11.8.2018 Ajoneuvot MP-Klassikko: Mäkikilpailuista kansanmalliksi – Victoria V35 Bergmeister Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vähemmän tunnettu moottoripyöräilyn pioneeri Victoria oli yksi toisen maailmansodan uhreista. Vaikka se oli edistyksellinen, kaunis ja edullinen, ei V35 Bergmeister kyennyt nostamaan valmistajaa takaisin jaloilleen. Max Frankenburger ja Max Ottenstein perustivat vuonna 1886 Nürnbergin liepeille polkupyöriä valmistavan, itsensä ja kotikaupunkinsa mukaan nimeämänsä yrityksen, Frankenburger und Ottenstein Nürnbergin. Kun miehet vuonna 1899 päättivät aloittaa moottoripyörien valmistamisen, vaihtui yhtiön nimeksi helpommin lähestyttävä Victoria Werke AG.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottoripyöräilyn vähemmän tunnettuja pioneerejaEnsimmäinen ulkopuoliselta toimittajalta hankittua moottoria käyttävä Victoria-moottoripyörä tuli saataville jo seuraavana vuonna. Pian valikoimiin saapuivat kolmipyöräiset sekä pienet moottoroidut vaunut, joilla onnistuivat myös kevyet tavarankuljetukset. Nämä jäivät kuitenkin lyhytikäisiksi.Ensimmäisen maailmansodan jälkeen Victoria esitteli BMW:n 500-kuutioisella, 6,5 hevosvoimaisella boxermoottorilla varustetun KR1-mallin, mutta BMW:n alettua valmistaa itse moottoripyöriä, päätettiin Victorialla aloittaa moottorin kehitystyö.Victorian oma, 2-sylinterinen boxermoottori otettiin käyttöön vuonna 1923 esitellyn KR2-mallin yhteydessä. 9-hevosvoimaisena se oli huomattavasti BMW:n vastaavaa tehokkaampi.Moottoritekniikka kehittyy valtavastiSeuraavina vuosina Victoria esitteli useita uusia moottoreita, muiden muassa ensimmäisen Saksassa suunnitellun ja valmistetun mekaanisesti ahdetun moottorin. 500-kuutioinen, kaksisylinterinen boxer kiidätti Victorian vuonna 1926 maailmanennätysnopeuteen 165 km/h. Vaikka nopeusennätystä ei ajettu tuotantomoottorilla, oli myös niiden kehityksen tahti 20-luvulla huimaa. Vuosikymmenen loppuun mennessä Victorian käyttämän moottorin teho oli liki nelinkertaistunut KR1-malliin verrattuna.30-luvun alussa Victoriasta oli tullut käytännössä lyömätön mäkikilpailujen sivuvaunuluokassa. 600-kuutioisella Victoria KR6:lla voitettiin euroopanmestaruus vuosina 1931 ja -32. Vuodelle 1933 uudistettu malli sai kilpailumenestystä korostavan lisänimityksen Bergmeister (vuorimestari). Malliston kehittämistä jatkettiin aktiivisesti toiseen maailmansotaan saakka ja 30-luvun alkupuolella Victoria otti valikoimaansa myös pienempiä kaksitahtimalleja.Sodan jälkeen uuteen alkuunVictorian tehtaat oli pommitettu toisessa maailmansodassa maan tasalle ja valmistaja joutui aloittamaan toimintansa sodan jälkeen käytännössä tyhjästä. Aluksi Victoria valmisti polkupyörän apumoottoreita, ja vuonna 1949 sotaa edeltänyt kaksitahtimalli KR25 palautettiin tuotantoon modernisoituna versiona.Victorialla kuitenkin uskottiin asiakkaiden haluavan vanhan Bergmeisterin kaltaista, nelitahtimoottorilla varustettua moottoripyörää, jonka kanssa voisi käyttää sivuvaunua. Niinpä vuonna 1951 esiteltiin täysin uusi malli, V35 Bergmeister.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySelkeä markkinarakoVictoria antoi mallin suunnittelun sotien välissä Triumphilla ja Zündappilla mainetta luoneen Richard Küchenin tehtäväksi. Lähtökohtana oli luoda luotettava ja käyttövarma moottoripyörä ostajille, joille pienet yksisylinteriset mallit eivät riittäneet, mutta joille isot BMW:t ja Zündappit olivat liian kalliita. Eräänlainen kansanmalli siis.Küchen sovelsi ennen sotaa Ardenille kehittämänsä 750-kuutioisen pitkittäisen V2-moottorin periaatetta, pienensi sen Victorian toivomaan 350 kuutioon ja asetti sylinterit 64 asteen kulmaan. Näin moottorille saatiin hyvä jäähdytys, mutta sylinterit eivät olleet alttiina maakosketuksille boxerin tapaan. Ketjukäyttöinen nokka-akseli sijaitsi kampiakselin yläpuolella ja se ohjasi kansiventtiileitä työntötankojen ja keinuvipujen välityksellä. Moottorin teho oli 21 hevosvoimaa, mikä takasi asiallisen matkavauhdin myös sivuvaunun kanssa.Küchenin suunnittelemille malleille tyypillistä oli kaunispiirteisyys. Moottori oli muodoiltaan pyöreä ja kaasutin sekä sähköt on koteloitu siististi suojaan lialta ja katseilta. Nelivaihteinen, ketjuvälitteinen vaihteisto muodosti yhtenäisen osan moottorin kanssa ja toisioveto hoitui siistillä kardaaniakselilla.Perinteitä kunnioittaenPerinteiden velvoittamana Bergmeisterin erittäin vääntöjäykkä runko oli suunniteltu sivuvaunukäyttö huomioiden. Etujousitukseksi Victorialla valittiin teleskooppi, vaikka valmistajan tiedetään kokeilleen myös sivuvaunukäytössä suosittua earles-haarukkaa prototyypeissään. Myös taka-akseli oli jousitettu, minkä lisäksi kuljettajan mukavuudesta huolehti satulan kumijousitus.Sivuvaunukäyttö otettiin huomioon myös jarrulaitteissa. 30 millimetriä leveillä jarrukengillä varustetut 180-milliset rummut olivat aikalaisikseen varsin järeät, mutta sivuvaunukäyttö huomioiden eivät lainkaan ylimitoitetut.Victorian lopun alkuaVaikka V35 Bergmeister oli hyvä moottoripyörä, ei siitä koskaan tullut menestystä. Hinnaltaan Bergmeister oli vain hieman yksisylinterisiä malleja kalliimpi, mutta merkittävästi isoja kaksisylinterisiä kilpailijoitaan edullisempi.Jos mallin valmistus olisi aloitettu heti sen esittelyn jälkeen, olisi markkinarako ollut leveämpi. Vaikeassa tilanteessa ollut valmistaja aloitti kuitenkin valmistuksen vasta loppuvuodesta 1953, jolloin markkinatilanne oli jo muuttunut vähemmän suosiolliseksi. Tuotannon päätyttyä vuonna 1956, oli Bergmeistereita valmistettu vain noin 5 000 kappaletta.Mopojen valmistukseen keskittynyt Victoria ajautui entistä pahempiin vaikeuksiin ja pian se ajautui Auto-Unionin omistaman Zweirad Union AG:n haltuun vuonna 1958. Seuraavan vuosikymmenen kuluessa Victorian nimi siirtyi historian lehdille.Tämän artikkelin kuvituksena oleva Victoria V35 Bergmeister on nähtävillä Suomen Moottoripyörämuseossa.Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Roman RazinkovMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta