11.10.2023 Ajoneuvot Mercedes-Benz eActros 600 räjäytti sähkörekkapankin – säpsähdyttääkö siinä lopulta enemmän keulailme vai 500 kilometrin kantama? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz jatkaa valitsemallaan linjalla myös kaukoliikennerekkaveturin kohdalla: täyssähköisyyden on näyttävä ulospäin ja isosti. Mercedeksen mukaan 60 prosenttia sen kaukoliikenneasiakkaista selviää ajoistaan eActros 600:lla yhdellä latauksella. Harvoin sitä näkee uuden auton, joka näyttää näin erehdyttävästi jonkinlaiselta konseptimallilta. eActros 600 istuu täysin perus-Actrosin raameissa, mutta muistuttaa sitä keulastaan vain jonkin verran. Muista kulmista katsottuna emomalli nousee toki esiin selkeämmin. Näin, aivan kuten on henkilöautopuolella Mercedes-EQ -malliston kohdalla, kenenkään ei anneta jäädä epätietoiseksi siitä, että kyseessä on täyssähköinen ajoneuvo. Diesel-Actrosiin tehdyn pesäeron tarkoituksena on tietysti saada sähkömallista futuristisempi, mutta toki myös aerodynaaminen merkitys on suuri. Varsinaisten ajovalojen ympärillä nähtävä futuristinen led-kuvio on tuttu Mercedeksen erityyppisistä sähkökonsepteista. Kamerapeilit ovat käytössä myös diesel-Actrosissa. Ulkonäön jälkeen on hyvä keskittyä eActros 600:n tekniikkaan, jossa riittää niin ikään kerrottavaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tonneja takana - tonneja myös alla ja edessä Mercedes-Benzin kuorma-autojaoksella on ollut kieli keskellä suuta tasapainottaessaan eActros 600:n akun kapasiteettia. Kaukoliikennerekkaveturissa puhutaan aina isoista luvuista, ja akuston tulisi olla riittävän kokoinen takaamaan toimintamatka, muttei kuitenkaan liian painava, jotta auton kantavuus ei kärsisi. Lopputulos on melko hyvä kompromissi. EActros 600 kulkee kolmen 207 kilowattitunnin akun voimalla, mikä tarkoittaa kokonaiskapasiteetin olevan 621 kilowattituntia. Mercedes ei kerro akuston tarkkaa massaa, mutta se on karkeasti arvioitavissa noin kolmeen tonniin sillä perusteella, että puoliperävaunuyhdistelmän 44 tonnin kokonaismassasta hyötykuorman osuus on laskettu 22 tonniin, siinä missä vastaavien dieselkäyttöisten vetureiden kanssa se on jossain 25 tonnin mailla. Puoliperävaunuyhdistelmän veturina eActros 600:n toimintamatka on yhdellä latauksella ihanneolosuhteissa 500 kilometriä. Se ei välttämättä kuulosta paljolta kaukoliikenneautolle, mutta Mercedes laskee sen varaan, että 60 prosentilla sen kaukoliikenneasiakkaista päivän ajosuorite on alle 500 kilometriä. Lopuille 40 prosentille Mercedeksen laskukaava on puolestaan se, että akut ehtii lataamaan ajopiirturin määräämien taukojen aikana. Tällöin vuorokauden toimintamatka voi olla jopa yli 1 000 kilometriä. Sisällä hytissä eroavaisuuksia diesel-Actrosiin on minimaalisen vähän. Suurtehoilla Latauspuolellakin tonnit paukkuvat ainakin jossain mielessä. Mercedes lupailee nimittäin, että Tesla Semin kaltainen 1 000 kilowatin eli yhden megawatin lataus tulee olemaan eActros 600:ssa mahdollista. Aluksi kuitenkin luotetaan 400 kilowatin tasavirtaan, joka on sekin hurjaa, mikäli vertailu käy henkilöautojen tavanomaisiin lataustehoihin. Akulta vaaditaan paljon, mutta Mercedes alleviivaa, että vielä kymmenen vuoden ja 1,2 miljoonan kilometrinkin jälkeen akun kapasiteetista pitäisi olla 80 prosenttia jäljellä. Megawatin latausteholla Mercedes kertoo akun täyttyvän sen keston kannalta parhaalla alueella eli 20:sta 80:aan prosenttiin 30 minuutissa, kun käytössä on megawatin pikalaturi. 60 prosenttia 621 kilowattitunnista vastaa 372 kilowattituntia, joten megawatilla saadaan puolessa tunnissa periaatteessa täyteen 3,5 kertaa Maailman suurimmassa sähköautovertailussa juhlineen Tesla Model S AWD:n 100 kilowattitunnin akku - tai tuo Model S AWD:n akku tyhjästä täyteen alle kymmenessä minuutissa. Ajossa on myös täysperävaunullinen prototyyppi. Sähkömoottorit - niitä on kaksi kappaletta - ottavat virtaa vastaan 800 voltin jännitteellä. Sähkömoottoreiden yhteydessä on myös oma uusi, nelivaihteinen vaihteisto. Järjestelmän kokonaisteho on vähintään 400 kilowattia, mutta käytettävissä on hetkittäin esimerkiksi kiihdytyksissä jopa 600 kilowattia sekä tietenkin välitön vääntömomentti, jonka määrää Mercedes ei tässä vaiheessa paljasta. Mercedes-Benz suunnittelee tuovansa eActros 600:n myyntiin Euroopassa ensi vuonna, tuotannon alkaessa niin ikään vuoden 2024 lopulla. Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2024 Ajoneuvot Suuri päivä lähestyy: 28. toukokuuta esitellään kaikkien aikojen ensimmäinen Porsche 911 hybridivoimalinjalla, ja se on paljon muutakin kuin ekoauto 20.5.2024 Ajoneuvot Jaguarin ensimmäisen maasturin tuotanto loppuu 90-vuotisjuhlamalliin – niin, siis koko Jaguarin 90-vuotisjuhlamalliin 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 20.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS - kun maailman suurinkaan ei riitä 20.5.2024 Liikenne Myynnissä tieliikennekäyttöön ylitehokkaita sähköpotkulautoja 21.5.2024 Ajoneuvot Suuri päivä lähestyy: 28. toukokuuta esitellään kaikkien aikojen ensimmäinen Porsche 911 hybridivoimalinjalla, ja se on paljon muutakin kuin ekoauto 20.5.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Mustang GT – kuusikymppinen on elämänsä kunnossa 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 20.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS - kun maailman suurinkaan ei riitä 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle