8.9.2021 Ajoneuvot Mercedes-Benz EQG esittelee sähkömörssärin tyyliä vuonna 2025 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nopeasti sähköistyvä Mercedes-Benz on luonnollisesti tuomassa EQ-brändäyksen myös G-sarjan yhteyteen. Konseptina esitelty EQG tyytyy esittelemään tyyliä vihjattujen numeroiden sijaan. Mercedes-Benz EQG on osoitus, että ajat muuttuvat nopeasti jopa aikaa vahvemmaksi mainostetulle G-sarjalle. Rakastetun maasturin reilusti uusittu mallipolvi esiteltiin 2018 ja nyt vuorossa on konseptina nähtävä EQG. Sähköistymistä ei voi paeta edes maastoon.Mercedekselle kyse on lupausten noudattamisesta, sillä yhtiö on nopeassa tahdissa siirtynyt "sähkö ensin" -ajattelusta kohti "ainoastaan sähkö" -ajatteluun. Markkinoiden salliessa johtotähti haluaa siirtyä täyteen sähköön koko mallistossa 2030 mennessä, eikä G-sarjalle anneta erivapauksia. 1979 ensiesitelty kulmien kohottaja on rullannut tehtaalta yli 400 000 kertaa.Saksalaistehdas ei kommentoinut EQG:n numeroita kovinkaan tarkasti, mutta sähkön luvataan tekevän nelivedosta ylivedomman. Neljä sähkömoottoria on tuotu lähelle pyöriä ja maasto-ominaisuuksia on varmisteltu moottorien alennusvaihteella. Yksitellen ohjattavien moottorien ansiosta EQG:n kerrotaan pärjäävän haastavissa tilanteissa polttomoottoriversioita paremmin. Sähkömoottorit soveltuvat myös vetämiseen erinomaisesti.Etuakselilla käytössä on erillisjousitus, taka-akselin ollessa sähköä varten päivitetty jäykkä akseli. Akku on sijoitettu tikapuurungon väliin ja painopiste on tällä tavoin saatu alhaalle. Varsinaisesta painosta tai akkukapasiteetista ei ole mainintaa.Sen sijaan konsepti-EQG tyytyy maalailemaan sitä, miltä sähköinen G voisi näyttää.– Meille tärkeintä oli pitää G-sarjan koko DNA, mutta siirtää se EQ-aikaan. Kuin G, mutta erilainen. Modernit yksityiskohdat kuten valkoiset ledit ja "latausboksi" auton takaosassa korostavat eroavaisuuksia, kiteyttää päämuotoilija Gorden WagenerTutun silhuetin lisäksi EQG:n ulkoasua on piristetty kaksivärisellä maalauksella. Metallinsävyinen olemus lienee kotonaan kaupungissa lasitalojen välissä metsätaipaleiden sijaan. Hymähdyttävänä yksityiskohtana kiiltävällä katolla lukee ylhäältä katsottuna jättimäinen G-kirjain. Lisäksi katon reunalle on laitettu leveä valkoinen ledivalo muistutuksena EQG:n maastojuurista. Samaa ideaa on hyödynnetty takana punaisen valon muodossa.Keulamaskin kanssa on voitu tyylitellä enemmän jäähdytystarpeen vähennyttyä ja mustan paneelin keskellä loistaa kolmiulotteinen johtotähti. Sen ympärillä hehkuvat pyöristetyt neliöt EQ-brändin tutulla sinisävyllä. Pyöränkoteloista löytyvät 22-tuumaiset kiillotetut alumiinivanteet. Vararengaskotelon sijasta takaluukussa on lukittava säilytyslokero, joka viittaa muodollaan latauslaitteeseen. Laatikko on suunniteltu esimerkiksi latauskaapelille.Mercedes-Benz kertoo EQG:n joutuvan osaltaan kokeisiin Grazin lähellä sijaitsevan Schöckl-vuoren testiradalla, perinteisen G-sarjan tavoin.Sähköistä G-sarjaa voidaan odotella tuotantoon vuoden 2025 kulmilla. Lehdistökuvissa esiintyvistä valo-olennoista ja avaruuskaupungeista voisi arvella, että siihen on neljää vuotta pidempi aika.Teksti: Aake Kinnunen Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”