14.7.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Brenthon keksi maailman helpoimman tavan autobrändin luomiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suositun juttusarjan paluuosassa käsittelemme jokunen vuosi sitten perustettua autobrändiä, Brenthonia, joka tulee Etelä-Koreasta. Kuten jo juttusarjan nimestä voi päätellä, tässä ei ole kyse mistään maailmaa mullistavasta uudesta teknisestä innovaatiosta, vaan pikemminkin kaupallisesta kuningasideasta. Nykyisin automarkkinoilla menestyminen vaatii tähtitieteellisiä resursseja, kun suunnittelu- ja kehitystyöhön, markkinointiin, tuotantoketjuun ynnä muihin niitä uppoaa valtaisasti. Paljolta siis säästyy, kun luo nimen, joka saa jo olemassa olevan tuotteen tuntumaan astetta erityisemmältä.Kaikessa yksinkertaisuudessaan Brenthon on design-studio, joka myy internetin välityksellä suunnittelemiaan logoja ja muita pieniä yksityiskohtia Hyundain, Kian ja Genesiksen automalleihin. Näin asiakas uudelleenbrändää autonsa Brenthoniksi, joka ei luonnollisestikaan ole yhtään sama asia kuin Hyundai tai Kia. Genesiksen kohdalla idea ei ole aivan yhtä kirkas, sillä sehän on (jo) premium-merkki, ja jopa harmittavan harvinainen sellainen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBrändinimen hintaMitä nimekkäämpi brändi, sitä suurempi on auton hankintahinta. Näin se menee myös Brenthonin kohdalla, ainakin pikkuisen. Maskiin saatava logo maksaa 32 000 Etelä-Korean wonia, eli huimat 23 euroa. Montaa euroa ei tarvitse pulittaa myöskään takaluukun logoista ja teksteistä, avaimenperästä, taikka ratin ja vanteiden keskiöistä. Nyt pitäisi enää keksiä, kuinka moottorin käynnistyksen yhteydessä tietoviihdenäyttöihin ilmestyvät logot saisi ”brenthonoitua”. Nyt menossa on merkin mukaan kolmas vaihe, jossa merkit ja tekstit saa vaikka puolimattamustana tai värjättynä.Uudelleenbrändäysosat on luonnollisesti mitoitettu mallikohtaisesti. Mikä hienointa, Brenthonin kohdemerkit eivät ilmeisesti ole täysin skeptisiä tätä kohtaan, tuohan parasiittimerkki niille kuitenkin näkyvyyttä, esimerkiksi juuri tällaisten lehtijuttujen muodossa.Sopii odottaa, koska ensimmäinen Brenthon nielee Suomen teitä, vai nieleekö jo. Seuraavassa vaiheessa järjestetäänkin sitten ”brenthonistien” kokoontumisajot.Teksti: Benjamin Helander Kuvat: BrenthonLisää aiheestaNimi muutettu: Aston Martin Cygnet – kenen mielestä tämä oli hyvä idea? Nimi muutettu: Chrysler valmisti tila-auton, joka venyi Lanciaan ja Volkswageniin Nimi muutettu: Citroën C-Crosser on japanilais-ranskalainen katumaasturi, jonka taustalla oli monikansallinen sekamelska Nimi muutettu: Elan uudelleen – Kian ainoan urheiluauton surullinen tarina Nimi muutettu: Kuinka tehdään Cadillac Catera? No vaihdetaan Opeliin Cadillacin logo Genesis G90 – korea vain kotimaana Genesis tulee Eurooppaan – premium koreaksi Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?