26.5.2018 Ajoneuvot MP-klassikko: Tehtaan virittämä – Husqvarna 180A ’28 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykyään vahvaa offroad-leimaa kantava Husqvarna oli 20- ja 30-luvulla varsin menestyksekäs RR-kilpailuissa. Moottoriurheilua tärkeänä markkinointikeinona pitäneet ruotsalaiset kehittivät pyöristään kilpakäyttöön tarkoitettuja versioita, jollainen on myös Husqvarna 180A. Kuten monet muutkin moottoripyöräilyn pioneerit, myös ruotsalainen Husqvarna aloitti aseiden valmistuksen parissa ja päätyi polkupyörien kautta moottoripyöränvalmistajaksi. Kehityskaari oli vain monia muita pidempi.Vuonna 1620 kuningas Kustaa II Aadolf perusti asetehtaan Jönköpingiin, jotta tuolloin suurvalta-asemaan nousevan Ruotsin armeijalla ei tulisi pulaa musketeista. Husqvarnan tarinan voi katsoa saaneen alkunsa, kun läheisen Huskvarnan putousten tuottama energia päätettiin ottaa hyötykäyttöön ja vuonna 1689 perustettiin vesivoimaa hyödyntävä porauslaitos, joka merkitsi uutta edistysaskelta asevalmistuksen tehokkuudessa. Vähitellen asetuotanto siirtyi Jönköpingistä täysin Huskvarnaan. Yhtiön syntyhistoriasta muistuttaa logo, joka kuvaa musketin piippua edestä katsottuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySiirtymä siviilituotteisiin1800-luvun jälkipuoliskolla armeijan tilaukset vähenivät vähenemistään, joten Husqvarna siirsi panoksia kuluttajatuotteisiin. Siviiliaseiden lisäksi Husqvarna valmisti pian myös ompelukoneita, lihamyllyjä, uuneja, liesiä – ja vuodesta 1896 alkaen polkupyöriä.Polkupyörään Husqvarnalla asennettiin moottori vuonna 1903. Ensimmäisessä versiossa käytettiin 1,25-hevosvoimaista, 225-kuutioista Fabrique Nationalin voimanlähdettä, joka päivitettiin myöhemmin 2,75-hevosvoimaiseen. Seuraavat moottorinvalmistajat olivat NSU ja sveitsiläinen Motosacoche, joiden kaikkien moottorit olivat 1-sylinterisiä. Sopimukset edellisten kanssa olivat lyhyitä, mutta seuraava moottorinvalmistaja, niin ikään sveitsiläinen Moto-Rève, tarjosi Husqvarnan käyttöön 300-kuutioisen moottorin, jota käytettiin vuosina 1910-1918. Merkittävänä erona aiempiin kyseessä oli V2-moottori.Ensimmäinen täysin oma malliVuonna 1919 Huqsvarna siirtyi oman moottorin käyttöön, mutta piti kiinni V2-konfiguraatiosta. Husqvarnan ensimmäinen oma voimanlähde oli 550-kuutioinen sivuventtiilimoottori, jonka sylinterien välinen kulma oli 50 astetta. Luotettavaksi osoittautunut moottori säilyi tuotannossa vuoteen 1934 saakka ja sitä käytettiin 150-200-malleissa. Moottorin perässä oli malliversiosta riippuen 3- tai 4-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto ja kuivakytkintä käytettiin jalalla.Tuohon aikaan amerikkalaiset Indian ja Harley-Davidson olivat kovassa huudossa Ruotsissa, joten ei liene sattumaa, että moottori muistutti ulkoisesti niiden käyttämiä. Myös mallina Husqvarna 180:n ulkonäössä voi nähdä viitteitä amerikkalaisiin kilpailijoihin, vaikka pyörä onkin näitä sirompi. Ajalle tyypilliseen tapaan jäykkäperäinen runko oli varustettu girder-etuhaarukalla ja tankki oli runkoputkien ympäröimä.Todennäköisesti katuversiosta muokattuSuomen moottoripyörämuseon kokoelmista löytyvä vuosimallin 1928 Husqvarna 180A löytyi ruotsalaiselta keräilijältä ja nykyisellä omistajallaan se on ollut noin vuoden ajan. Mallimerkinnän perästä löytyvä A-kirjan kuvastaa kilpakäyttöön tarkoitettua versiota.– Pyörä on upeasti patinoitunut, eikä sitä ole entisöity. Se vaatisi läpikäynnin ennen kuin sillä voi ajaa, kertoo Macke Fröberg.Fröberg kertoo, että pyörä on todennäköisesti katumallista kilpuriksi päivitetty ja mies vinkkaa pyörän myyneen Åke Sjöqvistin potentiaalisena tietolähteenä. Lähde ei petä, ja moottorin historia selviää sen sarjanumeron perusteella.– Husqvarnan tehtaalta moottori on toimitettu keväällä 1928 Malmöön, josta syksyllä takaisin tehtaalle, erittäin todennäköisesti A-versioksi päivitystä varten, Sjöqvist kertoo ja lisää käytännön olleen tuohon aikaan erittäin yleinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKattavasti virityksiäA-version moottoria oli viritetty vakiomalliin verrattuna varsin kattavasti. Jyrkemmän nokka-akselin ohella moottoriin asennettiin maksimikierrosten nostamisen sallivat jäykemmät venttiilinjouset. Tavallisen 180-mallin männät olivat valurautaa, mutta 180A:n neljällä männänrenkaalla varustetut männät oli valmistettu alumiinista ja moottorin puristussuhdetta nostettiin lukemaan 4,6:1, kun 180-mallissa se oli 4,0:1. Lisäksi Amal-kaasutin vaihdettiin eurooppalaisvalmistajalle epätyypilliseen tapaan amerikkalaiseen Schebler DLX12 -kaasuttimeen, joka varustettiin kiihdytyssuppilolla. Näillä keinoin moottorin teho saatiin nousemaan 16 hevosvoimaan.Kuljettajan paikkakaan ei säästynyt muutoksilta. Ohjaustanko vaihdettiin niin sanottuun TT-tyyppiseen ja painon säästämiseksi astinlaudat korvattiin kahden kiinnikkeen väliin pingotetuilla remmeillä.Vasta esinäytösHusqvarnan ensimmäiseen omaan malliin perustuvilla ”tehdaskilpureilla” pärjättiin suhteellisen hyvin, mutta ne vasta avasivat tietä Husqvarnan 30-luvun Grand Prix -menestykselle. Valmistaja oli kuitenkin jo siirtänyt painopistettä pienempien ja kevyempien pyörien suuntaan ja tuli siinä sivussa mullistaneensa mantsakilpailemisen täysin. Mutta se onkin jo toinen tarina.Artikkelin kuvituksen Husqvarna 180A on esillä Suomen Moottoripyörämuseossa ja sen omistaja on Janina Fröberg.Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 1.6.2025 Ajatuksia autoista Mistä saadaan tulevia klassikoita? – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”