30.8.2023 Ajoneuvot Moottoripyöräily: näin valitset itsellesi sopivat ja turvalliset ajovarusteet Teksti Sini Ylivakeri Kuva Sini Ylivakeri, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottoripyöräily voi olla parhaimmillaan aivan mainio ja jännittävä harrastus, mutta siihen kuuluu myös riskejä. Valitsemalla oikeanlaiset ajovarusteet voit nauttia moottoripyöräilystä turvallisesti. Moottoripyöräily on intohimo monille, jotka nauttivat vauhdin ja vapauden tunteesta moottoripyörän selässä. On kuitenkin tärkeää pitää mielessä turvallisuus ja valita omaan käyttötarkoitukseen sopivat ajovarusteet. Sopivien ajovarusteiden käyttö tekee ajelusta mukavempaa ja ne auttavat suojaamaan vakavilta vammoilta kaatuessa tai onnettomuudessa.Ensimmäisiä ajovarusteita hankkiessa kannattaa suunnata moottoripyörävarusteisiin erikoistuneeseen liikkeeseen. Siellä voit sovittaa erilaisia ajovarusteita ennen ostopäätöstä, ja saat todennäköisesti myös asiantuntevaa neuvontaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKypärä – se tärkein ajovarusteKaikista tärkein ajovaruste moottoripyöräilijälle on kypärä – oli alla sitten customi tai enduro. Kypärä suojaa päätä vakavilta vammoilta, ja se on myös lain nojalla pakollinen vaatimus moottoripyörällä ajaessa.On tärkeää valita kypärä, joka sopii napakasti omaan päähän ja täyttää turvallisuustandardit. Kypärässä tulisi olla asianmukaiset sertifikaatit, kuten amerikkalainen DOT- tai eurooppalainen ECE-sertifikaatti. Vuonna 2020 ECE-standardi päivitettiin ECE 22.06:ksi, ja tammikuusta 2024 alkaen kaikkien uusien kypärien on oltava ECE 22.06 -sertifioituja. Kaikki nykyiset kypärät, joissa on ECE 22.05 -tarra, pysyvät laillisina.Millainen kypärä kannattaa valita?Markkinoilta löytyy erilaisia kypäriä laidasta laitaan. Kypärä kannattaakin valita käyttötarkoituksen ja oman ajopelin mukaan.Matka-ajoon eli touringiin sopii parhaiten kypärä, joka tarjoaa erinomaisen istuvuuden ja monipuoliset ominaisuudet. Matka-ajossa suosittu vaihtoehto on kokonaan avattava kypärämalli, jonka leukaosa voidaan nostaa ylös hitaassa ajossa kaupungissa tai lyhyillä kahvitauoilla. Ajomukavuutta voi parantaa lisävarusteilla: alaslaskettava aurinkovisiiri on kätevä muuttuvissa valo-olosuhteissa, ja kypäräpuhelin tuo helppottaa kommunikointia, jos matkustaa toisen tai useamman muun kanssa.Sekalaiseen ajoon ja kaupunkicruisailuun kypärän kannattaa valita henkilökohtaisten mieltymysten mukaan. Monet suosivat avokypärää sen keveyden tai ulkonäön takia, mutta umpikypärälläkin on kannattajansa. Toiset taas pitävät enemmän crossikypärästä ajolaseilla, jos se kuuluu pyörämallin henkeen.Urheilullisessa ajossa, erityisesti rata-ajossa kevyt ja hyvin tuuletettu umpikypärä on luonnollinen valinta. Tällöin kannattaa kiinnittää huomiota myös lisäominaisuuksiin, kuten Tear-off kalvojen käyttömahdollisuuteen ja erikokoisten poskipalojen säätöön istuvuuden hienosäätöä varten.Kypärän materiaali ja rakenneKypärän materiaali on myös tärkeä huomioon otettava seikka. Kypärät valmistetaan yleensä muoveista, kuten polykarbonaatista tai ABS-muovista, sekä komposiittikuiduista, kuten lasikuidusta tai hiilikuidusta. Komposiittikuidut ovat kevyitä ja vahvoja, mutta myös kalliimpia valmistaa, kun taas muoviset kypärät voivat olla edullisempia.Kypärän turvallisuuteen vaikuttaa kuorimateriaalin lisäksi kuoren alla oleva liike-energiaa vastaanottava polystyreenikerros. Kuoren tehtävä on toi suojata päätä ja kestää iskua, mutta ennen kaikkea se jakaa liike-energian mahdollisimman laajalle alueelle ja tasaisesti.Muista, että kypärä on investointi omaan turvallisuuteen ja hyvinvointiin. Älä tingi laadusta tai hanki käytettyä kypärää, sillä kypärän kunto voi olla vaikea arvioida silmämääräisesti: vaikka kuori olisi ehjä tai siinä on vain pieniä jälkiä, sen alla oleva polystyreeni on saattanut menettää iskunvaimennuskykynsä.Pikalukitus ja DD-lukko ovat kaksi erilaista kypärän leukahihnan kiinnitysmekanismia. Molemmat ovat luotettavia vaihtoehtoja, mutta DD-lukko tunnetaan erityisesti sen turvallisuudesta ja vahvasta kiinnityksestä. DD-lukko on muutaman harjoittelukerran jälkeen yhtä helppo kiinnittää kuin pikalukko. Kilpailukäyttöön DD-lukitus on ainoa sallittu tapa, muussa käytössä lukitustavalla ei ole suurta merkitystä.DD-lukitus on turvallinen ja helppo käyttää, kun siihen tottuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySopivat ajovaatteet suojaavat kehoasiKypärän lisäksi tärkeä ajovaruste on kunnollinen ajopuku tai ajotakki ja -housut. Ajovaatteiden valinnassa kannattaa kiinniittää erityisesti huomiota niiden materiaaliin. Materiaalin tulee olla repäisy- ja hankauskestävää sekä kestää hyvin erilaisia sääolosuhteita. Lisäksi ajovaatteiden mukavuus on tärkeää, sillä mukavissa varusteissa kuljettaja toimii paremmin ja tarkemmin, kun huomio ei ole epämukavissa vaatteissa ajon aikana.Ajovaatteiden tulisi istua napakasti. Löysempi ajopuku tai -takki voi tuntua mukavammalta, mutta se ei suojaa kunnolla onnettomuuden sattuessa, kun ajovaatteen sisällä olevat suojat pääsevät liikkumaan paikoiltaan. Lisäksi ajovaatteissa olisi hyvä olla heijastinnauhoja tai muita ominaisuuksia, jotka auttavat näkymään paremmin liikenteessä.Ajovarusteiden materiaalivalintaYleisimmät moottoripyörävarusteiden valmistusmateriaalit ovat nahka, polyamidit/nylonit, polyesterikankaat, Cordura ja Kevlar eli aramidikuitu.Nahka: Nahkavarusteiden laatu vaikuttaa hintaan. Halvemmat nahkatakit ovat mahdollisesti ohuempaa, pintavärjättyä nahkaa, kun taas kalliimmat nahkatakit ovat läpivärjättyä nahkaa. Läpivärjäyksen etu on, että väri ei kulu toistuvista kastumisista ja kuivumisista. Laadukkaammat nahkavarusteet ovat tuplatikattuja, mikä lisää niiden kestävyyttä kaatumistilanteissa.Polyamidit/Nylonit: Yleisnimi synteettisille materiaaleille, joista suurin osa ajovarusteista valmistetaan. Eri valmistajilla nämä materiaalit ovat eritasoisia ja -nimisiä. Yleensä pätee sääntö, että mitä suurempi merkki sen laadukkaampi vaate.Cordura: Erittäin kestävää nylonkangasta, joka kestää hyvin hankausta ja repeämistä. Cordura-kangas on myös jonkin verran vettähylkivää. Cordura-sanan jälkeen tuleva luku, esimerkiksi 500 tai 750, tarkoittaa kankaan vahvuutta: mitä isompi luku, sen vahvempi kangas.Polyesterikankaat: Kestävä ja vettähylkivä materiaalivaihtoehto. Ne voivat tuntua hieman erilaisilta kuin nylon tai polyamidi -varusteet, mutta kuivuvat nopeammin eivätkä rypisty yhtä herkästi. Näiden kankaiden vahvuus on ilmoitettu luvuilla, esimerkiksi 300, 500 jne.Kevlar: Aramidikuituja, jotka tunnetaan yleensä kauppanimellä Kevlar, käytetään vahvistamaan kangasta. Kevlar-vahviste antaa vaatteille parempaa hankauksen kestoa ja lämmönkestoa. On syytä huomioida, että vaikka Kevlarkangas olisikin hyvin hankausta kestävää, mahdollinen päällikangas saattaa olla esimerkiksi puuvillaa ja saattaa revetä kaatumistilanteessa.Suojat ja vedenpitävyysVarusteissa on tärkeää kiinnittää huomiota suojien määrään ja laatuun. Kunnollisissa ajovarusteissa olisi hyvä olla ainakin selkä-, kyynärpää-, olkapää-, polvi-, lantio- ja rintasuojat. Pehmeissä suojissa on tyypillisesti vaahtomuovisia tai viskoelastisia vaihtoehtoja, kun taas kovissa suojissa on kovamuovinen ulkokuori ja vaahtomuovinen sisus. Suojat voivat myös sisältää metallisia inserttejä. Laadukkaammat suojat ovat usein kalliimpia, mutta ne tarjoavat paremman iskunvaimennuksen ja suojaavat tehokkaammin. Myös korvat on hyvä suojata ajomelulta korvatulpilla.Varusteiden vedenpitävyyttä mitataan vesipilari-arvolla. Mitä suurempi arvo, sitä vedenpitävämpi vaate on. Vedenpitävissä kalvoissa on eroja siinä, onko kalvo laminoituna pintamateriaaliin, pinnan alle vai vasta vuoreen. Kalliimmissa takeissa on usein tehokkaampia vedenpitäviä kalvoja, jotka eivät kastu tai kylmene kovassakaan sateessa ja kuivuvat nopeasti. Kalvojen toinen tärkeä tehtävä on sallia lämmön ja kosteuden haihtuminen vaatteen sisältä, jotta takki ei hiostaisi ja kastuisi hikoamisen myötä sisäpuolelta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuista suojata myös kädet ja jalatKädet kannattaa suojata asianmukaisilla ajohanskoilla. Ajohanskat eivät ainoastaan suojaa käsivarsiasi ja käsiäsi kolhuilta, vaan ne myös auttavat pitämään kädet lämpiminä ja kuivina. Nahkahanskat ovat yleensä suosittu valinta niiden kestävyyden vuoksi. Lämmitettävät hanskat ovat kätevät olosuhteisiin, jossa näpit jäätyvät herkästi.Suojaa jalkasi ja nilkkasi moottoripyöräilykengillä tai -saappailla. Tavalliset lenkkarit eivät tarjoa riittävää suojaa onnettomuuden sattuessa. Kengät kannattaa valita käyttötarkoituksen mukaan, kuten katu-, matka- tai off-road-käyttöön.Moottoripyöräilykengät tai -saappaat tulisi valita kestävästä materiaalista, jossa on vahvistukset kriittisissä paikoissa, kuten varpaissa ja nilkoissa. Vedenkestävyys ja hengittävyys tulisi myös ottaa huomioon ajokenkiä valitessa. Sopivat ja kunnolliset ajokengät auttavat suojaamaan jalkoja sääolosuhteilta, murtumilta ja vammoilta.Teksti: Sini Ylivakeri Kuvat: Moottorin arkisto, Sini Ylivakeri Lähde: Storm Motor Lue lisää Kaikki artikkelit 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 13.10.2024 Ajatuksia autoista Lopeta jo se vinkuminen sähköstä, vedystä ja bensasta – Ajatuksia autoista 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – "mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään" 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon