6.1.2022 Ajoneuvot Mercedes-Benz Vision EQXX – katulailliselle konseptiautolle luvataan lähes olematon kulutus ja 1 000 kilometrin toimintamatka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vision EQXX on sähköisen konseptiauton katulaillinen toteutuma. F1 -teknologialla höystettynä sille luvataan sähköautolle hirmuinen 1 000 kilometrin kantama. Vision EQXX esiteltiin maailmalle 3. tammikuuta, ja vaikka oli vasta vuoden kolmas päivä, voi tämän kuulua ehkä vuoden mielenkiintoisimpiin autouutisiin.Vision EQXX:n ilmanvastuskerroin on huiman alhainen; 0,17. Vertailun vuoksi amerikkalaisen jalkapallon vastaava lukema on 0,18 ja EQXX:n täydellisen vastakohdan, Mercedeksen G-wagenin 0,54. EQS:n ilmanvastuskerroin on 0,20.Mercedeksen mukaan EQXX on muun muassa amerikkalaista jalkapalloa aerodynaamisempi. Tapa, jolla moiset virtaviivaisuuslukemat on saavutettu, jakaa takuuvarmasti mielipiteitä. Perä on venytetty hurjan pitkäksi longtailiksi. Kiilamainen sivuprofiili muistuttaa esimerkiksi longtail -kilpa-autoista, ratapyöräilijän kypärästä tai Volkswagen XL1:stä, johon muuten viitataan tuonnempana. Longtailin merkitys aerodynamiikalle on puhdasta tiedettä.Takavalospektaakkeli muodostuu 3 000 eri osasta.Kaikki ylimääräiset koloset on tukittu, paitsi siinä tapauksessa, että ne ohjaavat ilmaa. Vision EQXX ei myöskään varsinaisesti noudata Mercedeksen nykyistä muotokieltä edes sähköautojen osalta. Auton kokoa on ehkä pelkkien kuvien perusteella vaikea hahmottaa, mutta 280 sentin akselivälistä päätellen EQXX ei ole juurikaan CLA:ta isompi, paitsi nyt ainakin peräylitykseltään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuhannen kilometrin toimintamatka ei tullut ilmaiseksiVision EQXX:n tarjoama toimintamatka ei ole kovin yleinen edes polttomoottoriautoissa. Jotkin taloudelliset keskikokoiset dieselautot ja kahdella tankilla varustetut kaasu-/etanoliautot ovat voineet päästä samaan.Yläkuva paljastaa katolta laajan aurinkopaneelikentän, joka lisää ihanneolosuhteissa toimintamatkaa 25 kilometrin verran.Mahdollistaakseen sähköautolle tuhannen kilometrin kantaman, Mercedes on joutunut miettimään monta asiaa uusiksi. Jo kertaalleen mainittu aerodynamiikka on huippuunsa hiottua. Sen lisäksi haastetta on, kuten tunnetusti aina sähköautojen kohdalla, aiheuttanut akusto. Jos akustosta tekee liian suuren, paino nousee ja tilanpuute iskee matalassa autossa. Jos siitä tekee liian pienen, tulos on jälleen kerran toimintamatkaa lyhentävä. Parasta onkin ollut tehdä akustosta Kultakutrille juuri sopiva, ja auton korista mahdollisimman kevyt.Sisätilojen materiaaleissa toivotetaan tervetulleiksi kaktukset, bambut ja sienet.Tekniikkaa sekä akustolle että alustaan on valmistajan mukaan käyty lainaamassa autourheilun kuninkuusluokan hallitsevalta valmistajien mestarilta Mercedes-AMG Petronasilta. Sieltä ammennetuilla opeilla EQS:n kanssa saman 100 kilowattitunnin kapasiteetin omaavasta virtalähteestä on saatu puolet pienempi ja 30 % kevyempi. Myös akun jäähdytyksessä on otettu edistysaskelia keksimällä uusia merkityksiä sanalle ”ilmajäähdytteinen”. Auton kokonaispaino on 1 750 kiloa, mikä on edelleen vajaat 300 kiloa CLA:ta enemmän, mutta peräti 700 kiloa EQA:ta vähemmän.Tarkkoja suorituskykylukemia ei paljasteta, mutta tehoa on 150 kilowattia ja auto on takavetoinen.Eräs kaikkein tärkeimmistä asioista on mahdollisimman hyvän hyötysuhteen ylläpitäminen. Vision EQXX:ssä akulta pyörille päätyy peräti 95 prosenttia energiasta. Kaikilla luetelluilla ominaisuuksilla auton sähkönkulutus on saatu huomattavan alhaiseksi. 10 kilowattituntia 100 kilometrillä vastaa suunnilleen sitä, että polttomoottoriautolla pääsisi litralla 100 kilometriä. Tämän teki tunnetusti viime vuosikymmenen alkupuolella Volkswagen XL1 ”1 litre car” -konsepti 0,8-litraisella dieselmoottorilla.Kojelaudan osalta olemme jälleen tilanteessa, jossa se on perinteisessä mielessä saanut tehdä valtavalle näyttöruudulle.Korin rakentamisessa käytettävät materiaalit eivät nekään ole aivan valtavirtaisia. Metalliosat ovat sataprosenttisesti kierrätettyjä, ja muun muassa ovista löytyy komposiittimateriaaleja. Lattian takaosassa hyödynnetään suoraan kaatopaikalta kerättyä muovia israelilaisen startup-yrityksen, UBQ:n, kehittämällä menetelmällä. Osissa on hyödynnetty bionista suunnittelua. Niin kuin ehkä tähän mennessä on tullut selväksi, oikeastaan mikä tahansa, mikä voi hidasta, jarruttaa tai tuhlata, on mietitty uudelleen. Myös Hey Mercedes -ääniohjaustoiminto saadaan uudenlaisen tekoälyn avulla säästeliäämmäksi.Se on vielä konsepti, mutta......täysin katulaillinen sellainen. Mercedekseltä väläytetään medialle mahdollisuutta päästä ottamaan EQXX:stä tyyppejä. Mikä tekee mallista konseptina aivan erityisen, on siinä nähtävän tekniikan tulo Mercedeksen tuotantosähköautoihin hyvinkin nopealla aikataululla. Tällä viitataan vuoteen 2024, jolloin Mercedes esittelee sähköautoilleen luomansa uuden MB.EA -pohjarakenteen.Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?