sekä toisiinsa että erilliseen paineakkuun jousitusjäykkyyden ajonaikaisen säätämisen mahdollistamiseksi. 

2014 McLaren 650S – Tori.fi
Vuoden 2014 McLaren 650S odottaa Tuusulassa unelmien täyttämistä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – McLaren 650S

Tuusulan Sulantieltä löytyvä vuoden 2014 McLaren 650S edustaa tällä kertaa Käytetyt erikoisuudet -juttusarjaamme. Katsastuksen pitäisi olla vielä voimassa, mutta rekisteritunnusta ei ole mainittu. Mittarilukemaksi on ilmoitettu 36 805 kilometriä. 

Kahdesti ahdettu 3,8-litrainen V8 sai edeltäjäänsä verrattuna uudet männät, kannet, pakopuolen venttiilit sekä hieman hienosäätöä nokkien ajoitukseen. Punarajan noustessa käyntinopeuteen 8 500 kierrosta minuutissa huipputehokin pomppasi lukemaan 650 hevosvoimaa.

McLaren 650S – Tori.fi
Kuljettajalla riittää ohjaamossa tehtävää kaikkein tehojen kaitsemisessa. Pelkistettyä ilmettä on haettu juuri siksi.

Voimanpesä on yhdistetty samaan 7-pykäläiseen kaksoiskytkinvaihteistoon kuin edeltäjässäkin. Sen toimintaa kerrotaan kuitenkin kehitetyn nopeampien vaihtoaikojen toivossa. 

Ja sen verran takapyörille liikkuu voimaa, että huippunopeudeksi ilmoitetaan 329 kilometriä tunnissa. Tuon rykäisyn ensimmäinen 100 kilometriä tunnissa saavutetaan 3 sekunnissa ja vähintään yhtä vaikuttava on kulku paikaltaan 200 kilometrin tuntinopeuteen 8,6 sekunnissa. 

McLaren 650S – Tori.fi
Istuinverhoiluna on Alcantara, joka sopiikin erinomaisesti ominaisuuksiltaan tähän käyttöön.

Tätä pyritään pitämään aisoissa nahkaratista. Muuten sisätiloissa on runsaasti kestävää ja kallista Alcantara-kangasta. Harmaata verhoilua piristetään oranssein terenauhoin. 

Tietoviihdejärestelmä on sama kuin P1-hyperautossa ja tavoitteena on ollut pelkistetty symmetrisyys. Valmistaja kertoo tämän auttavan kuljettajaa omaksumaan uuden ympäristönsä nopeammin.

McLaren 650S – Tori.fi
Kattopala on myös poistettavissa ja tästä vihjataan mallimerkinnällä: Spider.

Oranssi yksilö edustaa tarkemmin alkupään 650S Spider -mallia, eli kattopala on poistettavissa avoautoelämyksen saavuttamiseksi. Sen alumiinivanteille on tehtaalla pyöräytetty Pirellin P Zero Corsa -renkaat ja vanteiden takaa löytyy hiilikuitukeraaminen jarrujärjestelmä.

 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi 

Luetuimmat