20.7.2023 Ajoneuvot Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance on 680 hevosvoiman näkemys Mercedeksen suosituimmasta mallista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä GLC:n AMG-versioita saatiin odottaa toista vuotta. Keihäänkärki 63:n ohella Mercedes-AMG lanseerasi katumaasturisuosikista myös AMG 43 -version. Kumman tahansa valitseekin, saa käyttöönsä terästetyn, sähköistetyn ja höyrystetyn 2,0-litraisen nelisylinterisen. Mercedes-Benz GLC-sarjan toinen sukupolvi esiteltiin kesäkuun alussa 2022, ja noin vuotta myöhemmin ensi-iltansa sai sen viistokattoinen vastinpari GLC Coupé. Malliston ehdoton täyttymys koetaan nyt, kun Mercedes-AMG näyttää mitä se on tämän suositun perhemaasturin pään menoksi keksinyt.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGLC 43 4Matic: downsizing vai upboosting?GLC:n ensimmäisen polven Mercedes-AMG 63 -mallissa nähtiin vielä 4,0-litrainen V8, mutta nyt sille käy C-sarjat eli moottoria pienennetään tasan puolella. Sekä Mercedes-AMG GLC 43:n että -63:n tiedot voikin luntata jotakuinkin suoraan tuoreimman C-sarjan AMG-malleilta. Tämä tietää mielenkiintoisia asioita muun muassa turboahdinten saralla. Päivän sana on M139, Mercedeksen 2,0-litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori Mercedes-AMG:n pikku säädöillä.Downsizing alkaa jo AMG 43 -mallista, sillä M139 korvaa edellispolvessa käytetyn M276:n, joka oli 3,0-litrainen V6. Puhtia nelisylinterisestä löytyy kuitenkin kahta kauheammin, sillä aiemman 367 hevosvoiman sijaan pääsemme puhumaan jo 421 hevosvoimasta sekä 500 newtonmetristä. Boostia AMG GLC 43:een tarjoaa C- ja SL-sarjojen AMG 43 -malleista tuttu sähköavustettu turboahdin.K: AMG GLC 43 pesaisee sentään myös lataushybridimalli GLC 400e:n, sillä tehoa on 40 hevosvoimaa enemmän.Tämä Mercedeksen ratkaisu niin kutsuttuun turboviiveeseen on lajinsa ensimmäinen sähköinen turboahdin. Siinä ahtimeen on integroitu pienen pieni, vain 4 senttimetrin paksuinen sähkömoottori. Sen tarkoitus on pyörittää ahdinta aina siihen saakka, kunnes kierroksia on riittävästi, ja turbo voi jatkaa toimintaansa kuten mikä tahansa pakokaasuahdin. Ahtimen huippunopeus ei ole yhtään enempää kuin 175 000 kierrosta minuutissa.Tietoviihdeosastolle AMG tuo muun muassa toiminnon, jolta pääsee lukemaan peräti 80 eri datapisteen tietoja ajon ajalta.Näillä virityksillä X254:llä ehditään nollasta sataan 4,8 sekunnissa ja elektroninen rajoitin sallii saksalaisittain 250 km/h huippunopeuden. Jatkeena on 9-vaihteinen AMG Speedshift MCT märkäkytkintekniikalla, hihnavetoinen starttigeneraattori (kevythybridi) sekä neliveto. Niin ikään AMG:n iskunvaimennus ja muut perusmalleista eroavat alustasäädöt, kuten myös nelipyöräohjaus, ovat mukana jo -43:ssa.GLC 63 S E Performance: koodikielen rantautuminen GLC:henJos viimeaikaiset Mercedes-AMG -mallit ovat olleet itsessään jo positiivisessa mielessä hirviöitä, ovat ne olleet myös nimihirviöitä, eikä Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance SUV tee tähän poikkeusta.63 S E Performance on ylivoimaisesti GLC-sarjan historian tehokkain malli, vaikka edellispolvessa tonttia hoiti 4,0-litrainen tuplaturbo-V8.Voimanlähteen puolittamisesta huolimatta asiat tuntuvat olevan GLC 63 S:n - ja siis jatkossa vain S:n - konepellin alla erittäin hyvin. Itse polttomoottori on maailman tehokkain nelisylinterinen moottori, sillä siinä on 238 hevosvoimaa per litra. Tämän lisäksi GLC 63 S liittyy formulatekniikasta ammentavien AMG E Performance -mallien joukkoon. Sähkömoottori on integroitu taka-akseliin, tarjoten sieltä käsin 150 kilowatin lisätehon.Järjestelmän 680 hevosvoiman kokonaisteho pesee edellispolven 510 hepan GLC 63 S:n päivänselvin luvuin. Samaa voi sanoa myös vääntömomentista - parhaimmillaan kaasupolkimen takaa löytyy peräti 1 020 newtonmetriä. Tuloksena on 3,5 sekunnin 0 - 100 km/h -tulos ja 280 km/h huippunopeus.GLC 63 S on lataushybridi, joskaan ei sellainen kuin -Benz GLC-sarjan e-mallit. Sähkömoottorin ei ole tarkoitus tehdä GLC 63:sta ekoautoa, vaan töpselistä ladattavan 4,8 kilowattitunnin akun kera edellä mainittujen lukemien kaltainen superauto. Jos GLC 63 S:llä sitten haluaa lähteä ekoilemaan, onnistuu täyssähköajo 12 kilometrin verran. Vertailun vuoksi esimerkiksi lataushybridi GLC 400e:llä pääsee jopa 100 kilometriä pelkällä sähköllä. Myös lippulaivamallissa jatkeena on sama 9-vaihteinen AMG Speedshift. Kuuskolmosen 4Matic+ -nelivetojärjestelmä mahdollistaa lisäksi täyteen takavetomoodiin siirtymisen.Täysin uusien Mercedes-AMG GLC -mallien myynti alkaa lähiaikoina, ja ensimmäisen vuoden verran mukana on myös huippuvarusteltu Edition 1. Uutisissa GLC tullaan näkemään ensimmäisen kierroksen osalta vielä ainakin kertaalleen, sillä viistokattoisen GLC Coupén Mercedes-AMG -näkemykset jäivät vielä odottamaan debyyttiään.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 13.9.2024 Yleinen Autoliitto huomauttaa: opetuslupaopetuksen taso on Suomessa korkea 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Armi Ratiankin aikoinaan ohjastama Porsche 911 S Targa 69 LWB 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?