24.3.2018 Ajoneuvot Mp-klassikko: sirkuslelusta tuli mopo – Honda Monkey Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Se ei näytä moottoripyörältä tai mopolta, pikemminkin lelulta. Japanilaisiin huvipuistoihin suunnitellusta Honda Monkeystä tuli silti nuorison kestohitti Suomessa. Kaikki alkoi kuusikymmentäluvulla. Hondalla meni lujaa. Luotettavat ja helppokäyttöiset moottoriajoneuvot valloittivat maailmaa. Kasvavassa yrityksessä riitti aikaa ja resursseja kokeiluihin. Yksi näistä oli vuonna 1961 japanilaisten huvipuistojen leluksi esitelty Z100-kaksipyöräinen. Huvipuistolaitteesta jalostettiin myös vientimalli CZ100.Perusrakenteena oli matala teräsputkirunko, 50-kuutioinen moottori ja pienet pyörät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLelusta legendaksiVuonna 1967 vuorossa oli ensimmäinen Z50-tunnusta kantanut sukupolvi, Z50M. Kyse oli edelleen polttomoottorikäyttöisestä lelusta tai väliaikaiseen käyttöön tehdystä kulkupelistä. Laitetta kaupattiin veneilijöille satamakäyttöön ja kilpa-autoilijoille varikkokiituriksi.Yksi nerokas sovellus oli matkanjatkaja. Auton tavaratilaan mahtuva Z50M oli erityisesti suunniteltu kyljellään kuljetettavaksi: istuin taittui kokoon, ohjaustanko asettui kuljetusasentoon ja laitteen kylkeen ruuvattiin kolme kuljetustassua. Polttoainevuodot estettiin laskemalla kaasuttimen kohokammio tehtävään suunnitellulla hanalla ja sulkemalla polttoainekorkin ilmakanavan tukkiva vipu.Mekaanisesti Z50M:n suurin ero edeltäviin Z100-sarjalaisiin oli sen kannen yläpuolinen nokka-akseli. Edistyksellisemmästä moottorista huolimatta tehot laskettiin viidestä 2,5 hevosvoimaan, mikä varmasti sopi jousittamattoman laitteen ajo-ominaisuuksille.Vaikka Z50M tyyppikatsastettiin Suomessa moottoripyöräksi, ei Honda varsinaisesti tarkoittanut laitetta edes satunnaiseen tieliikennekäyttöön. Silti Z50-sarja kehittyi. Pian laite sai etujousitetun sukupolven Z50A, ja vuonna 1976 seurasi myös takajousituksella varustettu Z50J.Mistä Hondalle mopo?Suomessa tapahtunut moottoripyöräalaa mullistanut muutos siivitti Monkeyn kohti menestystä. Vuonna 1974 määrättiin Suomessa isoille moottoripyörille tuontitulli, joka pahimmillaan saattoi kaksinkertaistaa hinnat edellisvuodesta. Maahantuojien vuonna 1973 täytetyt varastot loppuivat nopeasti, sitten moottoripyörien kauppa tyrehtyi. Kaksipyöräisten markkinat kutistuivat mopokaupaksi, eikä Hondalla ollut mopoja.Epätoivoiset tilanteet tunnetusti ruokkivat luovuutta. Hondaa 1970-luvun alusta maahantuonut Oy Otto Brandt Ab alkoi toimitusjohtaja Tor Brandtin toimesta selvittää sirkuslelun tyyppikatsastamista mopoksi.Z50A-sukupolven Monkeyn tyyppikatsastaminen mopoksi oli haastava tehtävä. 1970-luvun Suomessa mopoihin kohdistui erikoisia vaatimuksia, joilla ilmeisesti haluttiin rajoittaa ulkomaalaisten tuotteiden maahantuontia.Hondan nelitahtimoottorin tehot saatiin kuristettua kaasuttimeen liimatulla holkilla, mutta monimutkaisen moottorin paino aiheutti päänvaivaa. Viranomaiset kun olivat määränneet mopoille 50 kilon painorajan. Z50A-mallin yksinkertaisen rakenteen ansiosta jalkatappien vaihto kevyempiin riitti laihdutuskuuriin.Monkeystä tuli Suomessa virallisesti mopo vuonna 1975. Ensimmäinen mopokäyttöön maahantuotu erä oli joitakin satoja yksilöitä, ja kauppa kävi suuremmin markkinoimatta.Alkoi uusi laihdutuskuuriKun vuosi vaihtui, siirtyi Monkey edellä mainittuun täysjousitettuun Z50J-sukupolveen. Tor Brandilla oli jälleen ongelma: takajousitus oli nostanut painon yli 50 kilon.Alkoi uusi laihdutuskuuri: muovi korvasi kromatut lokasuojat, kromattu japanilainen ajovalo taas vaihtui kumiseen italialaiseen tarvikeosaan. Jalkatapit korvattiin karuilla alumiiniprofiileilla. Täysjousitetun Z50J:n suuri polttoainetankki korvattiin jäykkäperäisen mallin pienemmällä, ja taas voitettiin grammoja.Kevennykset eivät ehkä tehneet kunniaa japanilaiselle laadulle, mutta työ kannatti: Z50J saatiin tyyppikatsastettua mopoksi vuodelle 1976. Tilanne helpotti vasta vuonna 1980, kun mopojen painorajoja nostettiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikkea muuta kuin pappamopoErikoisen lelun matka lailliseksi mopoksi ei siis ollut aivan suoraviivainen. Onkin kiinnostavaa pohtia, miksi pienestä apinaksi nimetystä lelusta tuli aikanaan ja vuosikymmeniksi nuorison suosikki ja nykykeräilijöiden – entisten nuorten – nostalginen toive.Eräs aikalainen Monkey-mopoilija kuvaa syytä suosioon seuraavasti: ”Monkey oli Hondan laadukas ja toimintavarma tuote, ei mikään peltinen kaksitahtimoottorilta haiseva pappamopo.”Monkeytä ei todellakaan voi sekoittaa isoisän Tunturiin.Kun Monkeystä tuli teinien keskuudessa hyväksytty, tarvitsivat kaikki yhteenkuuluvuuden vuoksi sellaisen. Kaksitahtimoottorin kelpuuttaville oli vaihtoehtona tietysti vuodesta 1981 eteenpäin Suzuki PV.Japani, Yhdysvallat ja SuomiVauhdikkaimmilla 1980-luvun vuosilla Honda Monkeytä tuotiin Suomeen huimia määriä. Mahdollisesti vain Yhdysvaltoihin, Kanadaan ja Japaniin ”mankeja” on myyty Suomea suurempia kappalemääriä. Muualla Euroopassa Hondat nähtiin yhä moottoripyöriksi rekisteröitävinä leluina, joita myytiin vuosittain joitakin kymmeniä per maa. Suomessa myyntimäärät olivat satakertaisia.Alkuvuosien jälkeen Monkeyn kehitys oli verkkaista ja keskittyi lähinnä yksityiskohtiin ja värimaailmoihin. Tekniikkakin kehittyi, kun kolmivaihteisen keskipakokytkimellä varustetun vaihteiston tilalle tuli nelivaihteinen vaihdelaatikko, jonka kytkintä käytettiin käsikahvalla. Monkeyllä saattoi vihdoin yrittää sudittamistakin.Nelitahtimoottoriin sai helposti lisätehoa. Jo Honda itse valmisti voimanlähteestä tuplasti tehokkaampaa versiota, ja pystyipä 49 kuutiosenttisen sylinterin vaihtamaan Honda Daxin 70 kuutioiseenkin.Lelumopot söivät suosiotaLopulta yhdeksänkymmentäluvulla Monkeyn tarina alkoi himmetä. Markkinoille saapuneet todelliset lelumopot, eli heppoiset kiinalaiset kopiot, söivät kalliin Hondan kauppaa. Myös mopojen käyttäjäkunta muuttui, kun yhä enemmän ja enemmän mopoja myytiin moposkoottereita suosineille nuorille naisille.Lopulta viimeinen virallinen erä Monkeytä tuotiin maahan vuonna 1997. Yhteensä Suomeen myytiin noin 30 000 Honda Monkeytä. Japanissa mallia valmistetaan yhä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTästä kaikki alkoiKuvissa esiintyvä Suomen Moottoripyörämuseon kokoelmaan kuuluva Honda Monkey vuodelta 1968 on ensimmäisiä Yhdysvalloissa myytyjä malleja. Kyseessä on siis Hondan alkuperäinen näkemys Monkeysta ajalta ennen luovaa byrokratian maustamaa suomalaishistoriaa.Kolmevaihteinen, puoliautomaattinen ja nelitahtinen Monkey on tuotu Suomeen 'rakkaudesta lajiin'. Rekisteriin sitä ei Suomessa ole koskaan saatu, koska siinä ei ole esimerkiksi valoja lainkaan.Tämän Monkeyn omistaja on vantaalainen Kristian Ketonen.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!