30.9.2019 Ajoneuvot Moottorin suuri talvirengastesti: kesärengas on lumella vielä vaarallisempi kuin jäällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luulitko, että kesärenkaan pito lumella on jääolosuhteita parempi? Väärin arvattu: testimme osoitti, että kesärenkailla varustettu auto kannattaa jättää ensilumen yllättäessä suosiolla talliin. Vaikka mustan jään maine tunnetaan, myöskin ensilumi on monesti se, joka yllättää suomalaisen autoilijan. Jos talvirenkaita ei ole vaihdettu alle ajoissa, ollaankin yhtäkkiä pattitilanteessa kaukanakin kotoa, ja kiusaus lähteä paluumatkalle on suuri. Eihän sitä mitään voi sattua, jos varovasti ajelee? Tässäkin tapauksessa luulo ei ole tiedon väärti. Tuoreimmassa talvirengastestissämme, missä vertailimme erityyppisiä renkaita talviolosuhteissa, kesärenkaan pito sekä jäällä että lumella osoittautui katastrofaalisen heikoksi. Testi on kokonaisuudessaan luettavissa Moottorin numerosta 10/2019 tai sähköisesti Lehtiluukusta. Asia on entistä ajankohtaisempi ensi vuonna, kun uusi tieliikennelaki ja sen myötä talvirengassääntöjen muutokset astuvat voimaan. Uusi laki sallii kesärenkailla ajamisen myös talvikuukausina ja edellyttää talvirenkaiden käyttämistä vain silloin, kun sää tai keli niin edellyttää. Vastuu sälytetään siis entistä selvemmin autoilijan itsensä harteille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kesärengas vain kesäkäyttöön Kesärengas on nimensä mukaisesti suunniteltu ainoastaan kesäkäyttöön. Se on kumiseokseltaan muita rengastyyppejä kovempi, ja myös runkorakenne on huomattavasti talvirenkaita jäykempi. Nämä faktat tulivat selvästi esille testissämme, missä kesärengas oli jo jääkokeissa umpisurkea. Jopa yllättävää sen sijaan oli se, että kesärenkaan tulokset huononivat suhteessa, kun jäältä siirryttiin lumelle. Syynä olivat paitsi edellä mainitut rakenteelliset erot, myös se, että kesärenkaan kulutuspinnan urat menevät välittömästi lumesta tukkoon. Niinpä jo liikkeellelähtö on vaivalloista, ja pienikin ohjauspyörän kääntö, jarrutus tai kiihdytys saavat renkaan menettämään pitonsa äkkinäisesti ja varoittamatta. Jarrutus lumella lopullinen niitti Vaarallisinta kesäkumeissa on se, ettei pito palaudu lumella lainkaan, jos rengas lähtee kaarteessa luistoon – lopputuloksena on aina vääjäämätön tieltä suistuminen. Näin kävi myös testin aikana muutamaan otteeseen. Naurettavan pieneltä tuntuva, alle 20 km/h kaarrenopeus oli kesärenkaalle auttamatta liikaa. Kesärengas on myös lumijarrutuksissa umpisurkea. Testimme 27,3 metriä nastarengasta pidempi jarrutusmatka välillä 40–5 km/h kertoo olemattomista talviominaisuuksista kaiken. Niinpä keliperusteiseksi muuttuva talvirengasasetus antaa aihetta huoleen. Suurin osa autoilijoista on toki vastuuntuntoisia ja käyttää asianmukaisia renkaita vuodenajasta riippumatta, mutta mukaan mahtuu myös tietämättömiä tai vastuuttomia, jotka voivat rengasvalinnoillaan asettaa itsensä ja kanssaliikkujat todelliseen vaaraan. Testimme mukaan kesärenkaita ei pidä missään tapauksessa käyttää liukkaalla kelillä: pito on sanoinkuvaamattoman huono. Tämä on todella syytä muistaa vuoden päästä, kun uusi laki talvirenkaiden käytöstä on jo voimassa. Testatut renkaat, koko 205/55 R16: Kesärengas: Dunlop Sport Bluresponse Välikelin rengas: Michelin Cross Climate+ Keski-Euroopan kitkarengas: Goodyear Ultra Grip 9 Pohjoismainen kitkarengas: Continental Conti Viking Contact 7 Nastarengas: Nokian Hakkapeliitta 9 Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Moottorin suuri talvirengastesti: pohjoismaiset talvirenkaat petollisia välikelillä, 2019 Moottorin suuri talvirengastesti: talvirengaspakko poistuu – mitkä renkaat alle liukkaalla?, 2019 Pääkirjoitus: Kolmas rengassetti – iso lisä välikelin turvallisuuteen, 2019 Päivän kuva: talvirengastesti vaatii tuhansia mittauksia, 2019 Hallituksen esitys uudeksi tieliikennelaiksi eduskuntakäsittelyssä – kesärenkaat käyttöön talvellakin?, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: Continental talvikelillä paras nastaton talvirengas, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: yksi nastaton talvirengas erottuu liukkaalla muista, toinen loistaa pitävämmällä pinnalla, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: miten hyvin nastaton talvirengas pitää nastarenkaaseen verrattuna?, 2018 Moottorin suuri nastarengastesti: Michelinin 250-nastainen rengas puree jäällä, mutta Continental ja Nokian kaikkein tasapainoisimmat, 2018 Moottorin suuri nastarengastesti: ratkaiseeko nastojen määrä jääpidon?, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Nokian Hakkapeliitta 9 on yhä tasaisen hyvä nastarengas, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Continental Ice Contact 2 on joukon tasapainoisin, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Michelin X-Ice North 4 pitää jäällä parhaiten, 2018 Nastarengaskuski hoi! Syynää urasyvyyden lisäksi nastojen kunto, 2018 Tekniikan Maailman talvirengastesti: Michelin vei nastojen, Continental kitkojen voiton, 2018 Rengasala ehdottaa: talvirenkaat pakollisiksi jo lokakuussa, 2017 Talvirengasvertailut paljastavat: huipulla myös halpamerkkejä, 2017 Tuulilasi vertaili katumaasturien renkaita – kitkarengastesti nosti tutut merkit kärkeen, 2017 Talvirengastesti osoittaa: tässä ovat renkaiden parhaat ja heikoimmat, 2016 Rengasvalmistajan vinkit: näin pidät talvirenkaat käyttökunnossa, 2016 Viisi varmaa vinkkiä talvirengasvalintaan, 2015 Kitkoilla pelti kolisee – Rengasvalinta korostuu myös kuolemankolareissa, 2015 Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe