22.7.2022

Moottoripyöräonnettomuuksien henkilövahingot vähentyneet viime vuosina

Moottoripyörien vakuutusvertailu 2022

Kun moottoripyöräilijälle sattuu vahinko, se johtaa usein jonkinlaiseen kuljettajan loukkaantumiseen.

Uusien moottoripyörien ensirekisteröinti on ollut varsin tuulista läpi 2000-luvun. Tämän vuosituhannen kuumin sesonki nähtiin ensimmäisen vuosikymmenen puolivälissä, jolloin moottoripyöriä ensirekisteröitiin jopa yli 10 000 kappaletta vuodessa. Vuonna 2008 finanssikriisi osui kuitenkin pahasti alalle ja heikoimpana vuonna 2017 prätkiä rekisteröitiin enää alle 3 000 kappaletta.

Vaikka uusia moottoripyöriä ei tule liikenteeseen enää takavuosien tahtiin, ovat moottoripyöräilijät kuitenkin varsin yleinen näky suomalaisessa liikenteessä. Kesällä 2021 moottoripyöriä arvioitiin olevan liikennekäytössä 167 000 kappaletta.

Moottoripyöriä pidetään yleisen luulon mukaan melko onnettomuusalttiina ajoneuvoina, mutta tämä ei ole täysin selvä totuus. Esimerkiksi vakuutusyhtiö Fennian tilastojen mukaan moottoripyöräilijän vahinkotiheys on huomattavasti pienempi kuin henkilöautolla.

– Moni motoristi on vihkiytynyt harrastaja, joka tuntee ajokkinsa ja nauttii ajamisestaan vastuullisesti. Silloin todennäköisyys joutua omasta syystä johtuvaan onnettomuuteen on luonnollisesti pienempi, sanoo Fennian ajoneuvovakuutus- ja vahinkopalveluista vastaava johtaja Mikko Pöyhönen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vahingot usein henkilövahinkoja

Vaikka onnettomuuksia sattuu odotettua vähemmän, valitettava tosiasia on kuitenkin se, että vahingon sattuessa seuraukset ovat hyvinkin usein henkilövahinkoja. Siinä missä autojen kohdalla valtaosa vahingoista on omaisuusvahinkoja henkilövahinkojen sijasta, moottoripyörien kohdalla tämä menee päinvastoin.

Esimerkiksi vuonna 2020 moottoripyöräilijöiden aiheuttamissa onnettomuuksissa sattui yli 1 600 henkilövahinkoa, kun omaisuusvahinkoja oli vain reilut 300. Näissä moottoripyöräonnettomuuksissa loukkaantui yhteensä 1980 henkilöä, joista yli 95 prosenttia oli moottoripyöräilijöitä, eli ajoneuvon kuljettajia.

Mainituissa luvuissa on mukana kaikentyyppiset moottoripyöräonnettomuudet, eli ne onnettomuudet, joissa moottoripyörä on ollut vastapuolena, sekä myös moottoripyörien itse aiheuttamat onnettomuudet.

– Aina moottoripyöräilijän loukkaantuminen ei suinkaan ole vakavaa, mutta monta sataa kiloa painava pyörä voi herkästi aiheuttaa kyydissä oleville vammoja. Tilastojen mukaan moottoripyöräilijä loukkaantuu usein myös niissä onnettomuuksissa, joissa joku muu kuin motoristi aiheuttaa onnettomuuden, Pöyhönen tarkentaa vahinkojen laatua.

Suurin osa vahingoista kumoonajoja

Liikenneonnettomuuksista ja liikennevahingoista tietoa tarjoavan Onnettomuustietoinstituutin tilastojen mukaan suurin osa moottoripyöriin liittyvistä vahingoista on kumoonajoja ajoradalla. Yleensä kaatumiset ajoradalla eivät kuitenkaan johda vakaviin vammoihin.

Kumoonajo ajoradalla tapahtuu esimerkiksi silloin, kun moottoripyörän tasapaino pettää vaikkapa liikennevaloissa. Vahinkoja sattuu myös hyvin hitaasti ajettaessa, jolloin pyöräilijä on kaatunut pyöränsä kanssa.

Huomattavasti vaarallisempaa vahinkotyyppiä edustaa tieltä suistuminen, jota on toiseksi yleisin vahinkotyyppi moottoripyörien kohdalla. Hyvin usein tieltä suistumiseen liittyy kova vauhti, ja lisäksi onnettomuuksissa on vaarana törmätä tien ulkopuolella olevaan vaaralliseen esteeseen, kuten kivi tai puu. Tavallisesti tieltä suistumisen syynä on liian kova tilannenopeus, liukas tie tai kuljettajan tekemä äkillinen liike, vaikkapa tielle sattuneen eläimen vuoksi.

Piittaamattomuus aiheuttaa valtaosan kuolemista

Pahimmillaan onnettomuus moottoripyörällä voi johtaa myös kuljettajan kuolemaan. Onnettomuustietoinstituutin mukaan 2010-luvun lopulla tapahtuneissa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa vain neljänneksen kohdalla vahinko oli niin sanotusti aito, eikä siihen liittynyt minkäänlaista kuljettajan itsensä aiheuttamaa piittaamattomuutta.

Kuitenkin kolme neljäsosaa kuolemaan johtaneista onnettomuuksista tapahtuu jonkinlaisen kuljettajan itsensä aiheuttaman piittaamattomuuden seurauksena. Piittaamattomuus voi tarkoittaa rattijuopumusta, vaarallista ajotapaa tai selkeää ylinopeutta.

Nämä kaikki tekijät aiheuttavat yhdessä tai erikseen vaikeuksia hallita moottoripyörää, mistä seurauksena on usein kaatuminen tai tieltä suistuminen, ja sitä kautta vakava onnettomuus.

Teksti: Rikhard Wacker Lähde: Fennia Kuvat: Moottorin arkisto

a:1:{i:0;s:6:"116820";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat