22.6.2022 Liikenne Mitä sähköauton lataaminen maksaa? Koska latauspaikkoja lisää? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilun kiinnostavimmat kysymykset ja polttavimmat haasteet käsittelyssä Autoliiton Luulot pois autoilusta -podcastsarjassa. Autoliiton Luulot pois autoilusta -podcastsarja pureutuu autoilun ja liikenteen keskeisiin edellytyksiin ja kipupisteisiin. Sarjan kahdeksas jakso käsittelee sähköautoilun keskeisimpiä haasteita ja edellytyksiä.Ne voi kiteyttää kahteen pääkysymykseen: missä voin ladata sähköautoni ja mitä akkujen lataus maksaa?Sähköautojen lataamista ja latausinfraa sekä latauksen hintaa käsittelevän jakson asiantuntijoina ovat Suomen latausverkon maajohtaja Aleksi Patana Virralta ja Autoliiton kaupallinen johtaja Niila Rajala.Keskustelun johdattelija ja juontaja Elina Koivumäki kertoo alustukseksi EU-tason tavoitteen, jonka perusteella Euroopan pääväylillä pitäisi olla sähköautojen moderni latauskenttä 60 kilometrin välein.Patana tuo keskustelussa esiin, että sähköautot lisääntyvät Suomessa varsin nopeasti.– Suomen henkilöautoista noin 30 000 on tällä hetkellä täyssähköautoja, ladattavia hybridejä on noin 80 000–90 000, kertoo Aleksi Patana.Sekin käy selväksi, että uusien täyssähköautojen toimintamatka asettuu tyypillisesti 350–600 kilometrin väliin. Jaksossa käydään myös läpi mitä eroa on normaalilatauksella ja pikalatauksella sekä kuinka suuri osa latauksesta tapahtuu kotona, julkisissa latauspaikoissa tai työpaikoilla. Ja sekin selviää, mitä tarkoittavat älykäs tai dynaaminen lataus.– Pikalaturi tarjoaa usein jo tunnin pysähdyksellä riittävän lisän toimintamatkaan eli 100–200 kilometriä, toteaa Niila Rajala podcastissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoliitto toimijaksi latausverkostoonAutoliitto on vastaamassa liikenteen sähköistymiseen rakentamalla valtakunnallisen latausverkoston yhdessä Liikennevirta Oy:n kanssa. Lataustoiminta on osa Autoliiton uutta sähköautoilua edistävää strategiaa, jonka tarkoituksena on tuottaa suomalaisille autoilijoille uusia ja vetovoimaisia palveluita.– Autokanta on sähköistymässä ja haluamme tietysti olla muutoksessa mukana, Rajala perustelee linjausta.Autoliiton latausverkostosta tulee kaikille avoin, mutta yhdistyksen jäsenten kerrotaan saavan erityisetua latauksiinsa.Käyttövoimien kilvoittelua ja paljon muutaLiikenteen sähköistyminen oli vahvasti esillä myös podcastsarjan maaliskuissa avausjaksossa, jossa liikenteen eri käyttövoimista ja niiden tulevaisuudesta keskustelivat teknillisen fysiikan professori Peter Lund ja Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen. Asiantuntijat pohtivat eri näkökulmista muun muassa sitä, miltä näyttää eri käyttövoimien eli dieselin, bensiinin, biopolttoaineiden, kaasun, sähkön ja vedyn tulevaisuus? Mitkä ovat käyttövoimien mahdollisuudet ja haasteet?Luulot pois autoilusta on ehtinyt käsitellä jo lukuisia muitakin aiheita autoilun ympäriltä. Esimerkiksi polttoaineiden hintoja käsittelevässä jaksossa asiantuntijavieraina ovat Afry Management Consultingin johtava konsultti Esa Sipilä ja Autoalan tiedotuskeskuksen liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja.Ikäihmisten autoilusta näkemyksiä vaihtoivat puolestaan silmätautien erikoislääkäri ja liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervo ja Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen. Teiden kunnosta keskustelevat Väyläviraston Väylänpito-toimialan johtaja Virpi Anttila ja Infra ry:n toimitusjohtaja Paavo Syrjö.Kaupunkipysäköinnistä keskustelivat puolestaan Helsingin kaupungin kaupunkiympäristöstä sekä liikenne- ja katusuunnittelusta vastaava päällikkö Reetta Putkonen ja Helsingin seudun kauppakamarin vaikuttamistyöstä vastaava johtaja Markku Lahtinen.Podcastsarjan tähän mennessä julkaistut jaksot ovat:Jakso 1: Liikenteen käyttövoimat ja niiden tulevaisuus Jakso 2: Sähköautoilu talviolosuhteissa Jakso 3: Polttoaineiden hintojen muodostuminen Jakso 4: Ikääntyvien autoilu Jakso 5: Tieverkon kunto ja korjausvelka Jakso 6: Liikenteen automaatio ja sen tulevaisuus Jakso 7: Kaupunkipysäköinnin tulevaisuus Jakso 8: Sähköautojen lataaminen ja latausinfra SuomessaPodcast löytyy helpoimmin Autoliiton sivuilta, tai suoraan Spotifystä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto / Luulot pois -podcastsarja a:3:{i:0;s:6:"110953";i:1;s:6:"113644";i:2;s:6:"109241";} Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin