14.7.2021

Nimi muutettu: Brenthon keksi maailman helpoimman tavan autobrändin luomiseen

Brenthon Design nimi muutettu

Suositun juttusarjan paluuosassa käsittelemme jokunen vuosi sitten perustettua autobrändiä, Brenthonia, joka tulee Etelä-Koreasta.

Kuten jo juttusarjan nimestä voi päätellä, tässä ei ole kyse mistään maailmaa mullistavasta uudesta teknisestä innovaatiosta, vaan pikemminkin kaupallisesta kuningasideasta. Nykyisin automarkkinoilla menestyminen vaatii tähtitieteellisiä resursseja, kun suunnittelu- ja kehitystyöhön, markkinointiin, tuotantoketjuun ynnä muihin niitä uppoaa valtaisasti. Paljolta siis säästyy, kun luo nimen, joka saa jo olemassa olevan tuotteen tuntumaan astetta erityisemmältä.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan Brenthon on design-studio, joka myy internetin välityksellä suunnittelemiaan logoja ja muita pieniä yksityiskohtia Hyundain, Kian ja Genesiksen automalleihin. Näin asiakas uudelleenbrändää autonsa Brenthoniksi, joka ei luonnollisestikaan ole yhtään sama asia kuin Hyundai tai Kia. Genesiksen kohdalla idea ei ole aivan yhtä kirkas, sillä sehän on (jo) premium-merkki, ja jopa harmittavan harvinainen sellainen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Brändinimen hinta

Mitä nimekkäämpi brändi, sitä suurempi on auton hankintahinta. Näin se menee myös Brenthonin kohdalla, ainakin pikkuisen. Maskiin saatava logo maksaa 32 000 Etelä-Korean wonia, eli huimat 23 euroa. Montaa euroa ei tarvitse pulittaa myöskään takaluukun logoista ja teksteistä, avaimenperästä, taikka ratin ja vanteiden keskiöistä. Nyt pitäisi enää keksiä, kuinka moottorin käynnistyksen yhteydessä tietoviihdenäyttöihin ilmestyvät logot saisi ”brenthonoitua”. Nyt menossa on merkin mukaan kolmas vaihe, jossa merkit ja tekstit saa vaikka puolimattamustana tai värjättynä.

Uudelleenbrändäysosat on luonnollisesti mitoitettu mallikohtaisesti. Mikä hienointa, Brenthonin kohdemerkit eivät ilmeisesti ole täysin skeptisiä tätä kohtaan, tuohan parasiittimerkki niille kuitenkin näkyvyyttä, esimerkiksi juuri tällaisten lehtijuttujen muodossa.

Sopii odottaa, koska ensimmäinen Brenthon nielee Suomen teitä, vai nieleekö jo. Seuraavassa vaiheessa järjestetäänkin sitten ”brenthonistien” kokoontumisajot.

Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Brenthon

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat