7.6.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – McLaren 650S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Komea kehitysaskel McLaren 650S toi valmistajan uudelle aikakaudelle, joka ei ole oikeastaan vieläkään päättynyt. Muutos on ollut nopeaa ja tasaista. McLaren MP4-12C esiteltiin lopullisessa ulkoasussaan yleisölle vuoden 2009 loppupuolella, vaikka tuote tuli markkinoille vasta vuonna 2011. Se oli merkin ensimmäinen täysin itse kehittämä ja valmistama auto sekä ensimmäinen katulaillinen auto sitten legendaarisen McLaren F1 -mallin. MP4-12C sai seuraajan nimeltä McLaren 650S vuoden 2014 Geneven autonäyttelyssä. Todellisuudessa uutuus pohjautui pitkälti edeltäjäänsä ja vain noin neljännes seuraavasta kehitysaskeleesta oli täysin uutta. Mallit jakoivat muun muassa hiilikuituvahvisteisesta muovista valmistetun monokokkinsa ja 3,8-litraisen tuplaturbotetun V8-moottorin, vaikka jälkimmäisestä toki kutiteltiin lisää tehoja. Vuonna 2014 esitellyn uutuuden teholukema on helppo päätellä mallimerkinnästä. McLaren 650S oli selvästi kehitysaskel edeltäjästään, mutta tätä ei suinkaan tule ymmärtää kritiikkinä. Tuo hiilikuituvahvisteinen monokokki lymyää kahden kevytmetallista valmistetun apurungon välissä. Monokokki painaa vain 75 kilogrammaa. Auton ulkonäköä uudistettiin erityisesti keulan osalta, joka haki sukunäköä yhtiön lippulaivan (P1) kanssa. Tämä muotokieli onkin jatkanut mallistoa jo pitkälle tulevaan. Auton aerodynamiikkaa hiottiin runsaasti pidon kasvattaminen mielessä. Downforce kasvoi edeltäjästä peräti 24 prosenttia useilla pienehköillä muutoksilla. Esimerkiksi takapään diffuusori rakennettiin 12C GT3 -kilpurin oppien perusteella. Samalla 650S sai niin sanotun ilmajarrun, eli pystyasentoon jarrutustilanteessa nousevan takasiiven, ja vastaavasti painikkeella mahdollisimman virtaviivaiseksi muuttuvan takasiiven Formula 1 -maailman DRS-järjestelmän tapaan. Matkustusmukavuuden pönkittämiseksi 650S sai PCC-järjestelmän. Sen iskunvaimentimet on yhdistetty toisiinsa hydraulisesti, joka mahdollistaa tehokkaan kallistuksenvaimennuksen hieman 90-luvun Citroën Xantia Activan tapaan. Tämän lisäksi vaimentimet on yhdistetty sekä toisiinsa että erilliseen paineakkuun jousitusjäykkyyden ajonaikaisen säätämisen mahdollistamiseksi. Vuoden 2014 McLaren 650S odottaa Tuusulassa unelmien täyttämistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytetty erikoisuus – McLaren 650S Tuusulan Sulantieltä löytyvä vuoden 2014 McLaren 650S edustaa tällä kertaa Käytetyt erikoisuudet -juttusarjaamme. Katsastuksen pitäisi olla vielä voimassa, mutta rekisteritunnusta ei ole mainittu. Mittarilukemaksi on ilmoitettu 36 805 kilometriä. Kahdesti ahdettu 3,8-litrainen V8 sai edeltäjäänsä verrattuna uudet männät, kannet, pakopuolen venttiilit sekä hieman hienosäätöä nokkien ajoitukseen. Punarajan noustessa käyntinopeuteen 8 500 kierrosta minuutissa huipputehokin pomppasi lukemaan 650 hevosvoimaa. Kuljettajalla riittää ohjaamossa tehtävää kaikkein tehojen kaitsemisessa. Pelkistettyä ilmettä on haettu juuri siksi. Voimanpesä on yhdistetty samaan 7-pykäläiseen kaksoiskytkinvaihteistoon kuin edeltäjässäkin. Sen toimintaa kerrotaan kuitenkin kehitetyn nopeampien vaihtoaikojen toivossa. Ja sen verran takapyörille liikkuu voimaa, että huippunopeudeksi ilmoitetaan 329 kilometriä tunnissa. Tuon rykäisyn ensimmäinen 100 kilometriä tunnissa saavutetaan 3 sekunnissa ja vähintään yhtä vaikuttava on kulku paikaltaan 200 kilometrin tuntinopeuteen 8,6 sekunnissa. Istuinverhoiluna on Alcantara, joka sopiikin erinomaisesti ominaisuuksiltaan tähän käyttöön. Tätä pyritään pitämään aisoissa nahkaratista. Muuten sisätiloissa on runsaasti kestävää ja kallista Alcantara-kangasta. Harmaata verhoilua piristetään oranssein terenauhoin. Tietoviihdejärestelmä on sama kuin P1-hyperautossa ja tavoitteena on ollut pelkistetty symmetrisyys. Valmistaja kertoo tämän auttavan kuljettajaa omaksumaan uuden ympäristönsä nopeammin. Kattopala on myös poistettavissa ja tästä vihjataan mallimerkinnällä: Spider. Oranssi yksilö edustaa tarkemmin alkupään 650S Spider -mallia, eli kattopala on poistettavissa avoautoelämyksen saavuttamiseksi. Sen alumiinivanteille on tehtaalla pyöräytetty Pirellin P Zero Corsa -renkaat ja vanteiden takaa löytyy hiilikuitukeraaminen jarrujärjestelmä. Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Viinaan menevä, ärhentevä replica-Cosworth 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?