Ajoneuvot Kesärenkaat Kitkarenkaat Nastarenkaat Rengastesti Renkaat Talvirenkaat Testit Uutinen 30.9.2019
Moottorin suuri talvirengastesti: kesärengas on lumella vielä vaarallisempi kuin jäällä
Luulitko, että kesärenkaan pito lumella on jääolosuhteita parempi? Väärin arvattu: testimme osoitti, että kesärenkailla varustettu auto kannattaa jättää ensilumen yllättäessä suosiolla talliin.
Vaikka mustan jään maine tunnetaan, myöskin ensilumi on monesti se, joka yllättää suomalaisen autoilijan. Jos talvirenkaita ei ole vaihdettu alle ajoissa, ollaankin yhtäkkiä pattitilanteessa kaukanakin kotoa, ja kiusaus lähteä paluumatkalle on suuri. Eihän sitä mitään voi sattua, jos varovasti ajelee?
Tässäkin tapauksessa luulo ei ole tiedon väärti. Tuoreimmassa talvirengastestissämme, missä vertailimme erityyppisiä renkaita talviolosuhteissa, kesärenkaan pito sekä jäällä että lumella osoittautui katastrofaalisen heikoksi. Testi on kokonaisuudessaan luettavissa Moottorin numerosta 10/2019 tai sähköisesti Lehtiluukusta.
Asia on entistä ajankohtaisempi ensi vuonna, kun uusi tieliikennelaki ja sen myötä talvirengassääntöjen muutokset astuvat voimaan. Uusi laki sallii kesärenkailla ajamisen myös talvikuukausina ja edellyttää talvirenkaiden käyttämistä vain silloin, kun sää tai keli niin edellyttää. Vastuu sälytetään siis entistä selvemmin autoilijan itsensä harteille.
Kesärengas vain kesäkäyttöön
Kesärengas on nimensä mukaisesti suunniteltu ainoastaan kesäkäyttöön. Se on kumiseokseltaan muita rengastyyppejä kovempi, ja myös runkorakenne on huomattavasti talvirenkaita jäykempi. Nämä faktat tulivat selvästi esille testissämme, missä kesärengas oli jo jääkokeissa umpisurkea.
Jopa yllättävää sen sijaan oli se, että kesärenkaan tulokset huononivat suhteessa, kun jäältä siirryttiin lumelle. Syynä olivat paitsi edellä mainitut rakenteelliset erot, myös se, että kesärenkaan kulutuspinnan urat menevät välittömästi lumesta tukkoon.
Niinpä jo liikkeellelähtö on vaivalloista, ja pienikin ohjauspyörän kääntö, jarrutus tai kiihdytys saavat renkaan menettämään pitonsa äkkinäisesti ja varoittamatta.
Jarrutus lumella lopullinen niitti
Vaarallisinta kesäkumeissa on se, ettei pito palaudu lumella lainkaan, jos rengas lähtee kaarteessa luistoon – lopputuloksena on aina vääjäämätön tieltä suistuminen. Näin kävi myös testin aikana muutamaan otteeseen. Naurettavan pieneltä tuntuva, alle 20 km/h kaarrenopeus oli kesärenkaalle auttamatta liikaa.
Kesärengas on myös lumijarrutuksissa umpisurkea. Testimme 27,3 metriä nastarengasta pidempi jarrutusmatka välillä 40–5 km/h kertoo olemattomista talviominaisuuksista kaiken.
Niinpä keliperusteiseksi muuttuva talvirengasasetus antaa aihetta huoleen. Suurin osa autoilijoista on toki vastuuntuntoisia ja käyttää asianmukaisia renkaita vuodenajasta riippumatta, mutta mukaan mahtuu myös tietämättömiä tai vastuuttomia, jotka voivat rengasvalinnoillaan asettaa itsensä ja kanssaliikkujat todelliseen vaaraan.
Testimme mukaan kesärenkaita ei pidä missään tapauksessa käyttää liukkaalla kelillä: pito on sanoinkuvaamattoman huono. Tämä on todella syytä muistaa vuoden päästä, kun uusi laki talvirenkaiden käytöstä on jo voimassa.
Testatut renkaat, koko 205/55 R16:
- Kesärengas: Dunlop Sport Bluresponse
- Välikelin rengas: Michelin Cross Climate+
- Keski-Euroopan kitkarengas: Goodyear Ultra Grip 9
- Pohjoismainen kitkarengas: Continental Conti Viking Contact 7
- Nastarengas: Nokian Hakkapeliitta 9
Lue lisää:
- Moottorin suuri talvirengastesti: pohjoismaiset talvirenkaat petollisia välikelillä, 2019
- Moottorin suuri talvirengastesti: talvirengaspakko poistuu – mitkä renkaat alle liukkaalla?, 2019
- Pääkirjoitus: Kolmas rengassetti – iso lisä välikelin turvallisuuteen, 2019
- Päivän kuva: talvirengastesti vaatii tuhansia mittauksia, 2019
- Hallituksen esitys uudeksi tieliikennelaiksi eduskuntakäsittelyssä – kesärenkaat käyttöön talvellakin?, 2018
- Moottorin suuri kitkarengastesti: Continental talvikelillä paras nastaton talvirengas, 2018
- Moottorin suuri kitkarengastesti: yksi nastaton talvirengas erottuu liukkaalla muista, toinen loistaa pitävämmällä pinnalla, 2018
- Moottorin suuri kitkarengastesti: miten hyvin nastaton talvirengas pitää nastarenkaaseen verrattuna?, 2018
- Moottorin suuri nastarengastesti: Michelinin 250-nastainen rengas puree jäällä, mutta Continental ja Nokian kaikkein tasapainoisimmat, 2018
- Moottorin suuri nastarengastesti: ratkaiseeko nastojen määrä jääpidon?, 2018
- Moottorin suuri talvirengastesti: Nokian Hakkapeliitta 9 on yhä tasaisen hyvä nastarengas, 2018
- Moottorin suuri talvirengastesti: Continental Ice Contact 2 on joukon tasapainoisin, 2018
- Moottorin suuri talvirengastesti: Michelin X-Ice North 4 pitää jäällä parhaiten, 2018
- Nastarengaskuski hoi! Syynää urasyvyyden lisäksi nastojen kunto, 2018
- Tekniikan Maailman talvirengastesti: Michelin vei nastojen, Continental kitkojen voiton, 2018
- Rengasala ehdottaa: talvirenkaat pakollisiksi jo lokakuussa, 2017
- Talvirengasvertailut paljastavat: huipulla myös halpamerkkejä, 2017
- Tuulilasi vertaili katumaasturien renkaita – kitkarengastesti nosti tutut merkit kärkeen, 2017
- Talvirengastesti osoittaa: tässä ovat renkaiden parhaat ja heikoimmat, 2016
- Rengasvalmistajan vinkit: näin pidät talvirenkaat käyttökunnossa, 2016
- Viisi varmaa vinkkiä talvirengasvalintaan, 2015
- Kitkoilla pelti kolisee – Rengasvalinta korostuu myös kuolemankolareissa, 2015