20.7.2023

Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance on 680 hevosvoiman näkemys Mercedeksen suosituimmasta mallista

GLC:n AMG-versioita saatiin odottaa toista vuotta. Keihäänkärki 63:n ohella Mercedes-AMG lanseerasi katumaasturisuosikista myös AMG 43 -version. Kumman tahansa valitseekin, saa käyttöönsä terästetyn, sähköistetyn ja höyrystetyn 2,0-litraisen nelisylinterisen.

Mercedes-Benz GLC-sarjan toinen sukupolvi esiteltiin kesäkuun alussa 2022, ja noin vuotta myöhemmin ensi-iltansa sai sen viistokattoinen vastinpari GLC Coupé. Malliston ehdoton täyttymys koetaan nyt, kun Mercedes-AMG näyttää mitä se on tämän suositun perhemaasturin pään menoksi keksinyt.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

GLC 43 4Matic: downsizing vai upboosting?

GLC:n ensimmäisen polven Mercedes-AMG 63 -mallissa nähtiin vielä 4,0-litrainen V8, mutta nyt sille käy C-sarjat eli moottoria pienennetään tasan puolella. Sekä Mercedes-AMG GLC 43:n että -63:n tiedot voikin luntata jotakuinkin suoraan tuoreimman C-sarjan AMG-malleilta. Tämä tietää mielenkiintoisia asioita muun muassa turboahdinten saralla. Päivän sana on M139, Mercedeksen 2,0-litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori Mercedes-AMG:n pikku säädöillä.

Downsizing alkaa jo AMG 43 -mallista, sillä M139 korvaa edellispolvessa käytetyn M276:n, joka oli 3,0-litrainen V6. Puhtia nelisylinterisestä löytyy kuitenkin kahta kauheammin, sillä aiemman 367 hevosvoiman sijaan pääsemme puhumaan jo 421 hevosvoimasta sekä 500 newtonmetristä. Boostia AMG GLC 43:een tarjoaa C- ja SL-sarjojen AMG 43 -malleista tuttu sähköavustettu turboahdin.

K: AMG GLC 43 pesaisee sentään myös lataushybridimalli GLC 400e:n, sillä tehoa on 40 hevosvoimaa enemmän.

Tämä Mercedeksen ratkaisu niin kutsuttuun turboviiveeseen on lajinsa ensimmäinen sähköinen turboahdin. Siinä ahtimeen on integroitu pienen pieni, vain 4 senttimetrin paksuinen sähkömoottori. Sen tarkoitus on pyörittää ahdinta aina siihen saakka, kunnes kierroksia on riittävästi, ja turbo voi jatkaa toimintaansa kuten mikä tahansa pakokaasuahdin. Ahtimen huippunopeus ei ole yhtään enempää kuin 175 000 kierrosta minuutissa.

Tietoviihdeosastolle AMG tuo muun muassa toiminnon, jolta pääsee lukemaan peräti 80 eri datapisteen tietoja ajon ajalta.

Näillä virityksillä X254:llä ehditään nollasta sataan 4,8 sekunnissa ja elektroninen rajoitin sallii saksalaisittain 250 km/h huippunopeuden. Jatkeena on 9-vaihteinen AMG Speedshift MCT märkäkytkintekniikalla, hihnavetoinen starttigeneraattori (kevythybridi) sekä neliveto. Niin ikään AMG:n iskunvaimennus ja muut perusmalleista eroavat alustasäädöt, kuten myös nelipyöräohjaus, ovat mukana jo -43:ssa.

GLC 63 S E Performance: koodikielen rantautuminen GLC:hen

Jos viimeaikaiset Mercedes-AMG -mallit ovat olleet itsessään jo positiivisessa mielessä hirviöitä, ovat ne olleet myös nimihirviöitä, eikä Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance SUV tee tähän poikkeusta.

63 S E Performance on ylivoimaisesti GLC-sarjan historian tehokkain malli, vaikka edellispolvessa tonttia hoiti 4,0-litrainen tuplaturbo-V8.

Voimanlähteen puolittamisesta huolimatta asiat tuntuvat olevan GLC 63 S:n - ja siis jatkossa vain S:n - konepellin alla erittäin hyvin. Itse polttomoottori on maailman tehokkain nelisylinterinen moottori, sillä siinä on 238 hevosvoimaa per litra. Tämän lisäksi GLC 63 S liittyy formulatekniikasta ammentavien AMG E Performance -mallien joukkoon. Sähkömoottori on integroitu taka-akseliin, tarjoten sieltä käsin 150 kilowatin lisätehon.

Järjestelmän 680 hevosvoiman kokonaisteho pesee edellispolven 510 hepan GLC 63 S:n päivänselvin luvuin. Samaa voi sanoa myös vääntömomentista - parhaimmillaan kaasupolkimen takaa löytyy peräti 1 020 newtonmetriä. Tuloksena on 3,5 sekunnin 0 - 100 km/h -tulos ja 280 km/h huippunopeus.

GLC 63 S on lataushybridi, joskaan ei sellainen kuin -Benz GLC-sarjan e-mallit. Sähkömoottorin ei ole tarkoitus tehdä GLC 63:sta ekoautoa, vaan töpselistä ladattavan 4,8 kilowattitunnin akun kera edellä mainittujen lukemien kaltainen superauto.

Jos GLC 63 S:llä sitten haluaa lähteä ekoilemaan, onnistuu täyssähköajo 12 kilometrin verran. Vertailun vuoksi esimerkiksi lataushybridi GLC 400e:llä pääsee jopa 100 kilometriä pelkällä sähköllä. Myös lippulaivamallissa jatkeena on sama 9-vaihteinen AMG Speedshift. Kuuskolmosen 4Matic+ -nelivetojärjestelmä mahdollistaa lisäksi täyteen takavetomoodiin siirtymisen.

Täysin uusien Mercedes-AMG GLC -mallien myynti alkaa lähiaikoina, ja ensimmäisen vuoden verran mukana on myös huippuvarusteltu Edition 1. Uutisissa GLC tullaan näkemään ensimmäisen kierroksen osalta vielä ainakin kertaalleen, sillä viistokattoisen GLC Coupén Mercedes-AMG -näkemykset jäivät vielä odottamaan debyyttiään.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat