Ajoneuvot | Testit | Uutinen | 30.9.2019

Moottorin suuri talvirengastesti: kesärengas on lumella vielä vaarallisempi kuin jäällä

Luulitko, että kesärenkaan pito lumella on jääolosuhteita parempi? Väärin arvattu: testimme osoitti, että kesärenkailla varustettu auto kannattaa jättää ensilumen yllättäessä suosiolla talliin.

Jaa artikkeli

Vaikka mustan jään maine tunnetaan, myöskin ensilumi on monesti se, joka yllättää suomalaisen autoilijan. Jos talvirenkaita ei ole vaihdettu alle ajoissa, ollaankin yhtäkkiä pattitilanteessa kaukanakin kotoa, ja kiusaus lähteä paluumatkalle on suuri. Eihän sitä mitään voi sattua, jos varovasti ajelee?

Moottori kansi 10/2019Tässäkin tapauksessa luulo ei ole tiedon väärti. Tuoreimmassa talvirengastestissämme, missä vertailimme erityyppisiä renkaita talviolosuhteissa, kesärenkaan pito sekä jäällä että lumella osoittautui katastrofaalisen heikoksi. Testi on kokonaisuudessaan luettavissa Moottorin numerosta 10/2019 tai sähköisesti Lehtiluukusta.

Asia on entistä ajankohtaisempi ensi vuonna, kun uusi tieliikennelaki ja sen myötä talvirengassääntöjen muutokset astuvat voimaan. Uusi laki sallii kesärenkailla ajamisen myös talvikuukausina ja edellyttää talvirenkaiden käyttämistä vain silloin, kun sää tai keli niin edellyttää. Vastuu sälytetään siis entistä selvemmin autoilijan itsensä harteille.

Kesärengas vain kesäkäyttöön

Kesärengas on nimensä mukaisesti suunniteltu ainoastaan kesäkäyttöön. Se on kumiseokseltaan muita rengastyyppejä kovempi, ja myös runkorakenne on huomattavasti talvirenkaita jäykempi. Nämä faktat tulivat selvästi esille testissämme, missä kesärengas oli jo jääkokeissa umpisurkea.

Jopa yllättävää sen sijaan oli se, että kesärenkaan tulokset huononivat suhteessa, kun jäältä siirryttiin lumelle. Syynä olivat paitsi edellä mainitut rakenteelliset erot, myös se, että kesärenkaan kulutuspinnan urat menevät välittömästi lumesta tukkoon.

Talvirengastesti jarrutus lumella

Niinpä jo liikkeellelähtö on vaivalloista, ja pienikin ohjauspyörän kääntö, jarrutus tai kiihdytys saavat renkaan menettämään pitonsa äkkinäisesti ja varoittamatta.

Jarrutus lumella lopullinen niitti

Vaarallisinta kesäkumeissa on se, ettei pito palaudu lumella lainkaan, jos rengas lähtee kaarteessa luistoon – lopputuloksena on aina vääjäämätön tieltä suistuminen. Näin kävi myös testin aikana muutamaan otteeseen. Naurettavan pieneltä tuntuva, alle 20 km/h kaarrenopeus oli kesärenkaalle auttamatta liikaa.

Talvirengastesti jarrutus lumella

Kesärengas on myös lumijarrutuksissa umpisurkea. Testimme 27,3 metriä nastarengasta pidempi jarrutusmatka välillä 40–5 km/h kertoo olemattomista talviominaisuuksista kaiken.

Jarrutus lumella

Niinpä keliperusteiseksi muuttuva talvirengasasetus antaa aihetta huoleen. Suurin osa autoilijoista on toki vastuuntuntoisia ja käyttää asianmukaisia renkaita vuodenajasta riippumatta, mutta mukaan mahtuu myös tietämättömiä tai vastuuttomia, jotka voivat rengasvalinnoillaan asettaa itsensä ja kanssaliikkujat todelliseen vaaraan.

Talvirengastesti jarrutus lumella

Testimme mukaan kesärenkaita ei pidä missään tapauksessa käyttää liukkaalla kelillä: pito on sanoinkuvaamattoman huono. Tämä on todella syytä muistaa vuoden päästä, kun uusi laki talvirenkaiden käytöstä on jo voimassa.

Testatut renkaat, koko 205/55 R16:

  • Kesärengas: Dunlop Sport Bluresponse
  • Välikelin rengas: Michelin Cross Climate+
  • Keski-Euroopan kitkarengas: Goodyear Ultra Grip 9
  • Pohjoismainen kitkarengas: Continental Conti Viking Contact 7
  • Nastarengas: Nokian Hakkapeliitta 9

Talvirengastesti jarrutus lumella

Lue lisää:

Jaa artikkeli

Keskustelu