9.6.2017 Ajoneuvot Motiva: Sähköautoa ei ladata lämpötolpasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kotitalouspistorasia voi jopa sulaa sähköautoa ladatessa. Lämpötolppa ei ole paras väline sähköauton tai ladattavan hybridin lataamiseen, kertoo energiatehokkuuden ratkaisuihin keskittynyt Motiva. Soveltuvaakin tolppaa Motiva suosittelee vain tilapäislataamiseen.Lämpötolpan ja kotipistorasian tavallista Schuko-pistoketta ei ole suunniteltu sähkö- tai hybridiauton lataamisesta seuraavalle rasitukselle. Pitkäkestoinen lataus suurella virralla lämmittää pistoketta, ja pahimmillaan huonokuntoinen pistorasia voi jopa sulaa.Mikään laki ei kuitenkaan rajoita kotipistorasian tai lämpötolpan käyttämistä lataamiseen. Lataustehoa sen sijaan on rajoitettava lämpötolpan tai muun kotipistorasian tapauksessa, mutta tämän tehtävän sähköauto hoitaa yleensä automaattisesti.Kotilataamiseen suositellaan erillisen latausaseman hankintaa.Motivan johtava asiantuntija Vesa Peltola varoittaa, että latauksen katkaisu Schuko-pistokkeen irrottamalla saattaa aiheuttaa valokaaren, mikä vähitellen kuluttaa pistorasiaa. Tämänkin ongelman autojen lataamiseen kehitetyt pistokevaihtoehdot ratkaisevat.Autojen lataamiseen suunnitelluista pistokevaihtoehdoista tärkein on tällä hetkellä Type 2 -liitin, joka tunnetaan myös Mennekes-liittimenä. Euroopan komissio on vahvistanut sen Euroopan unionin viralliseksi latauspistokkeeksi julkisissa latausasemissa ja näin myös autonvalmistajilla on tarve suosia Type 2 -liitintä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mistä laturi ja kuka maksaa latauksen?– Jokainen auto tarvitsee käytännössä oman latauspisteen, Peltola painottaa. Tämä on hyvä huomioida sähköauton osalta, vaikka tarve riippuu tietenkin myös autojen akkukapasiteetista, latausajasta sekä ajettavasta matkasta.Taloyhtiöiden ja työpaikkojen osalta tulee myös selvittää kustannusten jakautuminen. Auton moottorin ja sisätilan esilämmitys kustantaa vuodessa noin 50 euroa, kun sähkö- tai ladattavan hybridiauton lataaminen 20 000 kilometrin ajosuoritteella lisää yhden nollan sähkölaskuun – olettaen, että auto ladataan aina samassa pisteessä.Kymmenkertainen kustannus aiheuttaa taloyhtiössä helposti riitatilanteen, jos asiasta ei sovita etukäteen. Oikeudenmukainen kustannusjako tarkoittaisi veloitusta käytön mukaan, joka vaatii sähköasennukselta myös mittaria sähkönkulutuksen seuraamiseen.Tulevaisuuden varalle latausratkaisuksi taloyhtiöön, kotiin tai työpaikalle Motiva suosittelee Type 2 -yhteensopivaa kaapelitonta latausasemaa. Tällöin kaapelia voi vaihtaa tarvittaessa auton mukaan ja riittää, että autoon sopivan kaapelin toisessa päässä on Type 2 -liitin.Sähköauton tai lataushybridin lataamisesta voi myös koitua veroseuraamuksia. Työsuhdeauton suhteen tilanne on monimutkaisempi, sillä se riippuu esimerkiksi autoedun luonteesta.Päivitetty: 12.6.2017 klo 11.25: Lisätty tarkennuksia Motivan pyynnöstä liittyen kotitalouspistokkeesta lataamiseen, ja poistettu virheellinen veroväite oman auton lataamisesta työpaikalla.Lähde: Motiva, kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”