11.12.2019

Aiempaa enemmän maasturia – uusi Mercedes-Benz GLA

Mercedes-AMG GLA 35 4MATIC (Kraftstoffverbrauch kombiniert 7,5-7,4 l/100 km, CO2-Emissionen kombiniert 171-170 g/km) // Mercedes-AMG GLA 35 4MATIC (combined fuel consumption 7.5-7.4 l/100 km, combined CO2 emissions 171-170 g/km)

Mercedes-Benzin uudistunut kompaktiautomallisto saa kahdeksannen jäsenensä, kun piskuinen katumaasturi GLA liittyy muun malliston joukkoon.

Kaupunkimaastureissa usein hyvin vajavaiseksi jäävä maasturiosuus kohenee entisestään uudessa Mercedes-Benz GLA:ssa. Maasto-ominaisuuksia on huomioitu muun muassa pystyllä keulalla, lyhyillä koriylityksillä, sekä muovihelmoilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valotkin Offroadia

Etenkin maasturimaisuutta on haettu nelivetomalleihin vakiovarusteena kuuluvalla Offroad-tekniikkapaketilla, johon kuuluu muista puuttuva hidasajo-ohjelma, alamäkiavustin, Offroad-animaatio medianäyttöön, sekä maastoajoon suunnatut erilliset Offroad-valot.

Lisäajo-ohjelma muuttaa 4Matic-nelivedon toimintaa, moottorin tehoa ja ABS-jarrujen toimintaa helpossa maastossa ajamista varten, jotka helpottavat teiden ulkopuolella ajamista. Medianäytön animaatio kuvaa reaaliajassa ajotilannetta ilmoittamalla nousukulman, kallistuskulman ja tekniset asetukset.

DSR-alamäkiavustin pitää ajonopeuden halutussa ennalta valitun asetuksen mukaan välillä 2–18 km/h. Asetettu nopeus näytetään mittariston lisäksi lisävarusteena saatavassa HUD:issa.

Multibeam LED -ajovaloihin sisältyy Offroad-tekniikkapaketissa ominaisuus, joka sytyttää 50 km/h -nopeuteen asti kääntymisvalot kummallekin puolelle autoa, jolla valaistaan auton välittömästä läheisyydestä mahdollisimman leveä alue.

Tuttua kompaktiutta

Muuten auto pukeutuu tuttuihin nykymersun kuoriin. Autosta löytyy monesta muusta mallista tutut MBUX-tietoviihdejärjestelmä ja Energizing Comfort -mukavuusjärjestelmä. Tarjolla on myös laaja valikoima ajoavustinjärjestelmiä, kuten hälytysajoneuvoille vapaan ajoväylän järjestävä toiminto ja jalankulkijoista suojatiellä varoittava toiminto.

Näyttövaihtoehtoja on kolme: kahden 7-tuumaisen, 7- ja 10,25-tuumaisten, tai kahden 10,25-tuumaisen näytön järjestelmä. Puheohjaus aktivoituu hihkaisemalla ’’Hey Mercedes’’.

Edellisestä sukupolvesta GLA on kasvanut 10 senttimetriä korkeutta, mutta pituutta on 1,5 cm vähemmän. Lyhentymisestä huolimatta takajalkatilaa on valmistajan mukaan aiempaa enemmän. Tavaratila on laajennettavissa vakiovarusteltunakin 40:20:40-suhteessa kääntyvillä istuimilla.

Tehovaihtoehtoja 163–306 hevosvoiman väliltä

Moottorivaihtoehdotkin ovat ennestään tuttuja neloskoneita aiemmista kompaktiluokan uutuuksista. Bensiinimoottorin vaatimattomimmasta päästä löytyy 1,33-litrainen ja 163-hevosvoimainen M 282-moottori, joka löytyy GLA 200-mallista.

Muista bensiinimoottoreista tehoa irtoaa GLA 220-mallissa 190 hv ja 250-loppupäätteisestä 225 hv. Kunkkumalli Mercedes-AMG GLA 35 4Maticin kaksilitraisesta turbomoottorista tehoa löytyy AMG A35:sta tutut 306 hv ja vääntöä 400 newtonmetriä.

Nelivetojärjestelmä on avustavaa mallia ja lamellikytkimellä toimiva. Edeltäjästään poiketen lamellikytkin toimii sähkömekaanisesti, eikä hydraulisesti. Lamellikytkimen kerrotaan pystyvän välittämään jopa 1 000 newtonmetriä vääntöä.

Dynamic Select -kytkimellä nelivetoa voidaan säätää toimimaan vetosuhteilla 80:20–50:50.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat