25.4.2023 Ajoneuvot Mercedes-Benz esitteli maailmalle uuden E-sarjan – aina yhtä juhlallisen tuntuinen hetki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz E-sarja on onnistunut nousemaan sellaiseen asemaan, että aina kun siitä saadaan uusi sukupolvi, koko automaailma saa jotain uutta. Kilpailijoiden lisäksi varuillaan kannattaa tällä kertaa olla myös S-sarjalaisen. Kuten vähän joka kerta tuntuu olevan, myös tällä kuudennella tulkintakerralla Mercedes-Benz E-sarja on kasvanut paitsi kokomielessä, myös siinä toisessa, vaikeammin selitettävissä olevassa mielessä.Uusi E-sarja, korimallitunnukseltaan W214, on silminnähden lähempänä isosiskoaan S-sarjaa, ja siinä omalla tavallaan yhdistellään elementtejä EQE:stä, EQS:stä ja S:stä, EQ-mallien ollessa eniten läsnä sisätiloissa, niin kuin jo ennakolta tiesimmekin.Myös koon kasvu tuo E:tä entistäkin lähemmäksi S:ää. Väistyvään W213-sukupolveen verrattuna esimerkiksi akseliväli on kasvanut kahdella senttimetrillä, etumatkustajilla on entistä enemmän pääntilaa, ja takamatkustajien olkapäätila (ovipaneeleiden väli) on valmistajan mukaan käytännössä jo S-sarjan tasolla.Kasvaneen korin ilmanvastuskertoimeksi kerrotaan 0,23, vaikka otsapinta-ala onkin kasvanut hieman. Farmarikorista versiota jäämme vielä joksikin aikaa odottamaan, mutta tulossa sellainen on varmasti, kuten myös hyvin todennäköisesti elämäntapafarmari E-sarjan All-Terrain.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsimmäistä kertaa ilman V-moottoreitaW214 on ensimmäinen uusi E-sarja, joka esitellään pelkästään nelisylinteristen moottoreiden kera, kaikki vieläpä iskutilavuudeltaan 2,0-litraisia. Tämä ei toki tarkoita, etteikö myöhemmin voitaisi nähdä vielä maasturivastine GLE:n tavoin V8:aa Mercedes-AMG:n näkemyksenä E-sarjasta. Vähintään suorakuutosta on lupa odottaa todennäköisenä pidettävän Mercedes-AMG E 53:n muodossa. Pohjois-Amerikassa tarjolle tuleekin jo heti E 450 ahdetulla 3,0-litraisella rivi-6:lla.Huippuunsa hiotuista nelipyttyisistä otetaan kaikki irti, sillä E-sarjahan jatkaa yksinomaan polttomoottoripohjaisena mallina, EQE:n hoitaessa rinnalla täyssähköisen tonttia Mercedeksen E-segmentissä.Eurooppalaiseen mallipalettiin kuuluu bensiini- ja dieselvaihtoehtoja EQ Boost -kevythybriditoiminnolla sekä lataushybrideitä. E 200 on markkinalanseerauksen aikaan ainoa pelkästään bensiiniä nauttiva vaihtoehto. Tehoa löytyy 150 kilowattia. Yhdestä ainoasta dieselvaihtoehdosta puolestaan tarjotaan takavetomallin lisäksi 4Matic-versiota. E 220 d -malleissa hyödytään 145 kilowatin lisäksi tukevasta 440 newtonmetrin vääntömomentista, joka kasvaa EQ Boost -toiminnolla hetkittäin jopa 645 newtoniin.Lataushybridimalleja on kolme, joista E 300 e jaetaan taka- ja nelivetoisiin versioihin, järjestelmäteholtaan 230 kilowattia. Malliston tehokuningatar on puolestaan E 400 e 4Matic, josta saadaan irti 280 kilowattia. Malli kiihtyy nollasta sataan 5,3 sekunnissa ja sähköistä toimintamatkaa luvataan maksimissaan 109 WLTP-kilometriä. Takavetoisessa E 300 e:ssä luvattu sähköinen toimintamatka on kaikkein pisin, jopa 115 kilometriä.ÄlyautoKäytännössä kaikissa nykyautoissa on sisäänrakennettuna älykästä teknologiaa, mutta uusi E-sarjan Mercedes vie ajatusta vielä pidemmälle. Mukaan on saatu myös tekoälyä näyttelemään omaa rooliaan.Sisätiloista avautuu todellakin isoimpien EQ-mallien kaltainen Hyperscreen, joka ulottaa laajuudessaan viimeisimmän polven MBUX:n myös etumatkustajan iloksi ja hyödyksi. E-sarja pohjustaa digiarkkitehtuurillaan tietä Mercedeksen tulevalle, täysin uudelle MB.OS:lle, jonka on tarkoitus tulla julki W214:n valtakaudella.Nyt koettujen ensitunnelmien jälkeen Moottori tulee pikaisella aikataululla palaamaan uuden E-sarjan laajoihin ominaisuuksiin pintaa syvemmän analyysin kautta.Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta