23.7.2020 Ajoneuvot Mercedes-AMG GLA 45 4Matic+ on pippurisin pieni SUV vain ässänä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalaismerkiltä saatiin julki sekä Mercedes-AMG GLA 45 4Matic+ että sama S-kirjaimella varustettuna. Näistä jälkimmäisessä on valmistajan mukaan maailman tehokkain sarjatuotannossa oleva 2-litrainen nelisylinterinen turbomoottori 421 hevosvoiman tehoillaan. Stuttgartin syntinen siro SUV tuntee jatkossa joko nimen Mercedes-AMG GLA 45 4Matic+ tai vieläkin tiukemmaksi trimmattuna Mercedes-AMG GLA 45 S 4Matic+. Nämä nimihirviöt asettuvat molemmin puolin 400 hevosvoiman rajaa ja tarjoavat Mercedes-Benzin AMG Performance 4Matic+ nelivetojärjestelmän portaattomasti takapyörien välillä voimaa jakavalla järjestelmällä: AMG Torque Control.Tekniikka on sinällään jo tuttua muiden A-perheeseen kuuluvien mallien korien kuorissa. Näistä Mercedes-AMG CLA 45 S 4Matic+ olikin viime vuonna Moottorin koeajossa aina Jaraman moottorirataa myöden. Kuluttajalle jätetään korimallin valinta ja nyt malliperhe on valmis GLA:n liityttyä joukkoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehokkain kaksilitrainenMercedes-Benz mainostaa S-mallin pataa edelleen maailman tehokkaimmaksi sarjatuotannossa olevaksi 2-litraiseksi nelisylinteriseksi turbomoottoriksi lukemalla 421 hevosvoimaa, joka saavutetaan koneen pyöriessä 6750 kierrosta minuutissa. Huippuvääntö on 500 newtonmetriä välillä 5000-5250 kierrosta minuutissa. Kiihtyvyys 0-100km/h tapahtuu 4,3 sekunnin aikana. Nämä ovat lähes absurdeja lukuja pikkukatumaasturille.Onneksi on olemassa AMG GLA 45 4Matic+ ilman S-merkintää, sillä se tuottaa vain 387 hevosvoimaa ja 480 newtonmetriä. Kiihtyvyys paikaltaan sadan kilometrin tuntinopeuteen kestää 0,1 sekuntia tehokkaampaa sisarmallia kauemmin. Huippunopeudessa on eroa 20km/h sähköisten rajoittimien säädön ansiosta. Verrattuna aiemmin esiteltyyn Mercedes-AMG GLA 35 4Maticiin, poikittain asennettu moottori on pyöräytetty 180-astetta ympäri. Näin turboahdin ja pakosarja osoittaa nyt tulipellin suuntaan ja imusarja on moottorin etupuolella. Ratkaisu on edullinen sekä ilmanoton että pakokaasujen ohjaamisen kannalta. Ahtoja on 2,1 baria.Tämäkin moottori kootaan käsin Affalterbachissa AMG:n moottoreiden kokoonpanolinjalla. Mercedes-AMG noudattaa yhä edelleen periaatetta, jossa yksi henkilö kasaa koko moottorin alusta loppuun asti. Näin kyseisen henkilön nimilaatta voidaan kiinnittää koneen päälle.Torque ControlVaihtotapahtumasta vastaa 8-pykäläinen AMG Speedshift DCT 8G -kaksoiskytkinvaihteisto, jonka luonteesta voi lukea jo aiemmin mainitusta CLA 45 S 4Matic+ -mallin koeajosta. Samoin on nelivetojärjestelmän laita, jonka salaisuus on portaattomasti pyörien välillä voimanjakoa säätävä monilevykytkimillä toteutettu taka-akselisto. Tämä tuntee siis nimen AMG Torque Control. Sähkömekaaninen säätö mahdollistaa erittäin nopean reagoinnin.Nelivetojärjestelmän toiminta muuttuu kuljettajan valintojen mukaan. Tämä vaatii hieman perehtymistä sillä AMG Dynamic Selectin lisäksi on myös AMG Dynamics. Näistä ensin mainittu tarjoaa ajotilat: Slippery, Comfort, Sport, Sport+, Individual ja Race, joilla on vaikutusta voimansiirtoon, nelivedon toimintaan, ajonvakautusjärjestelmään, ohjaukseen, iskunvaimennukseen sekä ääniin. AMG Dynamics sen sijaan laajentaa muokattavuutta nelivetojärjestelmän, ohjauksen ja ajonvakautusjärjestelmän osalta.Jos AMG Dynamics on asetuksella Basic tai Advanced, 4Matic on asetuksella Comfort. Sen sijaan Pro ja Master asetuksella 4Matic säätyy asetukselle Sport – näistä Master on tosin lisävaruste AMG GLA 45 4Matic+ -mallissa ja vakiona vain ässässä. Tuo Master on yhdistetty Race -ajotilaan ja tarkoitettu suljetuille aluille, kuten moottoriradalle tarjoamaan yliohjautuvan luonteen ja sen kytkeminen vaatiikin erillisen painikkeen painamista ajonvakautusjärjestelmän asetuksen valitsemiseksi.Koria on jäykistetty hieman muun muassa kaksin poikittaistuin. Alustan puolella on edelleen McPherson eturipustuksena ja taka-akselilla monivarsituenta, kuten muissakin A-perheen nelivetomalleissa. Vakiovarustelunakin etupäästä löytyy 4-mäntäiset satulat jarrulevyn halkaisijan ollessa 350 millimetriä, joskin taka-akselille kelpaavat heppoisemmat 1-mäntäiset satulat edelleen suurin 350 millimetrisin levyin.MBUX AMGSisätiloissa on toki MBUX-käyttöjärjestelmä suurin näytöin, mutta mittaristona on kolme AMG-vaihtoehtoa: Classic, Sport ja Supersport. Näistä viimeisimmässä näytön keskeltä löytyy suuri pyöreä kierroslukumittari ja AMG-valikon kautta kuljettajan on mahdollista valita näkyviin lisätietoja, kuten kierroslukunäyttö. Vakiovarusteena S-mallissa, ja muuten lisävarusteena, on myös yli 80 yksittäistä kohdetta tarkkaileva AMG Track Pace, jonka tarkoituksena on auttaa kuljettajaa kehittymään rata-ajossa.Sisätilojen puolella S tarjoaa vakiovarusteena AMG Performance -ohjauspyörän nappanahkan ja Dinamico-mikrokuitupinnan yhdistelmällä sekä ohjauspyörän AMG-painikkeilla. Kuvissa näkyvästä S-mallista löytyy runsaasti keltaisia yksityiskohtia.Edessä matkataan sporttisesti muotoilluissa istuimissa ja AMG Performance -istuimet löytyvät lisävarustelistalta. Vakiovarusteena on yhdistelmä mustaa keinonahkaa ja Dinamico-mikrokuitupintaa. Kaikkien mallien vakiovarusteluun kuuluu pianolakattu keskikonsoli sekä kosketuslevy ja sen ympäristöstä löytyvät ajonvakautusjärjestelmän valintoihin, vaihteiston manuaalitilaan sekä iskunvaimennuksen säätöön lisätyt ylimääräiset painikkeet.Lähde ja kuvat: DaimlerMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: ”Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista” 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti 18.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää Citroën C4:n uusi ilme – molemmat korimallit elinkaaripäivityksessä 18.10.2024 Yleinen Päihdekuskit eivät välttämättä jää lääkärien haaviin ajoissa 18.10.2024 Uutinen Koeistuttu: BMW 2-sarjan Gran Coupé ja tavallisuuteen kiedottua tyyliä 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?