9.12.2023 Ajoneuvot MotoGP-pyörien moottoreita ollaan pienentämässä 850-kuutioisiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokka MotoGP:ssä mukana olevat moottoripyörävalmistajat haluavat pienentää moottorien iskutilavuutta 1000:sta 850 kuutiosenttimetriin. Nykyiset MotoGP-pyörien moottorit tuottavat yli 300 hevosvoiman tehon ja pyörillä saavutetaan yli 360 kilometrin huippunopeus moottoriratojen verrattain lyhyilläkin suorilla. Kun tähän lisätään alati kasvava elektronisten ajoavustimien määrä, huimalla nopeudella kehittyvä aerodynamiikka ja vuosi vuodelta paremmin pitävät renkaat, niin kuljettajien turvallisuuden nimissä jossain vaiheessa sääntöjä tulee muokata.Kovin MotoGP-luokan pyörälle kilpailussa mitattu nopeus on KTM:n tehdastiimin Brad Binderin 366,1 km/h.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikaa huippunopeuttaMugellon moottoriradalla tänä vuonna ajetussa MotoGP-luokan sprinttikilpailussa KTM:n tehdastiimin Brad Binderille mitattiin parhaimmillaan 366,1 kilometrin huippunopeus. Näin siitä huolimatta, että 1141 metrin pituisen pääsuoran molemmissa päissä on neulansilmämutka, eli sekä suoralle tulo on hidas että toisessa päässä kuljettajien on aloitettava jarrutus huomattavan aikaisin, jotta vauhti ehtii hidastua riittävästi. Jos jokin - mikä tahansa - osatekijä ei ole täysin kohdallaan, niin näissä nopeuksissa kuljettajasta tulee salamannopeasti matkustaja, ja silloin jälki on rumaa.MotoGP-luokan valmistajien yhdistyksessä on mietitty eri vaihtoehtoja turvallisuuden parantamiseksi. Valmistajat ovat käytännössä päässeet jo yksimielisyyteen siitä, että järkevintä olisi pienentää 1000-kuutioisia moottoreita 850-kuutioisiksi. Muita tapoja nopeuksien pienentämiseen olisivat mm. nykyisten moottorien sylinterin maksimiporauksen pienentäminen (pidempi isku ja siten pienempi kierrosluku + pienempi venttiilikoko), elektroniikan ja aerodynamiikan rajoittaminen sekä polttoainemäärän rajoittaminen.Muutos aikaisintaan 2027Nykyisten teknisten sääntöjen runko on sovittu olevan voimassa viisivuotiskauden, joka alkoi vuonna 2022 ja kestää siten kauden 2026 päättymiseen. Muutos tulisi siis voimaan aikaisintaan kauden 2027 alusta alkaen. Mikäli iskutilavuuden alentamiseen päädytään, tarkoittaa se MotoGP- ja Moto2-luokkien moottoreiden iskutilavuuden eron olevan vain 85 kuutiosenttimetriä, sillä Triumph on sopinut jatkavansa yksinoikeudella Moto2-luokan 765-kuutioisten moottoreiden toimitusta kauden 2029 loppuun asti. Viritysasteessa on kuitenkin selkeämpi ero, sillä Triumphin kolmisylinteristen moottoreiden teho on noin 150 hevosvoimaa eli puolet nykyisten MotoGP-moottoreiden tehosta.Moottorin iskutilavuuden muutos ei olisi ensimmäinen MotoGP-luokan historiassa. Kaudella 2002 siirryttiin 500-kuutioisista kaksitahtimoottoreista 1000-kuutioisiin nelitahtisimoottoreihin. Kaudeksi 2007 iskutilavuutta pienennettiin 800 kuutiosenttimetriin, mutta muutosta pidettiin epäonnistuneena ja säännöissä palattiin takaisin 1000-kuutioisiin moottoreihin kaudeksi 2012. Nykyisten sääntöjen puitteissakin valmistajilla olisi mahdollisuus käyttää pienempää iskutilavuutta, sillä säännöissä MotoGP-luokan pyörän minimipainoksi määritetään 157 kiloa 801-1000-kuutioisille pyörille ja 150 kiloa maksimissaan 800-kuutioisille pyörille. Yksikään valmistaja ei käytä 800-kuutioisia moottoreita. Muita teknisiä rajoituksia tällä hetkellä ovat mm. sylinterien määrän rajoittaminen maksimissaan neljään, sylinterin maksimiporaus 81 millimetriä ja polttoainemäärän rajoittaminen 22 litraan.Teksti: Janne Huhtala; kuvat: motogp.com Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti