23.8.2023

Nimi muutettu: älkää nyt suuttuko – tästä syystä Porsche 911:tä haukutaan toisinaan Kuplavolkkariksi

Tarina liittyy varsinaisen 911:n edeltäjään. On olemassa vahvoja perusteita sille, miksi alkuperäistä Porsche 356:ta pidetään Volkswagen Kuplan johdannaisena. Vahvat perusteet kuitenkin puoltavat myös toista näkökulmaa, ainakin 911:n tapauksessa. Entä onko Porsche lopulta itävaltalainen automerkki?

Porsche 911 on kiistatta arvostetuimpia ja parhaimpia koskaan valmistettuja urheiluautoja. Hamaan tappiin asti tulee kuitenkin 911:n kohdalla olemaan niin, että se joutuu kantamaan ainakin joidenkin silmissä päällään Kuplavolkkarin haamua. Eikä toki käy kiistäminen, etteikö niillä todellakin ole sama alkuperä.

Aihe kuuluu autojen maailmassa siihen tunteita herättävämpään puolikkaaseen, mutta otetaan riski!

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1948: Porsche 356 syntyy VW:n pohjalle

Käynnissä on parhaillaan Porschen 75. juhlavuosi. Vuonna 1948 todellakin lanseerattiin ensimmäinen katulaillinen, myyntiin tarkoitettu Porsche, joka kantoi mallinimeä 356. Auton pääsuunnittelija oli Ferry Porsche. Hänen isänsä Ferdinand Porsche oli puolestaan tuohon aikaan vankilassa Ranskassa osallisuudestaan kansallissosialistisen Saksan sotarikoksiin ennen muuta suunniteltuaan erilaisia koneita niiden toteuttamiseen.

Ensimmäisiä sodanjälkeisiä Kuplia rivissä Ison-Britannian luovutettua Volkswagenin tuotannon Saksan liittotasavallalle. Yksi ja sama Ferdinand Porschen konstruktio on pääsyy sekä Volkswagenin että Porschen menestykselle, ja toimi suurena inspiraationa myös monille muille sodanjälkeisten vuosikymmenten pikkuautoille.

Volkswagen Type 1:tä eli Kuplaa taas ei yleensä pidetä sotarikoksena, jos pieni kevennys sallitaan tähän väliin. Sekin on kuitenkin Ferdinand Porsche vanhemman suunnittelun tulos, ja koska tässä vaiheessa Iso-Britannia oli jo luovuttanut Volkswagenin takaisin Saksalle, Wolfsburgin tehdas tuotti ensimmäisiä sodanjälkeisiä Kuplia siviilikäyttöön, Volkswagenin myöhemmän jättimenestyksen aamunkoitteessa.

Oli kuitenkin edelleen niin, että Porschen perhe oli oikeutettu lisenssikorvauksiin omistamistaan Kuplan suunnitteluratkaisuista. Näin Porscheilla oli mukavasti pääomaa ihan oman automerkin perustamiseen, ja vielä mitä, myös valmiiksi suunniteltu pohja ensimmäistä autoa varten.

Ihan eka Porsche oli avokattoinen 356, joka esiteltiin täysin puolueettomilla vesillä - Sveitsin pääkaupungissa Bernissä. Auto on yhä olemassa Porsche Museumin kokoelmissa ja vieläpä tieliikennekelpoisena.

Viimeksi mainittu lienee ainoa varmalla pohjalla ollut asia Porschen myrskyisässä syntytarinassa. Tarinan tapahtumat muuten sijoittuvat Itävaltaan, josta Porschen suku on kotoisin. Ensimmäiset Porschet valmistettiinkin Sazburgissa, ennen kuin Porsche AG siirrettiin nykyiseen kotipaikkaansa Saksan Stuttgartiin. Tämä oli kauan ennen kuin Volkswagen lopulta osti Porschen ja ympyrä ikään kuin sulkeutui.

Enemmän isoäiti kuin sisar

On aivan totta, että Ferry Porsche tiimeineen lainasi 356:n perusratkaisut suoraan Kuplasta. Pääasiallinen yhtäläisyys löytyi tietysti taakse sijoitetusta 1,1-litraisesta, ilmajäähdytteisestä bokserinelosesta, mutta onhan esimerkiksi ulkoilmeissäkin selviä yhtäläisyyksiä. Lisäksi Porsche lainasi ison liudan osia, mukaan lukien alustakomponentteja, suoraan VW:ltä.

Toisaalta, kun Kuplan ja 356:n laittaa seisomaan vierekkäin, on ilmeistä, että autojen korit on aivan eri puista veistetty, vaikka muistuttavatkin toisiaan.

Porschen tavoitteena oli painottaa omassa urheiluautossaan keveyttä ja hyvää ajettavuutta yliampuvien tehojen sijaan. Kuplavolkkarin 40-hevosvoimaiseksi viritetty vähän yli litrainen moottori taakse sijoitettuna palveli ennen muuta juuri tätä tarkoitusta.

Kuplan osien käyttö myös väheni tuotannon edetessä, Porsche 356:tahan valmistettiin kaikkiaan 17 vuoden ajan vuosina 1948 - 1965. Esisarjan jälkeen autosta nähtiin kaikkiaan kolme kehitysversiota, 356 A, 356 B ja 356 C, joissa luonnollisen lineaarisesti siirryttiin enemmän ja enemmän Porschen omiin osiin, Porschellahan ei tuolloin yrityksenä ollut tekemistä Volkswagenin kanssa.

Porsche julkisti 356:lle seuraajan vuonna 1963, ja sen tuotanto alkoi seuraavana vuonna. Kyseessähän on tietenkin 911, jota on valmistettu tauotta tähän päivään asti nyt siis 60 vuoden ajan. Bokserinelonen vaihdettiin jo heti kättelyssä bokserikuutoseen, mutta ilmajäähdytyksensä se sai pitää aina vuoteen 1998 asti. Silti, viimeisinkin, lähestyvää faceliftiä odottava 992-sarja pitää kiistatta sisällään 356:sta ja edelleen Kuplasta suoraan periytyviä perusratkaisuja, kuten taakse sijoitettu bokserimoottori.

Siispä, Kuplavolkkarin, Porsche 356:n ja tuoreimman 911:n sukulaisuussuhteet voisi tiivistää seuraavalla tavalla: Kupla on 356:n isoäiti, mutta 992-polven 911:lle ne molemmat ovat vain kaukaisia esivanhempia.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Porsche, Hot Cars Kuvat: Porsche, Volkswagen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat