4.5.2021 Ajoneuvot Neljännen sukupolven Škoda Fabia – selvästi isommin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tšekkiläinen pikkuauto on ollut käytännöllisyyden kulmakivi edullisessa hintaluokassa. Nyt neljännen sukupolven Škoda Fabia lupaa runsaasti lisää tilaa, liitettävyyttä ja turvallisuutta. Täysin uusi neljännen sukupolven Škoda Fabia on kasvanut merkittävästi. Uusi Fabia pohjautuu Volkswagen Groupin MQB-A0 -perusrakenteelle ja tulee tutusti B-segmenttiin eli pienten autojen luokkaan.Uutuus lupaa olla aiempaa fiksumpi, liitettävämpi ja tarjoavan runsaasti lisää tilaa. Valmistaja painottaa vahvasti tunnetta. Julkaisuvideon perusteella kohdeyleisönä vaikuttaisi olevan nuorten lisäksi myös upeat viikset omaavat pukuun sonnustautuneet vanhemmat herrasmiehet. Škoda on valmistanut jo 4,5 miljoonaa Fabiaa, joten kyseessä on merkille tärkeä malli. Tšekkiläisvalmistaja etsii jatkuvasti uusia markkinoita ja nyt Intiaan suunnatun Kushaqin jälkeen jatketaan ainakin Venäjälle ja Pohjois-Afrikkaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeljännen sukupolven Škoda Fabia ulkoaMerkin uusin pienokainen lupaa kaiken mitä tarvitset – ja hieman päälle. Päälle onkin nyt laitettu aikaisempaan nähden 110 millimetriä pituutta, josta on napattu 94 millimetriä akseliväliin. Auto on myös 48 millimetriä leveämpi.Kylkilinjasta tulee välittömästi mieleen Seat ja Volkswagen, mutta keulassa ja perässä on enemmän persoonallisuutta. Keulassa on merkille ominainen maski ja led-takavaloissa tutut terävät kulmat. Ilmanvastuskerroin (0,28) on Škodan mukaan luokkansa paras, vaikka tämä ei kuulosta enää tänä päivänä erityisen uskomattomalta lukemalta. Valmistaja lupaa melutason laskeneen tuulen suhinoita optimoimalla, mutta tämä ei ole koskaan ollut hallitseva äänilähde karkealla tiestöllämme. Uutuuden saa hankittua yhdeksässä eri värissä, josta kaksi metalliväriä (Phoenix Orange ja Graphite Grey) tulevat täysin uutena. Kontrastiväriksi muun muassa kattoon ja muutamiin muihin yksityiskohtiin on mahdollista valita joko metalliväri Graphite Grey tai helmiäisväri Black Magic. Vannevalikoima alkaa 14 tuuman pelleistä ja jatkuu aina 18-tuumaisiin kevytmetallivanteisiin. …ja sisältäSisältä löytyy aiempaa pehmeämpiä materiaaleja ja saatavilla on jopa kontrastitikkauksia. Ovessa on sisäpuolella näyttävä yksityiskohta, joka on kopioitu valmistajan konseptiautosta. Jälleen merkin muotoiluosaston näkemys vaikuttaa yhtenäiseltä ja tämä muistuttaa kovasti suurempia sisaruksiaan vaakasuuntaisella kojelaudallaan ja kosketusnäytöllään.Itse asiassa neljännen sukupolven Škoda Fabia saa esimerkiksi lämmitettävän ohjauspyörän ja tuulilasin varustevalikoimaansa juurikin isommista malleista. Samalla luvataan myös runsaasti turvavarusteita, jotka on aiemmin totuttu näkemään suuremmissa autoluokissa. Ostaja voi valita lisärahasta myös 10,25-tuumaisen digitaalimittariston. Vakiovarusteena on perinteinen analoginen mittaristo, jonka keskeltä löytyy 3,5-tuumainen ajotietokoneen näyttö. Keskikonsolin kosketusnäytön koko on 6,5; 8 tai 9,2 tuumaa. Lupasimme jo Fabiaan myös lisää tilaa. Tästä osa näkyy sisällä, mutta paras lukuarvo lienee 50 litraa kasvanut tavaratila. Se on nyt perusmuodossaan 380 litraa ja istuimet kaatamalla jopa 1 190 litraa. EVO on päivän sanaKaikki uutuuden moottorit edustavat Volkswagen Groupin tuoreinta EVO-sukupolvea ja ovat bensiinikäyttöisiä. Tehovaihtoehtoja on neljä kappaletta. Suomessa edullisin vaihtoehto tulee olemaan 59 kilowatin (80 hv) tehoinen kolmesylinterinen 1.0 MPI -moottori. Sen parina on aina viisipykäläinen käsivalintainen vaihteisto.Tämän jälkeen siirrytäänkin ahtamisen maailmaan. Kolmesylinterinen 1.0 TSI -moottori on tarjolla kahtena eri tehoversiona: 70 kilowattia (95 hv) ja 81 kilowattia (110 hv). Tässä valinta vaikuttaa vaihteistoon.Kevyemmillä teholukemilla on tyytyminen käsin valittaviin viiteen vaihteeseen, kun tehokkaampi saa kuusi kappaletta vaihteita. Tehokkaampaan on saatavilla myös 7-pykäläinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Malliston lippulaivana tulee toimimaan neljännellä sylinterillä varustettu 1,5-litrainen TSI-moottori. Sen teholukema on 110 kilowattia (150 hv) ja parina aina 7-pykäläinen DSG-automaatti. Škoda lupasi uutuuden lähtöhinnaksi alle 14 000 euroa monissa Euroopan maissa, mutta tämä tuskin koskee väkevästi autoverotettua Suomea. Jäämme siten vielä odottamaan hintoja suurella mielenkiinnolla. Lähde ja kuvat: ŠkodaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?