30.8.2023 Ajoneuvot Moottoripyöräily: näin valitset itsellesi sopivat ja turvalliset ajovarusteet Teksti Sini Ylivakeri Kuva Sini Ylivakeri, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottoripyöräily voi olla parhaimmillaan aivan mainio ja jännittävä harrastus, mutta siihen kuuluu myös riskejä. Valitsemalla oikeanlaiset ajovarusteet voit nauttia moottoripyöräilystä turvallisesti. Moottoripyöräily on intohimo monille, jotka nauttivat vauhdin ja vapauden tunteesta moottoripyörän selässä. On kuitenkin tärkeää pitää mielessä turvallisuus ja valita omaan käyttötarkoitukseen sopivat ajovarusteet. Sopivien ajovarusteiden käyttö tekee ajelusta mukavempaa ja ne auttavat suojaamaan vakavilta vammoilta kaatuessa tai onnettomuudessa.Ensimmäisiä ajovarusteita hankkiessa kannattaa suunnata moottoripyörävarusteisiin erikoistuneeseen liikkeeseen. Siellä voit sovittaa erilaisia ajovarusteita ennen ostopäätöstä, ja saat todennäköisesti myös asiantuntevaa neuvontaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKypärä – se tärkein ajovarusteKaikista tärkein ajovaruste moottoripyöräilijälle on kypärä – oli alla sitten customi tai enduro. Kypärä suojaa päätä vakavilta vammoilta, ja se on myös lain nojalla pakollinen vaatimus moottoripyörällä ajaessa.On tärkeää valita kypärä, joka sopii napakasti omaan päähän ja täyttää turvallisuustandardit. Kypärässä tulisi olla asianmukaiset sertifikaatit, kuten amerikkalainen DOT- tai eurooppalainen ECE-sertifikaatti. Vuonna 2020 ECE-standardi päivitettiin ECE 22.06:ksi, ja tammikuusta 2024 alkaen kaikkien uusien kypärien on oltava ECE 22.06 -sertifioituja. Kaikki nykyiset kypärät, joissa on ECE 22.05 -tarra, pysyvät laillisina.Millainen kypärä kannattaa valita?Markkinoilta löytyy erilaisia kypäriä laidasta laitaan. Kypärä kannattaakin valita käyttötarkoituksen ja oman ajopelin mukaan.Matka-ajoon eli touringiin sopii parhaiten kypärä, joka tarjoaa erinomaisen istuvuuden ja monipuoliset ominaisuudet. Matka-ajossa suosittu vaihtoehto on kokonaan avattava kypärämalli, jonka leukaosa voidaan nostaa ylös hitaassa ajossa kaupungissa tai lyhyillä kahvitauoilla. Ajomukavuutta voi parantaa lisävarusteilla: alaslaskettava aurinkovisiiri on kätevä muuttuvissa valo-olosuhteissa, ja kypäräpuhelin tuo helppottaa kommunikointia, jos matkustaa toisen tai useamman muun kanssa.Sekalaiseen ajoon ja kaupunkicruisailuun kypärän kannattaa valita henkilökohtaisten mieltymysten mukaan. Monet suosivat avokypärää sen keveyden tai ulkonäön takia, mutta umpikypärälläkin on kannattajansa. Toiset taas pitävät enemmän crossikypärästä ajolaseilla, jos se kuuluu pyörämallin henkeen.Urheilullisessa ajossa, erityisesti rata-ajossa kevyt ja hyvin tuuletettu umpikypärä on luonnollinen valinta. Tällöin kannattaa kiinnittää huomiota myös lisäominaisuuksiin, kuten Tear-off kalvojen käyttömahdollisuuteen ja erikokoisten poskipalojen säätöön istuvuuden hienosäätöä varten.Kypärän materiaali ja rakenneKypärän materiaali on myös tärkeä huomioon otettava seikka. Kypärät valmistetaan yleensä muoveista, kuten polykarbonaatista tai ABS-muovista, sekä komposiittikuiduista, kuten lasikuidusta tai hiilikuidusta. Komposiittikuidut ovat kevyitä ja vahvoja, mutta myös kalliimpia valmistaa, kun taas muoviset kypärät voivat olla edullisempia.Kypärän turvallisuuteen vaikuttaa kuorimateriaalin lisäksi kuoren alla oleva liike-energiaa vastaanottava polystyreenikerros. Kuoren tehtävä on toi suojata päätä ja kestää iskua, mutta ennen kaikkea se jakaa liike-energian mahdollisimman laajalle alueelle ja tasaisesti.Muista, että kypärä on investointi omaan turvallisuuteen ja hyvinvointiin. Älä tingi laadusta tai hanki käytettyä kypärää, sillä kypärän kunto voi olla vaikea arvioida silmämääräisesti: vaikka kuori olisi ehjä tai siinä on vain pieniä jälkiä, sen alla oleva polystyreeni on saattanut menettää iskunvaimennuskykynsä.Pikalukitus ja DD-lukko ovat kaksi erilaista kypärän leukahihnan kiinnitysmekanismia. Molemmat ovat luotettavia vaihtoehtoja, mutta DD-lukko tunnetaan erityisesti sen turvallisuudesta ja vahvasta kiinnityksestä. DD-lukko on muutaman harjoittelukerran jälkeen yhtä helppo kiinnittää kuin pikalukko. Kilpailukäyttöön DD-lukitus on ainoa sallittu tapa, muussa käytössä lukitustavalla ei ole suurta merkitystä.DD-lukitus on turvallinen ja helppo käyttää, kun siihen tottuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySopivat ajovaatteet suojaavat kehoasiKypärän lisäksi tärkeä ajovaruste on kunnollinen ajopuku tai ajotakki ja -housut. Ajovaatteiden valinnassa kannattaa kiinniittää erityisesti huomiota niiden materiaaliin. Materiaalin tulee olla repäisy- ja hankauskestävää sekä kestää hyvin erilaisia sääolosuhteita. Lisäksi ajovaatteiden mukavuus on tärkeää, sillä mukavissa varusteissa kuljettaja toimii paremmin ja tarkemmin, kun huomio ei ole epämukavissa vaatteissa ajon aikana.Ajovaatteiden tulisi istua napakasti. Löysempi ajopuku tai -takki voi tuntua mukavammalta, mutta se ei suojaa kunnolla onnettomuuden sattuessa, kun ajovaatteen sisällä olevat suojat pääsevät liikkumaan paikoiltaan. Lisäksi ajovaatteissa olisi hyvä olla heijastinnauhoja tai muita ominaisuuksia, jotka auttavat näkymään paremmin liikenteessä.Ajovarusteiden materiaalivalintaYleisimmät moottoripyörävarusteiden valmistusmateriaalit ovat nahka, polyamidit/nylonit, polyesterikankaat, Cordura ja Kevlar eli aramidikuitu.Nahka: Nahkavarusteiden laatu vaikuttaa hintaan. Halvemmat nahkatakit ovat mahdollisesti ohuempaa, pintavärjättyä nahkaa, kun taas kalliimmat nahkatakit ovat läpivärjättyä nahkaa. Läpivärjäyksen etu on, että väri ei kulu toistuvista kastumisista ja kuivumisista. Laadukkaammat nahkavarusteet ovat tuplatikattuja, mikä lisää niiden kestävyyttä kaatumistilanteissa.Polyamidit/Nylonit: Yleisnimi synteettisille materiaaleille, joista suurin osa ajovarusteista valmistetaan. Eri valmistajilla nämä materiaalit ovat eritasoisia ja -nimisiä. Yleensä pätee sääntö, että mitä suurempi merkki sen laadukkaampi vaate.Cordura: Erittäin kestävää nylonkangasta, joka kestää hyvin hankausta ja repeämistä. Cordura-kangas on myös jonkin verran vettähylkivää. Cordura-sanan jälkeen tuleva luku, esimerkiksi 500 tai 750, tarkoittaa kankaan vahvuutta: mitä isompi luku, sen vahvempi kangas.Polyesterikankaat: Kestävä ja vettähylkivä materiaalivaihtoehto. Ne voivat tuntua hieman erilaisilta kuin nylon tai polyamidi -varusteet, mutta kuivuvat nopeammin eivätkä rypisty yhtä herkästi. Näiden kankaiden vahvuus on ilmoitettu luvuilla, esimerkiksi 300, 500 jne.Kevlar: Aramidikuituja, jotka tunnetaan yleensä kauppanimellä Kevlar, käytetään vahvistamaan kangasta. Kevlar-vahviste antaa vaatteille parempaa hankauksen kestoa ja lämmönkestoa. On syytä huomioida, että vaikka Kevlarkangas olisikin hyvin hankausta kestävää, mahdollinen päällikangas saattaa olla esimerkiksi puuvillaa ja saattaa revetä kaatumistilanteessa.Suojat ja vedenpitävyysVarusteissa on tärkeää kiinnittää huomiota suojien määrään ja laatuun. Kunnollisissa ajovarusteissa olisi hyvä olla ainakin selkä-, kyynärpää-, olkapää-, polvi-, lantio- ja rintasuojat. Pehmeissä suojissa on tyypillisesti vaahtomuovisia tai viskoelastisia vaihtoehtoja, kun taas kovissa suojissa on kovamuovinen ulkokuori ja vaahtomuovinen sisus. Suojat voivat myös sisältää metallisia inserttejä. Laadukkaammat suojat ovat usein kalliimpia, mutta ne tarjoavat paremman iskunvaimennuksen ja suojaavat tehokkaammin. Myös korvat on hyvä suojata ajomelulta korvatulpilla.Varusteiden vedenpitävyyttä mitataan vesipilari-arvolla. Mitä suurempi arvo, sitä vedenpitävämpi vaate on. Vedenpitävissä kalvoissa on eroja siinä, onko kalvo laminoituna pintamateriaaliin, pinnan alle vai vasta vuoreen. Kalliimmissa takeissa on usein tehokkaampia vedenpitäviä kalvoja, jotka eivät kastu tai kylmene kovassakaan sateessa ja kuivuvat nopeasti. Kalvojen toinen tärkeä tehtävä on sallia lämmön ja kosteuden haihtuminen vaatteen sisältä, jotta takki ei hiostaisi ja kastuisi hikoamisen myötä sisäpuolelta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuista suojata myös kädet ja jalatKädet kannattaa suojata asianmukaisilla ajohanskoilla. Ajohanskat eivät ainoastaan suojaa käsivarsiasi ja käsiäsi kolhuilta, vaan ne myös auttavat pitämään kädet lämpiminä ja kuivina. Nahkahanskat ovat yleensä suosittu valinta niiden kestävyyden vuoksi. Lämmitettävät hanskat ovat kätevät olosuhteisiin, jossa näpit jäätyvät herkästi.Suojaa jalkasi ja nilkkasi moottoripyöräilykengillä tai -saappailla. Tavalliset lenkkarit eivät tarjoa riittävää suojaa onnettomuuden sattuessa. Kengät kannattaa valita käyttötarkoituksen mukaan, kuten katu-, matka- tai off-road-käyttöön.Moottoripyöräilykengät tai -saappaat tulisi valita kestävästä materiaalista, jossa on vahvistukset kriittisissä paikoissa, kuten varpaissa ja nilkoissa. Vedenkestävyys ja hengittävyys tulisi myös ottaa huomioon ajokenkiä valitessa. Sopivat ja kunnolliset ajokengät auttavat suojaamaan jalkoja sääolosuhteilta, murtumilta ja vammoilta.Teksti: Sini Ylivakeri Kuvat: Moottorin arkisto, Sini Ylivakeri Lähde: Storm Motor Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”