18.4.2018 Liikenne Mitä liikenteessä tapahtuu, että verenpaine nousee tieraivon partaalle? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturvan mukaan oma töpeksintä liikenteessä nähdään helposti vahinkona, mutta toinen virheen tekevä kuljettaja on piittaamaton pölvästi. Toiminnan tulkinta negatiivisesti herättää helposti ärtymystä. Liikenneturvan mukaan suuri osa suomalaisista kulkee liikenteessä myönteisellä mielellä, mutta liikenneraivo, rattiraivo ja liikennekiukku eivät ole tuntemattomia käsitteitä, saati sitten kokemuksia.Liikenneturvan kyselyssä suomalaisia pyydettiin vertaamaan toisten kuljettajien käyttäytymistä omaan, eivätkä tulokset yllätä. Toisten käyttäytyminen arvioitiin järjestelmällisesti omaa huonommaksi.Lähes kaksi kolmasosaa (65 %) vastanneista kertoi olleensa viimeksi autoa ajaessa myönteisellä mielellä liikenteessä. Vain kolme prosenttia kertoi tunnelman olleen negatiivinen.Joka seitsemäs (16 %) kertoi, että syy mielialaan johtui liikenteestä. Reilu neljäsosa tunnisti mielialan johtuvan perhe-elämästä tai ihmissuhteista ja kymmenesosa työstä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvä mieli hukkuu matkallaJos pääsääntöisesti liikenteeseen lähdetään hyvillä mielin, mitä liikenteessä tapahtuu, että verenpaine nousee, Liikenneturvan suunnittelija Jyrki Kaistinen?– Liikennetilanteet tulevat eteen nopeasti ja menevät useimmiten myös nopeasti ohi. Jos tilanteessa koetaan olevan jotain epäselvää, virheellistä tai muuten tavallisuudesta poikkeavaa, tunteet voivat nousta pintaan nopeastikin, Kaistinen summaa.– Moni voi nostaa keskisormen pystyyn moitteena toisen käyttäytymiselle. Eleen kohteeksi joutunut voi kuitenkin tulkita sormimerkin raivostumisena ja provosoitua, jolloin noidankehä on valmis.Negatiiviseksi koettu palaute voidaan ottaa vastaan myös tyynesti.– Jos itsellä hermostuttaa tai kiehahtaa, tärkeintä on pitää oma käytös järkevänä. Tunteiden heräämiselle ei voi mitään, mutta niiden vaikutuksia voi hallita, Kaistinen jatkaa.Mielenkuohut menevät useimmiten ohi nopeasti, jos niihin ei jää vellomaan. Liikenneturvan mukaan kiukku ei ole parantumaton sairaus tai tauti, joka kerran tarttuessaan uusiutuu pienemmästäkin altistumisesta.Ennakko-oletukset korostuvat virheen sattuessaLiikenteeseen mahtuu monenlaista kulkijaa; meitä on eritasoisia ja -ikäisiä, ja liikumme eri tavoin. Teemme toisistamme jatkuvasti myös tulkintoja perustuen kulkuvälineeseen, sukupuoleen tai vaikkapa auton merkkiin, Liikenneturva muistuttaa.– Ennakko-olettamukset ja stereotyypit korostuvat silloin, jos sattuu virhe. Oma töpeksintä nähdään vahinkona, mutta toinen kuljettaja on piittaamaton pölvästi. Paitsi tilanteen turvallisuuden, myös oman itsen kannalta olisi edullisempaa tulkita tilanteita positiivisesti, Kaistinen täsmentää.Toisten toiminnan tulkitseminen negatiivisesti näkyy myös käsityksissä siitä, miten itse huomioi muut tienkäyttäjät – ja miten kokee muiden kuljettajien ottavan muut huomioon.Liikenneturvan tutkimuksesta kysyttiin suomalaisilta autoilevilta myös suojatiekäyttäytymisestä. Yli yhdeksän kymmenestä kertoi hidastavansa aina tai usein hyvissä ajoin ja antavansa tilaa kävelijälle, joka on aikeissa ylittää suojatien.Muiden autoilijoiden käyttäytyminen tulkittiin kuitenkin huomattavasti tiukemmin. Vain 43 % autoilijoista koki, että toiset auton kuljettajat hidastavat hyvissä ajoin ja antavat tilaa kävelijälle, joka on aikeissa ylittää suojatien.Käsitys siitä, miten toiset kuljettajat huomioivat muita tiellä liikkujia, oli järjestelmällisesti huonompi verrattuna arvioon omasta käytöksestä, oli aihe sitten turvavälin pitäminen, pyöräilijän ohittaminen tai toisen kiittäminen.– Toisten toiminnan tulkinta negatiivisesti voi herättää itsessä ärtymystä. Jos tilanne tulkitaan neutraalisti tai myönteisesti, se vähentää kiukun tunnetta, mikä taas vähentää suuttuneena tehtyjä huonoja päätöksiä liikenteessä, Kaistinen tiivistää.Lähde ja grafiikka: Liikenneturva Kuvituskuva: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 9.4.2025 Taksit Uber julkaisi listan kyytiin unohtuneista tavaroista – mukana viikinkisarvi ja akvaario 6.4.2025 Liikenne Moottori 100 vuotta: löysimme Suomen hiljaisimman tien 3.4.2025 Uutinen Liikennevision puute ja heikentyvä väyläverkko voi vaikuttaa jopa Suomen kasvunäkymiin ja turvallisuuteen 30.3.2025 Autoilu Autoilija, näin voit välttää ruuhkat ja kiertää tietyöt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa