8.1.2021 Ajoneuvot Mercedes-Benz EQS -sähköauto saa lähes 1,5 metriä leveän näyttöalueen Mercedes-EQ. MBUX Hyperscreen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz EQS -sähköauto tarjoaa kuluttajille vaihtoehdoksi valtavan yli 2400 neliösenttimetrin suuruisen lähes koko kojelaudan täyttävän näyttöalueen. Mercedes-Benz EQS -sähköauto tulee saamaan valtavan yli 2400 neliösenttimetrin näyttöalueen, joka kattaa kaiken mittaristoista tietoviihdejärjestelmään. Tuo näyttöpinta jatkuu lähes koko keskikonsolin matkan tuulilasin alla. Kokonaisuus on rakennettu taustalta hohtavan tunnelmavalaistuksen ja hopeanharmaaksi maalatun muovikehyksensä myötä visuaalisesti niin, että se näyttää kelluvan vapaasti ilmassa.Alun perin MBUX-käyttöliittymä esiteltiin Mercedes-Benzin tietoviihdejärjestelmään A-sarjassa vuonna 2018 ja se päivitettiin toiseen sukupolveen nyt myyntiin tulevassa S-sarjassa. EQS-sähköauton seuraavan sukupolven MBUX Hyperscreen tulee saatavaksi valinnaisvarusteena.– MBUX Hyperscreen muuttaa visiomme todeksi. Sulautamme kiehtovasti yhteen teknologian ja huippumuotoilun niin, että asiakkaamme kykenevät käyttämään sitä ennen näkemättömän helposti, sanoo Daimlerin muotoilujohtaja Gorden Wagener.Auto, jossa tämä esitellään on Stuttgartin tähtikeulan tuleva sähköinen lippulaiva. Mercedes-Benz EQS -sähköauto on saamassa jopa 700 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella. Edustusautoa odotetaan markkinoille vielä tämän vuoden aikana ja nämä paloittain vuotavat paljastukset vihjaavat esittelyn olevan tuloillaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMercedes-Benz EQS -sähköauto ja MBUX HyperscreenMBUX Hyperscreen on yksi EQS:n uusista erottautumistekijöistä. Järjestelmä koostuu näytöistä, jotka liittyvät toisiinsa lähes saumattomasti ja muodostavat yhdessä 141 senttiä leveän kaarevan näyttökokonaisuuden kuljettajan ja matkustajan eteen. Tuon näyttökokonaisuuden pinta-ala on 2 432 neliösenttimetriä.Tämä tarkoittaa, että myös etumatkustajalla on oma näyttöalueensa – Mercedes-Benzille tämä on uusi asia. Sen toiminnot ovat käytössä matkan aikana kansallisen lainsäädännön määrittämissä rajoissa. Järjestelmässä on seitsemän tallennettavaa henkilökohtaista profiilia eri matkaajille. Kun etumatkustajan istuin on tyhjä, hänen näyttönsä on lepotilassa toistaen ainoastaan animoituja Mercedes-tähtisymboleja.Keskinäytössä ja matkustajan näyttöruudussa hyödynnetään oled-teknologiaa. Aktiiviset kuvakkeet näkyvät ruuduilla kirkkaasti ja tarkasti, kun taas lepotilassa olevat kuvakkeet tummenevat vähentämään visuaalisia ärsykkeitä. Näytölle luvataan myös laajoja katselukulmia ja sen lupaillaan pysyvän helppolukuisena valaistusolosuhteista riippumatta.Uusina elementteinä sähköisen ajotilan näytössä ja sen grafiikoissa hyödynnetään uutta sinisen ja oranssin väriyhdistelmää. Klassista kahden pyöreän mittaristonäytön kokonaisuutta on terävöitetty digitaalisella, miekkamaisen terävällä laserneulalla.MBUX ohjelmistoineenMBUX Hyperscreen perustuu itseoppivaan ohjelmistoon ja Mercedes-Benz kehuu sen hyödyntävän autoalan pisimmälle vietyä tekoälyä. Näyttötilat ja niiden toiminnan ohjaus sopeutuvat käyttäjänsä tottumuksiin, tapoihin ja mieltymyksiin sekä ajotilanteeseen ja -ympäristöön. Tämän ansiosta ruuduille ilmestyy käyttäjälle personoituja vaihtoehtoja infotainment-, mukavuus- ja ajoneuvotoiminnoista.Kuljettaja näkee kaikesta MBUX-järjestelmän sisällöstä ja siihen liitetystä palvelutarjonnasta vain ne asiat, jotka ovat relevantteja juuri hänelle. Tällä vältetään valmistajan mukaan valikkoviidakon jatkuva selaaminen, mikä tekee järjestelmän käytöstä mahdollisimman yksinkertaista ja luontevaa.Jos esimerkiksi kuljettaja talvikaudella käyttää toistuvasti istuinten kuumakivi-hierontatoimintoa, järjestelmä oppii tämän ja ehdottaa toimintoa automaattisesti aina kun lämpötila laskee talvisiin lukemiin. Samoin mikäli kuljettaja kytkee toimintaan istuinlämmityksen lisäksi myös ohjauspyörän lämmityksen, järjestelmä tunnistaa tavan ja ehdottaa vastaavaa toimintoa heti kun istuinlämmitys on jälleen kytketty päälle. Auto voi hyödyntää toimintojen ohjauksessa myös GPS-paikannusta: mikäli kuljettaja esimerkiksi säätää auton alustaa ja nostaa koria helpottaakseen ajamista autotalliin, MBUX tarjoaa tätä toimintoa käyttöön talletetun paikkatiedon perusteella.Mercedes-Benz on tutkinut kerännyt asiakkailtaan käyttäjäkokemuksia ensimmäisen sukupolven MBUX-järjestelmästä. Käytetyimpiä ovat olleet navigaattori-, radio/media- ja puhelintoiminnot. Navigaattori-sovellus on siksi sijoitettu keskelle näyttöaluetta käytettävyyden helpottamiseksi. Yli 20 muuta toimintoa – alkaen hierontaohjelmasta ja päätyen henkilökohtaiseen to-do-listaukseen – tulevat tekoälyn ohjaamina näkyville vasta, kun ne ovat käyttäjälle tarpeellisia.Kuvat ja lähde: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous