17.8.2021 Ajoneuvot Mercedes-Benz EQS sai hinnat – 25 000 euroa S-sarjaa halvempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valmistajansa sähköiseksi lippulaivaksi asettuva Mercedes-Benz, tai Mercedes-EQ, EQS sai hinnat. Säästöä syntyy S-sarjaan verrattuna noin 25 000 euroa. Varsin vanhoillisista Saksan eteläosista kumpuava pitkät perinteet omaava merkki astuu uuteen aikakauteen myös malliston yläpäässä. Sähköautoilun kuninkuuspaikalle tähtäävä Daimlerin Mercedes-Benziin liittyvän Mercedes-EQ brändin EQS sai hinnat, jotka alkavat S-sarjaa lähempää 100 000 euron rajapyykkiä.Itse auto julkistettiin jo huhtikuussa ja sen ratin taaksekin Moottori pääsi heinäkuun alkupuolella. Ajokokemuksesta kertovaa maistiaista, ja sitä seurannutta Mercedes-Benz EQS 580 4Matic -malliversion koeajoa, jouduimme kuitenkin odottamaan embargon takia hieman pidemään. Uutuus pystyi pääosin kantamaan sille asetetut kovat odotukset, mutta toki tahdomme päästä uutuuden rattiin vielä kotimaan maaperälläkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEQS sai hinnatTarjolla on ainakin alkuun kaksi vaihtoehtoa: takavetoinen EQS 450+ sekä nelivetoinen EQS 580 4Matic. Näistä pienemmällä lukemalla, ja siten hieman pienemmillä tehoilla, varustettu takavetoinen vaihtoehto aloittaa hinnaston 118 317 eurosta. Maahantuoja lupaa vakiovarustelun olevan selvästi kattavampi kuin esimerkiksi Saksassa – näin on usein muutenkin ollut Mercedes-Benzin kohdalla.Vertailun vuoksi edullisin Mercedes-Benzin S-sarjalainen on lataushybridi S 580 e, jonka lähtöhinnaksi on merkitty hinnastoon 143 275,45 euroa. Näin ollen EQS on selvästi edullisempi vaihtoehto.Nelivetoisen EQS 580 4Maticin suositushinta on 147 205 euroa, jolla saa tehon lisäksi siis myös tuon mainitun nelivetoisuuden. Samasta akustosta huolimatta lisäteho ja neljän pyörän pyörittäminen leikkaa tosin hieman toimintamatkaa.Akkua, tehoa ja varusteitaEQS 450+:n teho on 245 kilowattia (333 hv) ja vääntö 568 newtonmetriä. WLTP-mittaustavan mukainen vertailukelpoinen energiankulutus on keskimäärin 16,7 kWh/100 kilometriä, josta saadaan massiivisella 107,8 kilowattitunnin akustolla 740 kilometriä WLTP-mittaustavan mukaista sähköistä toimintamatkaa. Itse asiassa vähemmin varustellulla Saksassa myytävällä mallilla toimintamatkaksi saadaan samalla mittaustavalla jopa 780 kilometriä.Kalliimmassa nelivetoisessa mallissa on sama akkupaketti. EQS 580 4Maticin osalta muut luvut ovat 385 kilowattia (524 hv), 855 newtonmetriä ja 18,5 kWh/100 km. Näillä eväin EQS 580 4Maticin kertalataus riittää 668 kilometrin toimintamatkaan (WLTP).Aiemmin mainittu akusto on energiasisällöltään noin neljänneksen suurempi kuin nykyisessä EQC:ssä. Energiankulutuksen optimoinnin kannalta olennaista on myös auton alhainen ilmanvastus. Sen ilmanvastuskerroin on erittäin alhainen 0,20. Luonnollisesti hidastettaessa myös jarrutusenergian talteenottoa hyödynnetään, kuten muutenkin käytännössä kaikissa sähköistetyissä autoissa.Molempien versioiden akkutakuu on 10 vuotta tai 250 000 kilometriä. Maahantuoja haluaa myös mainostaa, että auton huolenpitosopimus maksaa edullisimmillaan vain 26 euroa kuukaudessa, mikäli 10 000 kilometriä vuodessa riittää.EQS-malliston vakiovarustelu on kieltämättä kattava Suomessa. Siihen kuuluu muun muassa Digital Light -ajovaloteknologia adaptiivisella kaukovaloavustimella, mahdollisimman paljon autonomista ajoa tukeva Ajoavustinpaketti Plus, Akustiikkamukavuuspaketti, Pysäköintipaketti, nelipyöräohjaus, Airmatic-Ilmajousitus, navigointijärjestelmä kaikilla herkuilla, lämmitettävä lasinpesujärjestelmä ja nykymuodin mukaisesti myös verkon yli tapahtuvat päivitykset (OTA). Näiden lisäksi 580 4Matic -malli varustellaan vakiona myös MBUX Hyperscreen -näytöillä, kun edullisempi 450+ saa 12,3-tuumaisen digitaalimittariston ja 12,8-tuumainen OLED-keskinäytön.Myynti on jo käynnissä ja ensimmäisten autojenkin pitäisi saapua maahamme aivan näillä hetkillä, mikäli eivät ole jo saapuneet. Tulee olemaan mielenkiintoista seurata kuinka perinteisen S-sarjan ja uuden täyssähköisen EQS-mallin myyntiluvut jakautuvat.Lähde ja kuvat: Daimler Lue lisää Kaikki artikkelit 26.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: puolivuosittainen vilkaisu pellin alle – Volvo EX30 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Konsepti Sähköcrossover, jota perinne velvoittaa – Alpine A390_β 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja