30.8.2023 Ajoneuvot Moottoripyöräily: näin valitset itsellesi sopivat ja turvalliset ajovarusteet Teksti Sini Ylivakeri Kuva Sini Ylivakeri, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottoripyöräily voi olla parhaimmillaan aivan mainio ja jännittävä harrastus, mutta siihen kuuluu myös riskejä. Valitsemalla oikeanlaiset ajovarusteet voit nauttia moottoripyöräilystä turvallisesti. Moottoripyöräily on intohimo monille, jotka nauttivat vauhdin ja vapauden tunteesta moottoripyörän selässä. On kuitenkin tärkeää pitää mielessä turvallisuus ja valita omaan käyttötarkoitukseen sopivat ajovarusteet. Sopivien ajovarusteiden käyttö tekee ajelusta mukavempaa ja ne auttavat suojaamaan vakavilta vammoilta kaatuessa tai onnettomuudessa.Ensimmäisiä ajovarusteita hankkiessa kannattaa suunnata moottoripyörävarusteisiin erikoistuneeseen liikkeeseen. Siellä voit sovittaa erilaisia ajovarusteita ennen ostopäätöstä, ja saat todennäköisesti myös asiantuntevaa neuvontaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKypärä – se tärkein ajovarusteKaikista tärkein ajovaruste moottoripyöräilijälle on kypärä – oli alla sitten customi tai enduro. Kypärä suojaa päätä vakavilta vammoilta, ja se on myös lain nojalla pakollinen vaatimus moottoripyörällä ajaessa.On tärkeää valita kypärä, joka sopii napakasti omaan päähän ja täyttää turvallisuustandardit. Kypärässä tulisi olla asianmukaiset sertifikaatit, kuten amerikkalainen DOT- tai eurooppalainen ECE-sertifikaatti. Vuonna 2020 ECE-standardi päivitettiin ECE 22.06:ksi, ja tammikuusta 2024 alkaen kaikkien uusien kypärien on oltava ECE 22.06 -sertifioituja. Kaikki nykyiset kypärät, joissa on ECE 22.05 -tarra, pysyvät laillisina.Millainen kypärä kannattaa valita?Markkinoilta löytyy erilaisia kypäriä laidasta laitaan. Kypärä kannattaakin valita käyttötarkoituksen ja oman ajopelin mukaan.Matka-ajoon eli touringiin sopii parhaiten kypärä, joka tarjoaa erinomaisen istuvuuden ja monipuoliset ominaisuudet. Matka-ajossa suosittu vaihtoehto on kokonaan avattava kypärämalli, jonka leukaosa voidaan nostaa ylös hitaassa ajossa kaupungissa tai lyhyillä kahvitauoilla. Ajomukavuutta voi parantaa lisävarusteilla: alaslaskettava aurinkovisiiri on kätevä muuttuvissa valo-olosuhteissa, ja kypäräpuhelin tuo helppottaa kommunikointia, jos matkustaa toisen tai useamman muun kanssa.Sekalaiseen ajoon ja kaupunkicruisailuun kypärän kannattaa valita henkilökohtaisten mieltymysten mukaan. Monet suosivat avokypärää sen keveyden tai ulkonäön takia, mutta umpikypärälläkin on kannattajansa. Toiset taas pitävät enemmän crossikypärästä ajolaseilla, jos se kuuluu pyörämallin henkeen.Urheilullisessa ajossa, erityisesti rata-ajossa kevyt ja hyvin tuuletettu umpikypärä on luonnollinen valinta. Tällöin kannattaa kiinnittää huomiota myös lisäominaisuuksiin, kuten Tear-off kalvojen käyttömahdollisuuteen ja erikokoisten poskipalojen säätöön istuvuuden hienosäätöä varten.Kypärän materiaali ja rakenneKypärän materiaali on myös tärkeä huomioon otettava seikka. Kypärät valmistetaan yleensä muoveista, kuten polykarbonaatista tai ABS-muovista, sekä komposiittikuiduista, kuten lasikuidusta tai hiilikuidusta. Komposiittikuidut ovat kevyitä ja vahvoja, mutta myös kalliimpia valmistaa, kun taas muoviset kypärät voivat olla edullisempia.Kypärän turvallisuuteen vaikuttaa kuorimateriaalin lisäksi kuoren alla oleva liike-energiaa vastaanottava polystyreenikerros. Kuoren tehtävä on toi suojata päätä ja kestää iskua, mutta ennen kaikkea se jakaa liike-energian mahdollisimman laajalle alueelle ja tasaisesti.Muista, että kypärä on investointi omaan turvallisuuteen ja hyvinvointiin. Älä tingi laadusta tai hanki käytettyä kypärää, sillä kypärän kunto voi olla vaikea arvioida silmämääräisesti: vaikka kuori olisi ehjä tai siinä on vain pieniä jälkiä, sen alla oleva polystyreeni on saattanut menettää iskunvaimennuskykynsä.Pikalukitus ja DD-lukko ovat kaksi erilaista kypärän leukahihnan kiinnitysmekanismia. Molemmat ovat luotettavia vaihtoehtoja, mutta DD-lukko tunnetaan erityisesti sen turvallisuudesta ja vahvasta kiinnityksestä. DD-lukko on muutaman harjoittelukerran jälkeen yhtä helppo kiinnittää kuin pikalukko. Kilpailukäyttöön DD-lukitus on ainoa sallittu tapa, muussa käytössä lukitustavalla ei ole suurta merkitystä.DD-lukitus on turvallinen ja helppo käyttää, kun siihen tottuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySopivat ajovaatteet suojaavat kehoasiKypärän lisäksi tärkeä ajovaruste on kunnollinen ajopuku tai ajotakki ja -housut. Ajovaatteiden valinnassa kannattaa kiinniittää erityisesti huomiota niiden materiaaliin. Materiaalin tulee olla repäisy- ja hankauskestävää sekä kestää hyvin erilaisia sääolosuhteita. Lisäksi ajovaatteiden mukavuus on tärkeää, sillä mukavissa varusteissa kuljettaja toimii paremmin ja tarkemmin, kun huomio ei ole epämukavissa vaatteissa ajon aikana.Ajovaatteiden tulisi istua napakasti. Löysempi ajopuku tai -takki voi tuntua mukavammalta, mutta se ei suojaa kunnolla onnettomuuden sattuessa, kun ajovaatteen sisällä olevat suojat pääsevät liikkumaan paikoiltaan. Lisäksi ajovaatteissa olisi hyvä olla heijastinnauhoja tai muita ominaisuuksia, jotka auttavat näkymään paremmin liikenteessä.Ajovarusteiden materiaalivalintaYleisimmät moottoripyörävarusteiden valmistusmateriaalit ovat nahka, polyamidit/nylonit, polyesterikankaat, Cordura ja Kevlar eli aramidikuitu.Nahka: Nahkavarusteiden laatu vaikuttaa hintaan. Halvemmat nahkatakit ovat mahdollisesti ohuempaa, pintavärjättyä nahkaa, kun taas kalliimmat nahkatakit ovat läpivärjättyä nahkaa. Läpivärjäyksen etu on, että väri ei kulu toistuvista kastumisista ja kuivumisista. Laadukkaammat nahkavarusteet ovat tuplatikattuja, mikä lisää niiden kestävyyttä kaatumistilanteissa.Polyamidit/Nylonit: Yleisnimi synteettisille materiaaleille, joista suurin osa ajovarusteista valmistetaan. Eri valmistajilla nämä materiaalit ovat eritasoisia ja -nimisiä. Yleensä pätee sääntö, että mitä suurempi merkki sen laadukkaampi vaate.Cordura: Erittäin kestävää nylonkangasta, joka kestää hyvin hankausta ja repeämistä. Cordura-kangas on myös jonkin verran vettähylkivää. Cordura-sanan jälkeen tuleva luku, esimerkiksi 500 tai 750, tarkoittaa kankaan vahvuutta: mitä isompi luku, sen vahvempi kangas.Polyesterikankaat: Kestävä ja vettähylkivä materiaalivaihtoehto. Ne voivat tuntua hieman erilaisilta kuin nylon tai polyamidi -varusteet, mutta kuivuvat nopeammin eivätkä rypisty yhtä herkästi. Näiden kankaiden vahvuus on ilmoitettu luvuilla, esimerkiksi 300, 500 jne.Kevlar: Aramidikuituja, jotka tunnetaan yleensä kauppanimellä Kevlar, käytetään vahvistamaan kangasta. Kevlar-vahviste antaa vaatteille parempaa hankauksen kestoa ja lämmönkestoa. On syytä huomioida, että vaikka Kevlarkangas olisikin hyvin hankausta kestävää, mahdollinen päällikangas saattaa olla esimerkiksi puuvillaa ja saattaa revetä kaatumistilanteessa.Suojat ja vedenpitävyysVarusteissa on tärkeää kiinnittää huomiota suojien määrään ja laatuun. Kunnollisissa ajovarusteissa olisi hyvä olla ainakin selkä-, kyynärpää-, olkapää-, polvi-, lantio- ja rintasuojat. Pehmeissä suojissa on tyypillisesti vaahtomuovisia tai viskoelastisia vaihtoehtoja, kun taas kovissa suojissa on kovamuovinen ulkokuori ja vaahtomuovinen sisus. Suojat voivat myös sisältää metallisia inserttejä. Laadukkaammat suojat ovat usein kalliimpia, mutta ne tarjoavat paremman iskunvaimennuksen ja suojaavat tehokkaammin. Myös korvat on hyvä suojata ajomelulta korvatulpilla.Varusteiden vedenpitävyyttä mitataan vesipilari-arvolla. Mitä suurempi arvo, sitä vedenpitävämpi vaate on. Vedenpitävissä kalvoissa on eroja siinä, onko kalvo laminoituna pintamateriaaliin, pinnan alle vai vasta vuoreen. Kalliimmissa takeissa on usein tehokkaampia vedenpitäviä kalvoja, jotka eivät kastu tai kylmene kovassakaan sateessa ja kuivuvat nopeasti. Kalvojen toinen tärkeä tehtävä on sallia lämmön ja kosteuden haihtuminen vaatteen sisältä, jotta takki ei hiostaisi ja kastuisi hikoamisen myötä sisäpuolelta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuista suojata myös kädet ja jalatKädet kannattaa suojata asianmukaisilla ajohanskoilla. Ajohanskat eivät ainoastaan suojaa käsivarsiasi ja käsiäsi kolhuilta, vaan ne myös auttavat pitämään kädet lämpiminä ja kuivina. Nahkahanskat ovat yleensä suosittu valinta niiden kestävyyden vuoksi. Lämmitettävät hanskat ovat kätevät olosuhteisiin, jossa näpit jäätyvät herkästi.Suojaa jalkasi ja nilkkasi moottoripyöräilykengillä tai -saappailla. Tavalliset lenkkarit eivät tarjoa riittävää suojaa onnettomuuden sattuessa. Kengät kannattaa valita käyttötarkoituksen mukaan, kuten katu-, matka- tai off-road-käyttöön.Moottoripyöräilykengät tai -saappaat tulisi valita kestävästä materiaalista, jossa on vahvistukset kriittisissä paikoissa, kuten varpaissa ja nilkoissa. Vedenkestävyys ja hengittävyys tulisi myös ottaa huomioon ajokenkiä valitessa. Sopivat ja kunnolliset ajokengät auttavat suojaamaan jalkoja sääolosuhteilta, murtumilta ja vammoilta.Teksti: Sini Ylivakeri Kuvat: Moottorin arkisto, Sini Ylivakeri Lähde: Storm Motor Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Moottoripyörät Triumph Bobber TFC – rajoitettu painos kullan kimallusta 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”