26.10.2019 Ajoneuvot Nastat vai kitkat sähköautoon – näin sähkö vaikuttaa talvirenkaiden kulumiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilijankaan ei kannata joka tilanteessa valita talveksi kitkarenkaita pienemmän rengasmelun vuoksi, muistuttaa Nokian Renkaat. Rengasvalmistajan mukaan ei ole totta, että sähköautot kuluttavat renkaita normaalia nopeammin. Nykyaikaisessa sähköautossa renkaat kuluvat vähemmän kuin perinteisellä polttomoottorilla varustetussa autossa, napauttaa rengasvalmistaja Nokian Renkaat.Rengasvalmistaja kertoo käyttävänsä testeissään runsaasti myös sähköautoja, jotta tietoa kertyy laajasti renkaiden soveltuvuudesta eri automalleihin. Lisäksi valmistaja testauttaa renkaitaan muun muassa sähkötakseissa eri puolilla Suomea.Selitys renkaiden vähäisemmälle kulumiselle ei ole varsinaisesti kovin yllättävä.– Tämä on hyvän luistoneston ansiota. Ajonhallintajärjestelmät käyttävät sähkömoottorin nopeaa tehonsäätöä renkaiden luiston vähentämiseen. Säätöjärjestelmä on paljon nopeampi kuin jarrutukseen ja polttomoottorin kierrosten rajoittamiseen perustuvassa polttomoottoriautossa, Nokian Renkaiden kehityspäällikkö Mikko Liukkula kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisäpanostuksia testaamiseenRengasvalmistajan mukaan kulumistahti on sähköautoilijan kannalta varsin suotuisa, vaikka päinvaistaiset näkemykset putkahtavat pintaan toistuvasti.– Omassa Teslassani nastarenkaat kuluivat viime talvena 12 000 kilometrin ajolla reilusti alle yhden millimetrin, Liukkula jatkaa.Rengasvalmistaja panostaa renkaiden testaamiseen ympärivuotisesti. Talvitestauskeskus Lapissa on vakiinnuttanut asemansa, mutta seuraavaksi katseet suunnataan etelään.– Odotamme kovasti, että uusi testikeskuksemme Espanjassa valmistuu ensi vuonna. Meillä on jo alan laajin ja paras talvitestialue, ja pian myös kesätestialueemme on parempi kuin muilla, Liukkula kehuu.Renkaiden valintaa mietittäväRengasvalmistaja muistuttaa myös, että talvirenkaiden valintaa tulee miettiä perusteellisesti. Sähkö- tai hybridiauton omistaja valitsee mielellään talvea varten kitkarenkaat pienemmän rengasmelun vuoksi, mutta kaikkein tärkeimmän kriteerin tulisi kuitenkin olla liikenneturvallisuus.Talvirenkaita valittaessa, myös sähköautoon, kannattaa miettiä tarkasti, millaisissa olosuhteissa ajaa talven liukkailla.Rengasvalmistaja korostaa, että sähköautoissa on usein paljon tehoa ja enemmän painoa kuin polttomoottorikäyttöisissä verrokeissa. Tämäkin tulisi huomioida myös rengasvalinnassa.Nokian Renkaiden mukaan kolme tärkeintä ominaisuutta hybridi- tai täyssähköauton talvirenkaita valittaessa ovat yleensä turvallisuus, alhainen vierintävastus ja hiljaisuus. Alhaisempi vierintävastus pidentää toimintamatkaa ja alhainen rengasmelu parantaa ajomukavuutta.– Jos ajaa lähinnä pääteillä, herkästi vierivä ja hiljainen kitkarengas on hyvä valinta. Muussa tapauksessa on syytä miettiä, olisiko nastallinen rengas sopivampi. Kitkarenkaiden heikkous nimittäin on pito jäisellä tiellä, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri muistuttaa.Lähde: Nokian Renkaat Kuvituskuva: Moottorin arkisto/Lauri Ahtiainen Lue myös: Moottorin suuri talvirengastesti: kesärengas on lumella vielä vaarallisempi kuin jäällä Moottorin suuri talvirengastesti: pohjoismaiset talvirenkaat petollisia välikelillä Moottorin suuri talvirengastesti: talvirengaspakko poistuu – mitkä renkaat alle liukkaalla? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?