2.8.2019 Ajoneuvot Neste Ralli 2019: Ott Tänak varmana voittamaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ott Tänak ja Toyota Yaris WRC starttavat tämänkin vuoden Suomen MM-ralliin paras kuski–paras auto -odotuksin, eikä itseluottamusta tunnu virolaisässältä puuttuvan. Siinä missä kovimmat kilpakumppanit Sébastien Ogier ja Thierry Neuville vaikuttavat ennen rallia yllättävänkin rennoilta, Ott Tänakin olemus viestii aivan toista. Kivikasvoisen virolaisen ainoana tavoitteena on uusia viimevuotinen Neste Rallin voitto, ja samalla tietysti kasvattaa MM-pistejohtoa entisestään.Tuo johto olisi nykyistä selvästi suurempikin, jos tekniikka olisi toiminut niin kuin pitää. Esimerkiksi Jyväskylää edeltäneessä Sardinian MM-rallissa Toyota Yaris WRC:n ohjaus hajosi viimeisellä erikoiskokeella, ja varmalta näyttänyt kauden neljäs ykköstila vaihtui vaatimattomaan viitossijaan.Yhtä kaikki, virolaisesta povataan yleisesti paitsi Neste Rallin voittajaa, myös tämän kauden maailmanmestaria, millä saavutuksella Tänak rikkoisi vihdoin Ogierin sekä Sébastien Loebin 15 vuotta jatkuneen ranskalaisen titteliputken.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi yhtä syytä vauhtiinKahdenkeskinen juttutuokio Tänakin kanssa Toyota Gazoo Racingin pilttuussa paljastaa, että virolaisässä selvästi tiedostaa tasonsa. Vastaukset kysymykseen kuin kysymykseen ovat poikkeuksellisen itsevarmoja.Mistä tasaisuutesi kumpuaa? Ainakin ulkopuolelta katsottuna näyttää siltä, että muut tekevät ralleissa paljon enemmän isoja virheitä kuin sinä…– Rallissa kokemus on aina ollut hyvin isossa roolissa. Myös itseluottamus ja tuntuma autoon ovat tärkeitä, eikä niissä ole kohdallani tällä hetkellä valittamista. Fiilis autosta ja tallista on kaiken kaikkiaan hyvä, Tänak kehuu.Jatketaan vielä samalla aiheella. Johtuuko pääosin sinusta itsestäsi, että olet kehittynyt tasaiseksi ajajaksi, vai kuuluuko ansio myös täydellisesti toimivalle autollesi? Olisitko siis yhtä hyvä myös ei-niin hyvällä autolla, esimerkiksi Hyundailla, joka ei täällä Suomessa ole perinteisesti ollut nopea?– On hyvin vaikea sanoa, mikä auto on hyvä ja mikä ei. Voin vain sanoa, että tästä autosta, jota juuri nyt ajan, minulla on hyvä fiilis ja sen kanssa asiat menevät hyvin. Haluan kaiken aikaa parantaa ja olla nopeampi, mutta niin tekevät muutkin, ja kilpailu on tällä hetkellä hyvin tiukkaa. Periaatteessa jokainen auto on kykeneväinen voittamaan jokaisessa rallissa. Voittaminen ei siis koskaan ole helppoa, Tänak analysoi.Perjantaina lähelle kärkeäNeste Ralliin Tänak lähtee itseoikeutettuna ykkössuosikkina.– Voitto on ehdottomasti tavoitteeni. Tämä on tallin kotikisa, ja normaalisti olemme olleet täällä hyvin vahvoja, Tänak kertoo, edelleen ilmeenkään värähtämättä.Tänakin mukaan Suomen osakilpailu on hyvin erilainen verrattuna muihin soraralleihin.– Vauhtiin ja auton käytökseen pitää täällä tottua. Suomessa tiet ovat erittäin nopeita ja erot hyvin pieniä, eli jos annat 10 sekuntia pois, sen kurominen takaisin on hyvin vaikeaa. Niinpä pitää olla hereillä heti alusta alkaen.Sääennuste kertoo perjantaista tulevan kuivan – viimevuotiseen tapaan. Joukon kärjestä starttaavan MM-johtajan kulkua se väistämättä hidastaa, mutta irtosora ei silti Tänakin mielestä pilaa hänen ralliaan.– Reitin putsaaminen ei tietenkään tuo meille etua, mutta toivon, että automme on tarpeeksi nopea, että pystyisimme perjantainakin taistelemaan kärkiajoista. Tämän vuoden monista ralleista on nähty, että jos olemme saaneet alle hyvän perjantain, olemme hyvissä asemissa ja lauantaiaamusta eteenpäin kaikki on mahdollista.No, kuinka monta sekuntia tulet sitten tippumaan perjantaina?– Toivottavasti en yhtään, vastaus tulee, vihdoin virneen sävyttämänä.Takaa-ajo tuttua puuhaaJatkokysymys starttijärjestyksen säännöistä poikii vieläkin mielenkiintoisempia, ja myös rehellisiä kommentteja.Eikö sääntöjä pitäisi muuttaa niin, että kärkikuskit saisivat startata miltä sijalta haluaisivat?– Nämä nykyiset säännöt ovat mielestäni ihan hyvät. Meillä on tietysti altavastaajan asema, kun joudumme avaamaan tietä ensimmäisenä päivänä, mutta samalla se tuo enemmän kilpailua ja ehkä enemmän taisteluakin.Rivien välistä voi lukea, miten Tänak tuntuu jopa nauttivan siitä, että joutuu rallin toisena varsinaisena kilpailupäivänä takaa-ajajan asemaan.– Normaalisti putoamme hieman taakse, mutta sen jälkeen täytyy ryhtyä kipuamaan ylöspäin kohti palkintosijoja. Omalta kohdaltani toivoisin tietysti, että saisin aina startata takaa eli parhaalta mahdolliselta paikalta, mutta kuten sanoin, yleisesti uskon, että nykyinen systeemi on toiminut urheilullisuuden kannalta hyvin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”