8.4.2017 Matkailu Museo Ferrari Maranello – formula ykkösten huumaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ferrari on aina ollut kiinteä osa F1-sarjaa. Erityisesti 1970- ja 1980-luvuilla luotiin legendoja, ja myös innovatiivisia kilpa-autoja. Nämäkin voi nähdä tehtaan omassa museossa. Maailmassa ei ole kovin montaa paikkaa, missä pääsee tutustumaan eri-ikäisiin Ferrarin formula ykkösiin lähietäisyydeltä. Maranellossa sijaitsevassa museossa niille on omistettu melkein koko rakennuksen toinen kerros, ja siellä F1-fanin päiväunet toteutuvat.Askel pysähtyy viimeistään Gilles Villeneuven ajamien autojen kohdalla.Belgian GP:n aika-ajoissa keväällä 1982 menehtynyt kanadalainen Villeneuve oli – ja on – kenties kaikkien aikojen kuuluisin Ferrarin F1-kuljettaja. Hän oli itse Enzo Ferrarin henkilökohtainen suosikki, ja tifosoille eli Ferrari-faneille edelleen pyhimyksen asemassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy312 T4 – maaefektillä mestariksiKolmilitrainen, 12-sylinterinen Ferrari 312 T4 niitti menestystä kaudella 1979. Villeneuve ja eteläafrikkalainen Jody Scheckter ottivat tällä autolla kolme GP-voittoa mieheen, tuloksena neljäs valmistajien mestaruus viiden vuoden sisään – sekä Scheckterin henkilökohtainen MM-titteli.Viimeksi mainittu jäi historiankirjoihin erityisesti sitä seuranneen pitkän kuivan kauden takia, sillä Ferrarin seuraavan kuljettajan mestaruuden saavutti Michael Schumacher vasta 21 vuotta myöhemmin.Ajan tavan mukaan 312 T4:n sivuponttoonit kätkivät sisäänsä ilmavirtauksia varten tarkoitetut tunnelit. Yhdessä radan pintaan ulottuvien helmojen kanssa ne loivat huiman alas painavan voiman. Alun perin tämän niin kutsutun maaefektin pioneerina toimi Lotus-talli kaudesta 1977 lähtien.126 CK – tulevaisuus oli turbonKaudeksi 1981 Ferrari siirtyi käyttämään 1,5-litraista turboahdettua V6-moottoria – trendi, jonka ranskalainen Renault-talli oli aloittanut neljä vuotta aikaisemmin.Turbot olivat selvästi tuon ajan valtamoottoria, vapaasti hengittävää Ford Cosworth V8:a tehokkaampia, mutta kärsivät jatkuvista luotettavuusongelmista. Vauhti oli omaa luokkaansa varsinkin nopeammilla radoilla – ainakin hetkellisesti.Maranellolaisille puolet pienempi voimanlähde sopi mainiosti, sillä leveä, 180 asteen sylinterikulmalla toteutettu V12 oli estänyt maaefektin täyden hyödyntämisen. Tästä huolimatta Ferrari 126 CK oli erityisen konstikas hallittava, mutta se ei estänyt rajuotteista Villeneuvea nappaamasta kahta voittoa vuonna 1981.F1 89 – vaihdekeppi historiaanEräs tärkeä virstanpylväs formula ykkösissä oli puoliautomaattinen vaihteisto, jonka Ferrari otti ensi kertaa käyttöön kaudelle 1989. Pykälät vaihtuivat nykyisinkin käytössä olevaan tapaan ratin takana olevista lavoista, ja kytkinpoljinta tarvittiin enää liikkeellelähdöissä.Vaikka tämä 7-nopeuksinen vaihteisto osoittautui alkuun erittäin epäluotettavaksi, Williamsilta italialaistiimiin siirtynyt viiksekäs britti Nigel Mansell ajoi Ferrari F1 89 -autolla avausvoittoon Brasilian GP:ssä. Siitäkös tifosot hullaantuivat, tuloksena Mansellille myönnetty lempinimi il Leone, Leijona.Turbot oli vuodeksi 1989 kielletty, ja Ferrarissakin käytettiin jälleen 12-sylinteristä vapaasti hengittävää moottoria. Talli luopui perinteikkäästä sylinteriluvustaan vasta vuonna 1996, jolloin Schumin ja Eddie Irvinen autoa vauhditti lajin standardiksi muodostunut V10.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFerrari Cart – melkein JenkkeihinHarva tietää, että Ferrari aikoi siirtyä 80-luvun lopulla USA:ssa ajettuun CART-formulasirkukseen. Syynä olivat F1-sarjaan kaavaillut vapaasti hengittäviä moottoreita koskeneet sääntömuutokset, jotka olisivat estäneet juuri yllä mainitun V12-moottorin käytön.Tästä suivaantuneena Enzo uhkasi jättää formula ykköset kokonaan, ja lehdistö kutsuttiin Fioranon radalle tutustumaan Ferrarin versioon CART-sarjan autosta.Temppu tepsi: lajin kattojärjestö FIA heltyi moottorisäännöksissä jo muutaman päivän kuluttua, italialaiset saivat rakkaan 12-sylinterisensä, eikä Ferrari Cartia koskaan nähty tositoimissa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus ja Jussi SaarinenJuttusarjan muut osat:osa 1. Museo Ferrari Maranello – tanssivan hevosen pilttuussa Lisätietoja: www.musei.ferrari.com www.maranello.it Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 13.4.2025 Matkailu In Flanders Fields: seisahduttava 1. maailmansodan museo Belgiassa 6.4.2025 Matkailu Hyvä syy käydä luostarissa: munkit tykkäsivät panna ja polttaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa