11.10.2023 Ajoneuvot Mercedes-Benz eActros 600 räjäytti sähkörekkapankin – säpsähdyttääkö siinä lopulta enemmän keulailme vai 500 kilometrin kantama? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz jatkaa valitsemallaan linjalla myös kaukoliikennerekkaveturin kohdalla: täyssähköisyyden on näyttävä ulospäin ja isosti. Mercedeksen mukaan 60 prosenttia sen kaukoliikenneasiakkaista selviää ajoistaan eActros 600:lla yhdellä latauksella. Harvoin sitä näkee uuden auton, joka näyttää näin erehdyttävästi jonkinlaiselta konseptimallilta. eActros 600 istuu täysin perus-Actrosin raameissa, mutta muistuttaa sitä keulastaan vain jonkin verran. Muista kulmista katsottuna emomalli nousee toki esiin selkeämmin.Näin, aivan kuten on henkilöautopuolella Mercedes-EQ -malliston kohdalla, kenenkään ei anneta jäädä epätietoiseksi siitä, että kyseessä on täyssähköinen ajoneuvo. Diesel-Actrosiin tehdyn pesäeron tarkoituksena on tietysti saada sähkömallista futuristisempi, mutta toki myös aerodynaaminen merkitys on suuri.Varsinaisten ajovalojen ympärillä nähtävä futuristinen led-kuvio on tuttu Mercedeksen erityyppisistä sähkökonsepteista. Kamerapeilit ovat käytössä myös diesel-Actrosissa.Ulkonäön jälkeen on hyvä keskittyä eActros 600:n tekniikkaan, jossa riittää niin ikään kerrottavaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTonneja takana - tonneja myös alla ja edessäMercedes-Benzin kuorma-autojaoksella on ollut kieli keskellä suuta tasapainottaessaan eActros 600:n akun kapasiteettia. Kaukoliikennerekkaveturissa puhutaan aina isoista luvuista, ja akuston tulisi olla riittävän kokoinen takaamaan toimintamatka, muttei kuitenkaan liian painava, jotta auton kantavuus ei kärsisi.Lopputulos on melko hyvä kompromissi. EActros 600 kulkee kolmen 207 kilowattitunnin akun voimalla, mikä tarkoittaa kokonaiskapasiteetin olevan 621 kilowattituntia. Mercedes ei kerro akuston tarkkaa massaa, mutta se on karkeasti arvioitavissa noin kolmeen tonniin sillä perusteella, että puoliperävaunuyhdistelmän 44 tonnin kokonaismassasta hyötykuorman osuus on laskettu 22 tonniin, siinä missä vastaavien dieselkäyttöisten vetureiden kanssa se on jossain 25 tonnin mailla.Puoliperävaunuyhdistelmän veturina eActros 600:n toimintamatka on yhdellä latauksella ihanneolosuhteissa 500 kilometriä. Se ei välttämättä kuulosta paljolta kaukoliikenneautolle, mutta Mercedes laskee sen varaan, että 60 prosentilla sen kaukoliikenneasiakkaista päivän ajosuorite on alle 500 kilometriä. Lopuille 40 prosentille Mercedeksen laskukaava on puolestaan se, että akut ehtii lataamaan ajopiirturin määräämien taukojen aikana. Tällöin vuorokauden toimintamatka voi olla jopa yli 1 000 kilometriä.Sisällä hytissä eroavaisuuksia diesel-Actrosiin on minimaalisen vähän.SuurtehoillaLatauspuolellakin tonnit paukkuvat ainakin jossain mielessä. Mercedes lupailee nimittäin, että Tesla Semin kaltainen 1 000 kilowatin eli yhden megawatin lataus tulee olemaan eActros 600:ssa mahdollista. Aluksi kuitenkin luotetaan 400 kilowatin tasavirtaan, joka on sekin hurjaa, mikäli vertailu käy henkilöautojen tavanomaisiin lataustehoihin. Akulta vaaditaan paljon, mutta Mercedes alleviivaa, että vielä kymmenen vuoden ja 1,2 miljoonan kilometrinkin jälkeen akun kapasiteetista pitäisi olla 80 prosenttia jäljellä.Megawatin latausteholla Mercedes kertoo akun täyttyvän sen keston kannalta parhaalla alueella eli 20:sta 80:aan prosenttiin 30 minuutissa, kun käytössä on megawatin pikalaturi. 60 prosenttia 621 kilowattitunnista vastaa 372 kilowattituntia, joten megawatilla saadaan puolessa tunnissa periaatteessa täyteen 3,5 kertaa Maailman suurimmassa sähköautovertailussa juhlineen Tesla Model S AWD:n 100 kilowattitunnin akku - tai tuo Model S AWD:n akku tyhjästä täyteen alle kymmenessä minuutissa.Ajossa on myös täysperävaunullinen prototyyppi.Sähkömoottorit - niitä on kaksi kappaletta - ottavat virtaa vastaan 800 voltin jännitteellä. Sähkömoottoreiden yhteydessä on myös oma uusi, nelivaihteinen vaihteisto. Järjestelmän kokonaisteho on vähintään 400 kilowattia, mutta käytettävissä on hetkittäin esimerkiksi kiihdytyksissä jopa 600 kilowattia sekä tietenkin välitön vääntömomentti, jonka määrää Mercedes ei tässä vaiheessa paljasta.Mercedes-Benz suunnittelee tuovansa eActros 600:n myyntiin Euroopassa ensi vuonna, tuotannon alkaessa niin ikään vuoden 2024 lopulla.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa