11.9.2020

Malta, ennakoi ja näe: näillä vinkein vältät vesiliirron

Syksy saa ja sadesää, joten nyt kannattaa kerrata vinkit, jottei kuskista tule matkustajaa. Pätevät vinkit kertovat, miten vesiliirtoon joutumista voi estää ja miten tulee toimia, jos kaikesta huolimatta vesiliirto yllättää.

Märillä teillä ja erityisesti kovalla sateella vesiliirtoon joutuminen on merkittävä turvallisuusriski. Autoilijoiden on syytä mieltää, että kun renkaan pintakuvio ei enää kykene syrjäyttämään kaikkea renkaan ja tien välissä olevaa vettä, tuntuma renkaan ja ajoalustan väliltä katoaa. Se taas nostaa auton vesipatjan päälle eikä ajoneuvo enää ole kuljettajan hallinnassa vaan kuskista tulee matkustaja.

– Nyt on hyvä aika tarkastaa kesärenkaiden kunto syksyä varten, sillä riittävä urasyvyys on keskeisin vesiliirtoriskiä vähentävä tekijä, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri tähdentää.

Autoilija havaitsee renkaiden kuluneisuuden huomaa viimeistään siitä, että märällä tiellä autoa on vaikea hallita.

Mitä vähemmän urasyvyyttä on jäljellä, sitä alhaisemmassa nopeudessa renkaan pito tiestä katoaa. Lain mukaan kesärenkaiden urasyvyyden on oltava vähintään 1,6 millimetriä, mutta käytännössä renkaan märkäpito heikkenee ja jarrutusmatka pidentyy merkittävästi jo silloin, kun urasyvyyttä on alle neljä millimetriä.

Tiellä olevan veden määrän ja renkaiden urasyvyyden lisäksi vesiliirron syntyyn vaikuttavat myös ajonopeus ja tien kunto. Hyvätkään renkaat eivät auta, jos nopeutta on liikaa. Ennakoinnilla ja omalla ajokäyttäytymisellä voi vaikuttaa vesiliirtoriskiin huomattavasti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Seitsemän vinkkiä

Matti Morri listaa seitsemän seikkaa, jotka auttavat estämään vesiliirtoon joutumista sekä toimimaan oikein, jos vesiliirtoon kaikesta huolimatta joutuu.

  • Varmista, että renkaissa on vielä riittävästi kulutuspintaa, varsinkin jos olet tarkastanut renkaat viimeksi keväällä alle laitettaessa. Käytä vuodenaikaan sopivia renkaita – talvirenkaiden ominaisuudet on suunniteltu turvalliseen talviajoon, mutta kesäteille ne eivät sovi.
  • Muista oikea tilannenopeus ja riittävä turvaväli. Rankkasateella on hyvä varata matkoihin tavallista enemmän aikaa ja ajaa jopa 15–20 km/h normaalia hitaammin.
  • Vältä urissa ajamista, sillä vettä kertyy niihin enemmän kuin muualle. Myös kuivalla kelillä urissa ajamista kannattaa välttää, sillä tien pinta on niissä karheampi ja kuluttaa renkaita enemmän.
  • Tarkista renkaiden ilmanpaineet. Liian alhainen rengaspaine vaikuttaa ajoneuvon ohjautuvuuteen ja ääritilannekäytökseen. Lisäksi polttoainetta kuluu enemmän kuin oikeilla paineilla ajettaessa.
  • Turvallisinta ajo on, kun kaikki neljä rengasta ovat yhtä hyvässä kunnossa. Jos etu- ja takarenkaiden kuluneisuudessa on eroa, paremmat renkaat tulee laittaa taakse.
  • Puhdista tuulilasinpyyhkijöiden sulat ja vaihda ne tarvittaessa uusiin, jotta näkyvyys sadekelillä on mahdollisimman hyvä. Jos puhtaista sulista jää tuulilasin pintaan raitoja tai kalvo, sulat täytyy vaihtaa.
  • Jos kaikesta huolimatta kuitenkin joudut vesiliirtoon, paina kytkin pohjaan ja nosta jalka kaasulta. Automaattivaihteilla ajaessasi vähennä kaasua. Ohjaus tulee pitää menosuunnassa, jotta pidon palautuessa auto jatkaa kulkua suoraan eikä käänny äkillisesti sivulle.

Teksti: Moottori Kuva: Moottorin arkisto Lähde: Nokian Renkaat

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat