17.4.2019 Liikenne Näin tekoälyohjaus pärjäsi pyryssä ja pakkasessa – mökkitie on haastava robottiautolle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aurora-älytie ja talvikauden arktiset olosuhteet tarjosivat puitteet autonomisen ajamisen tutkimukselle. – Keräämme parhaillaan dataa itseajavan auton koneoppimismenetelmien ja eri paikannusmenetelmien testaamiseen. Lapin ajo-olosuhteet ja Aurora-älytie ovat oivallinen ympäristö autonomisen ajamisen tutkimukselle, kertoo apulaistutkija Jyri Maanpää Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskuksesta.Tutkimusryhmä testasi Lapin älytiellä syväoppimismenetelmää, joka pitää auton kaistallaan haastavassakin ympäristössä. Menetelmä käyttää auton etukameran kuvaa sekä laserkeilaimien dataa ympäristön hahmottamiseen.Auto pysyi hyvin omalla kaistallaan sekä lumisella tiellä että yöllä ajettaessa jopa 65 km/h nopeudessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPieniä ongelmiaPieniä ongelmia aiheuttivat esimerkiksi bussipysäkit, sillä ajettavan alueen leventyessä menetelmä korjaa ajoittain ohjauslinjaa hieman liikaa oikealle.Kokemusta automaattiohjauksesta kertyi kymmeniä kilometrejä, ja uutta opetusaineistoa saatiin kerättyä satoja kilometrejä - kaikkiaan 5,2 teratavua.Samalla testijaksolla tuotettiin myös laserkeilaus- ja kuva-aineistoa Paikkatietokeskuksen kalustolla älytien päällysteestä, kaistoista sekä rakenteista käytettäväksi paikannusmenetelmien kehittämiseen, testaamiseen ja arviointiin, Maanmittauslaitokselta kerrotaan.Paikkatietokeskuksen autonominen auto on tutkimusalusta, jonka tarkoituksena on tuottaa tietoa, menetelmiä ja ratkaisuja autonomisten autojen mahdollisuuksista. Autonomista ajamista on tutkittu Paikkatietokeskuksen Kaukokartoituksen ja fotogrammetrian osastolla vuodesta 2017. Tutkimus on syntynyt Laserkeilauksen huippuyksikön tutkimustoiminnan jatkohankkeena. Vuoden verran rakenteilla olleen robottiauton alustana toimivaan Ford Hybrid Mondeoon on nyt tehty tarvittavat laitteistoasennukset, ja paikannus- ja ohjausmenetelmien kehitys on saatu vaiheeseen, jossa laajempi datankeruu- sekä testaustoiminta on voitu käynnistää. Paikkatietokeskuksen testiajoneuvon rakentamisesta, menetelmäkehityksestä sekä tähänastisista kokemuksista on valmisteilla neljä diplomityötä ja useita tieteellisiä artikkeleita. Mökkitie on haastava robottiautolle Lumen peittämät tiet ja hiekkatiet ovat perinteisille tekoälymenetelmille haastavia, sillä niillä ei ole selkeitä kaista- tai reunaviivoja, joita seurata. Tekoäly voidaan opettaa tunnistamaan erilaisia liikenneolosuhteita. Tämä ei kuitenkaan vielä riitä, vaan tekoälyn on pystyttävä myös tekemään yleistyksiä havainnoistaan. Ihminen osaa tunnistaa erilaiset hiekkatiet teiksi, mutta tekoälylle tällaiset niputukset eivät ole Maanmittauslaitoksen mukaan itsestäänselvyyksiä. Autonomisen ajamisen tutkimuksessa onkin keskitytty paljon syväoppimismenetelmien kehittämiseen. Menetelmillä on saavutettu huimia tuloksia erilaisissa hahmontunnistusongelmissa, kuten kohteiden tunnistamisessa valokuvista, puheentunnistuksessa ja tekstin analysoinnissa. – Kehitämme parhaillaan neuroverkkoon perustuvaa menetelmää, joka osaa ennustaa ratin asennon sensoridatan perusteella. Neuroverkkoa on koulutettu auton ajodatalla, jotta se löytää yhteyden sensoreilla havaitun tien ja ratin asennon välillä. Lopputuloksena saadaan kaistavahdin tapainen ratkaisu, joka toimii myös epäselvillä hiekkateillä ja haastavissa talviolosuhteissa. Menetelmän alustavat testiajot ovat vaikuttaneet lupaavilta, kertoo Maanpää. Laserkeilain yksi varmimmista Laserkeilain on yksi varmimmista ja tarkimmista sensorityypeistä, joita voi käyttää itseajavissa autoissa. Sen avulla saadaan mitattua kolmiulotteisia havaintoja kaikentyyppisistä kohteista. Tarkkuuteen ei vaikuta esimerkiksi vuorokaudenajan mukaan vaihtuva valoisuus, vaan sensori itse lähettää valopulsseja havainnoidessaan tietä ja näkee siten pimeässäkin. Laserkeilaimilla saatua dataa voidaan myös käyttää kameroiden datan rinnalla, jolloin eri sensoreista saadut havainnot tukevat toisiaan ja tekevät ympäristön havainnoinnista entistä luotettavampaa. Esimerkiksi auton paikannusta voidaan parantaa tutkimalla muutoksia sekä laserkeilaimen että kameroiden datassa, jolloin niistä saatavat havainnot auton liikkeestä tukevat toisiaan sekä muista sensoreista saatavaa sijaintitietoa. Lähde: Maanmittauslaitos Kuvat: Maanmittauslaitos/Antero KukkoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 9.4.2025 Taksit Uber julkaisi listan kyytiin unohtuneista tavaroista – mukana viikinkisarvi ja akvaario 6.4.2025 Liikenne Moottori 100 vuotta: löysimme Suomen hiljaisimman tien 3.4.2025 Uutinen Liikennevision puute ja heikentyvä väyläverkko voi vaikuttaa jopa Suomen kasvunäkymiin ja turvallisuuteen 30.3.2025 Autoilu Autoilija, näin voit välttää ruuhkat ja kiertää tietyöt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa