31.8.2023

Mercedes-Benz E-sarjan lataushybridimalleilla yli 100 kilometriä sähköllä alkaen 74 400 eurolla

Mercedes-Benzin uusi E-sarja tekee kovaa vauhtia tuloaan. Lataushybridit ovat valtaosa E-sarjan Suomen mallistoa, ja siltä osin onkin nyt hintauutisia kerrottavana. Odotamme myös uutta E-sarjan All Terrain -elämäntapafarmaria, joka on määrä esitellä aivan pian alkavilla Münchenin IAA-messuilla.

Mercedes-Benz räväytti erään vuoden kiistattomasti tärkeimmistä autouutisista pöytään viime kevätpuolella, kun se esitteli pohjiaan myöten uusiksi laitetun E-sarjan, korimallitunnukseltaan W214:n. Reippaan digiloikan ja tuntuvan koon kasvun lisäksi katse käy uutuuden kohdalla konepellin alla, josta puuttuvat ensi kertaa V-moottorit, painon ollessa niiden sijaan lataushybridivaihtoehdoissa, toki unohtamatta myöskään pätevää kevythybrididieseliä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alkaen 68 345 €, farmari enää pelkästään lataushybridinä

Mercedes-Benzin 31.8.2023 päivätyssä hinnastossa käyvät ilmi ensimmäiset hinnat, jotka maahantuoja Veho on uudelle E-sarjalle määritellyt.

Malliston hinnat alkavat E220d 4Maticin 68 345 eurosta. Tuolla rahalla saa jo 145 kilowattia tehoa ja 440 newtonmetriä vääntöä; kevythybridijärjestelmän EQ Boost -toiminnolla tosin hetkittäin jopa 645 newtonmetriä. Kuten mallimerkinnästä voi päätellä, jo hinnat alkaen -E-sarja on nelivetoinen ja kuten varmasti sanomattakin selvää, automaattivaihteinen.

Sitten tulee joukko lataushybrideitä, jotka muodostavat käytännössä koko malliston rungon, Suomen hinnastosta kun puuttuvat kaikki perusbensiinivaihtoehdot. Edullisimmillaan ladattava E-sarja lähtee noin 74 380 eurolla, jolla saa E300e:n takavetoisena. 230 kilowatin järjestelmätehon tarjoavan kolmesatasen saa myös nelivetoisena hintaan 77 314 euroa. Lataushybridi- ja samalla Suomen malliston ykköstykki on 280-kilowattinen sedan-mallinen E400e 4Matic 81 376 euron alkaen-hinnallaan.

Farmarikin Suomen-hinnastosta edelleen löytyy, mutta ainakin alkuvaiheessa vain yhden malliversion voimin. Se on E300e, joka pitkäkattoisena kustantaa 79 062 euroa eli pyöreästi 4 700 euroa vastaavaa sedania enemmän.

Kuten muistamme, lataushybrideissä merkittävänä uutisena oli sähköinen toimintamatka, joka on käytännössä tuplaantunut väistyvään mallipolveen nähden uuden 25,4 kilowattitunnin akuston ansiosta. Tässä mielessä kaikkein etevin malliversio on takavetoinen E300e, jonka WLTP-toimintamatkaksi pelkällä sähköllä ilmoitetaan 106 kilometriä. Nelivetokaan ei tuloksesta vie kuin neljä kilometriä, farmarikori puolestaan viitisen kilometriä.

All Terrain pian ensi-iltaan

5. - 10.9. järjestettävät Münchenin IAA Mobility -ajoneuvomessut lähestyvät kovaa vauhtia, ja niiden yhteydessä ensi-iltaan odotetaan muutamia mielenkiintoisia uutuuksia. Yksi niistä on E-sarjan Mercedeksen "kolmas korimalli" eli elämäntapaversio All Terrain.

Jo edellispolvessa All Terrain nähtiin, ja Mercedes laajensi auton ajatusta myös tuoreimpaan C-sarjaan. Kyse on siis E-sarjan farmarimallin maavaraltaan korotetusta versiosta, joka kertoo omistajansa elämäntavasta myös ulospäin cross-henkisillä helmoilla.

Juuri nähdyn Suomen-hinnaston perusteella saa käsityksen, että ainakin Mercedeksen Suomen maahantuoja haluaa satsata crossover-buumin aikana nimenomaan All Terrain -versioon, tuomalla farmaria maahan vain yhden, takavetoisen malliversion voimin. Nelivetofarmaria ja mahdollisesti myös dieselfarmaria haluaville All Terrain saattaakin olla ainoa vaihtoehto.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz/Veho Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia