6.1.2022 Ajoneuvot Mercedes-Benz Vision EQXX – katulailliselle konseptiautolle luvataan lähes olematon kulutus ja 1 000 kilometrin toimintamatka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vision EQXX on sähköisen konseptiauton katulaillinen toteutuma. F1 -teknologialla höystettynä sille luvataan sähköautolle hirmuinen 1 000 kilometrin kantama. Vision EQXX esiteltiin maailmalle 3. tammikuuta, ja vaikka oli vasta vuoden kolmas päivä, voi tämän kuulua ehkä vuoden mielenkiintoisimpiin autouutisiin.Vision EQXX:n ilmanvastuskerroin on huiman alhainen; 0,17. Vertailun vuoksi amerikkalaisen jalkapallon vastaava lukema on 0,18 ja EQXX:n täydellisen vastakohdan, Mercedeksen G-wagenin 0,54. EQS:n ilmanvastuskerroin on 0,20.Mercedeksen mukaan EQXX on muun muassa amerikkalaista jalkapalloa aerodynaamisempi. Tapa, jolla moiset virtaviivaisuuslukemat on saavutettu, jakaa takuuvarmasti mielipiteitä. Perä on venytetty hurjan pitkäksi longtailiksi. Kiilamainen sivuprofiili muistuttaa esimerkiksi longtail -kilpa-autoista, ratapyöräilijän kypärästä tai Volkswagen XL1:stä, johon muuten viitataan tuonnempana. Longtailin merkitys aerodynamiikalle on puhdasta tiedettä.Takavalospektaakkeli muodostuu 3 000 eri osasta.Kaikki ylimääräiset koloset on tukittu, paitsi siinä tapauksessa, että ne ohjaavat ilmaa. Vision EQXX ei myöskään varsinaisesti noudata Mercedeksen nykyistä muotokieltä edes sähköautojen osalta. Auton kokoa on ehkä pelkkien kuvien perusteella vaikea hahmottaa, mutta 280 sentin akselivälistä päätellen EQXX ei ole juurikaan CLA:ta isompi, paitsi nyt ainakin peräylitykseltään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuhannen kilometrin toimintamatka ei tullut ilmaiseksiVision EQXX:n tarjoama toimintamatka ei ole kovin yleinen edes polttomoottoriautoissa. Jotkin taloudelliset keskikokoiset dieselautot ja kahdella tankilla varustetut kaasu-/etanoliautot ovat voineet päästä samaan.Yläkuva paljastaa katolta laajan aurinkopaneelikentän, joka lisää ihanneolosuhteissa toimintamatkaa 25 kilometrin verran.Mahdollistaakseen sähköautolle tuhannen kilometrin kantaman, Mercedes on joutunut miettimään monta asiaa uusiksi. Jo kertaalleen mainittu aerodynamiikka on huippuunsa hiottua. Sen lisäksi haastetta on, kuten tunnetusti aina sähköautojen kohdalla, aiheuttanut akusto. Jos akustosta tekee liian suuren, paino nousee ja tilanpuute iskee matalassa autossa. Jos siitä tekee liian pienen, tulos on jälleen kerran toimintamatkaa lyhentävä. Parasta onkin ollut tehdä akustosta Kultakutrille juuri sopiva, ja auton korista mahdollisimman kevyt.Sisätilojen materiaaleissa toivotetaan tervetulleiksi kaktukset, bambut ja sienet.Tekniikkaa sekä akustolle että alustaan on valmistajan mukaan käyty lainaamassa autourheilun kuninkuusluokan hallitsevalta valmistajien mestarilta Mercedes-AMG Petronasilta. Sieltä ammennetuilla opeilla EQS:n kanssa saman 100 kilowattitunnin kapasiteetin omaavasta virtalähteestä on saatu puolet pienempi ja 30 % kevyempi. Myös akun jäähdytyksessä on otettu edistysaskelia keksimällä uusia merkityksiä sanalle ”ilmajäähdytteinen”. Auton kokonaispaino on 1 750 kiloa, mikä on edelleen vajaat 300 kiloa CLA:ta enemmän, mutta peräti 700 kiloa EQA:ta vähemmän.Tarkkoja suorituskykylukemia ei paljasteta, mutta tehoa on 150 kilowattia ja auto on takavetoinen.Eräs kaikkein tärkeimmistä asioista on mahdollisimman hyvän hyötysuhteen ylläpitäminen. Vision EQXX:ssä akulta pyörille päätyy peräti 95 prosenttia energiasta. Kaikilla luetelluilla ominaisuuksilla auton sähkönkulutus on saatu huomattavan alhaiseksi. 10 kilowattituntia 100 kilometrillä vastaa suunnilleen sitä, että polttomoottoriautolla pääsisi litralla 100 kilometriä. Tämän teki tunnetusti viime vuosikymmenen alkupuolella Volkswagen XL1 ”1 litre car” -konsepti 0,8-litraisella dieselmoottorilla.Kojelaudan osalta olemme jälleen tilanteessa, jossa se on perinteisessä mielessä saanut tehdä valtavalle näyttöruudulle.Korin rakentamisessa käytettävät materiaalit eivät nekään ole aivan valtavirtaisia. Metalliosat ovat sataprosenttisesti kierrätettyjä, ja muun muassa ovista löytyy komposiittimateriaaleja. Lattian takaosassa hyödynnetään suoraan kaatopaikalta kerättyä muovia israelilaisen startup-yrityksen, UBQ:n, kehittämällä menetelmällä. Osissa on hyödynnetty bionista suunnittelua. Niin kuin ehkä tähän mennessä on tullut selväksi, oikeastaan mikä tahansa, mikä voi hidasta, jarruttaa tai tuhlata, on mietitty uudelleen. Myös Hey Mercedes -ääniohjaustoiminto saadaan uudenlaisen tekoälyn avulla säästeliäämmäksi.Se on vielä konsepti, mutta......täysin katulaillinen sellainen. Mercedekseltä väläytetään medialle mahdollisuutta päästä ottamaan EQXX:stä tyyppejä. Mikä tekee mallista konseptina aivan erityisen, on siinä nähtävän tekniikan tulo Mercedeksen tuotantosähköautoihin hyvinkin nopealla aikataululla. Tällä viitataan vuoteen 2024, jolloin Mercedes esittelee sähköautoilleen luomansa uuden MB.EA -pohjarakenteen.Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä