19.2.2020 Ajoneuvot MotoE-sähkömoottoripyörillä edessä toinen MM-kausi – Ajo Motorsport ja Niki Tuuli taistelevat maailmanmestaruudesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkökäyttöisillä MotoE-ratamoottoripyörillä käynnistyy toinen MM-kausi. Ajo Motorsport MotoE -tiimin kuljettaja Niki Tuuli on yksi kovimpia mestaruuskandidaatteja. Suomalaistiimi Ajo Motorsport MotoE ja sen kuljettaja Niki Tuuli tekivät viime vuonna historiaa, kun Tuuli vei Sachsenringin radalla Saksassa ajetussa kaikkien aikojen ensimmäisessä MotoE-luokan MM-osakilpailussa nimiinsä sekä aika-ajon paalupaikan että kilpailun voiton. Valitettavasti Tuulen kausi päättyi kesken hänen loukkaannuttuaan kauden kolmannessa osakilpailussa Misanossa. Kaudelle 2020 suomalaistiimi lähtee tavoittelemaan luokan maailmanmestaruutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikilla samanlainen kalustoMotoE-luokassa kaikilla tiimeillä on käytössään samanlaiset, italialaisen Energica Motor Companyn toimittamat sähkökäyttöiset moottoripyörät. Tehoa niissä on 160 hevosvoimaa, vääntöä 200 newtonmetriä ja 260-kiloisen pyörän huippunopeus on 270 kilometriä tunnissa. Pyörässä ei ole kytkintä eikä vaihteistoa. Nollasta sataa se kiihtyy alle kolmessa sekunnissa. Kilpailuviikonlopun aika-ajossa ajetaan vain yksi lentävä kierros, joka määrää lähtöruudut. Kilpailussa ajetaan radan pituudesta riippuen 6-8 kilpailukierrosta. Kauden 2020 MM-osakilpailut ajetaan Euroopan MotoGP-viikonloppujen yhteydessä Jerezissä, Assenissa, Red Bull Ringillä, Misanossa ja Valenciassa.Sähkökäyttöisen pyörän akusto painaa 120 kiloa, minkä seurauksena pyörän kokonaispaino on selvästi suurempi kuin perinteisten polttomoottoripyörien paino.– Ajettavuus ei juurikaan eroa normaalista. Paino tuo hitaisiin mutkiin raskautta mutta nopeisiin mutkiin paino tuo lähinnä lisää pitoa, sanoo Niki Tuuli.Kilpailu kovenee – vastassa maailmanmestareitaToiseen MM-kauteen on helpompi lähteä, kun kokemusta pyörästä ja radoista on jo olemassa. Toisaalta myös kilpailu luokassa on koventunut, onhan mukana mm. MotoGP-luokassakin viime kaudella ajanut Bradley Smith sekä Ajo Motorsportin väreissä maailmanmestaruuteen takavuosina ajanut Mike Di Meglio.– Olin viime kaudella jatkuvasti kolmen kärkipyörän joukossa ja riskejä tuli ehkä otettua liikaakin. Toisaalta, ei niitä luita Misanossa kukaan muu rikkonut kuin minä itse, kuittaa Tuuli viime kauden epäonnen.Tallipäällikkö Aki Ajon mukaan MotoE on tätä päivää ja luokka on myös hyvä näyteikkuna kuljettajalle silmällä pitäen muita luokkia.– Niki on tällä hetkellä valmis kuljettaja mihin tahansa MotoGP-luokkaan (MotoGP, Moto2 tai Moto3), toteaa Ajo ja jatkaa odottavansa Tuulelta kärkisijoituksia myös tämän kauden MM-sarjassa.Vain kahden hengen taustatiimiEnergican toimittama MotoE-pyörä on perustekniikaltaan sama kuin viime vuonna. Tuulen pyörän tekniikasta vastaava Matti Kiiveri kertoo jokaiselle kuljettajalle sallittavan tiimissä vain kaksi taustahenkilöä, joista toinen vastaa tekniikasta ja toinen datasta.– Meillä myös datamiehellä on mekaanikkotausta, joten hän voi ja myös saa auttaa jos minulla tulee tekniikan kanssa kiire esimerkiksi kaatumisen jäljiltä pyörääJos pyörä menee harjoituksissa korjauskelvottomaan kuntoon, niin järjestäjillä on muutama varapyörä, jolloin kuljettajalla on mahdollisuus saada korvaava pyörä käyttöönsä kisaan. Kiiverin mukaan Tuulen pyörän paino on lähellä 260 kilon minimipainoa, ja myös järjestäjät haluavat toimillaan pitää painoerot vähäisinä.– Jos pyörään tulee kilpailun ajaksi järjestäjien kamerakalustoa, niin pyörässä on valmiina vastaavanpainoset lisäpainot, jotka poistetaan jolloin kamerakalusto ei anna painoetua muille kilpailijoille.Jotain pieniä asioita pyörissä saa rakentaa omalla tyylillään.– Esimerkiksi jalkatappien kiinnityksissä on eroja ja viime vuonna rakensin Nikin pyörän vasempaan kahvaan ”skootterijarrun”. Muuten pyörät ovat käytännössä samanlaisia keskenään.Kilpailun pituus määräytyy akkukapasiteetin mukaan. Ajettavan 6–8 kierroksen kilpailun aikana akkujen varaus laskee lähelle 30 prosentin tasoa, mutta ei sen alle.– Jos mennään alle 30 prosentin, niin silloin eri akkujen välillä tulee jo eroja miten ne varaustaan luovuttavat. Ei ole tietenkään järkevää, että kilpailun viimeisellä kierroksella voitosta taisteltaessa pyörät eivät olisi tasaväkisiä, päättää Kiiveri.MotoE World Cup:n avauskilpailu kaasutellaan 3. toukokuuta Jerezin radalla Espanjassa. Viiden osakilpailun pituinen sarja päättyy Valenciassa 15. marraskuuta 2020.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Speed Triple 1200 RS – takaisin supernakujen huipulle 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 25.5.2025 Moottoriurheilu Härkien taistelussa – Lamborghini Super Trofeo World Final 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”