27.4.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Eurovanit edustivat eurooppalaisen tila-auton kulta-aikaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Italialais-ranskalainen yhteistyö oli valttia, kun Fiatin, Citroënin, Lancian ja Peugeotin rehellisen kokoiset tila-autot pysyivät markkinoilla parin vuosikymmenen ajan. Nyt niiden edustama autoluokka on katoamassa kokonaan. Moottori uutisoi alkuviikosta Citroënin aikeista lopettaa Grand C4 Spacetourer -tilamallinsa tuotanto. Harvemminhan yksittäisen automallin ”luonnollinen poistuminen” markkinoilta tarkoittaa kokonaisen aikakauden päätöstä, mutta tässä on kyse juuri siitä. C4 Spacetourerin – omaa sukua Picasson – mukana käsistämme katoaa ranskalaisen tila-auton käsite, eikä kyseinen autoluokka ole kovin kaukana sukupuutosta koko Euroopankaan tasolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEurovan - Euroopan oma minivanTila-autohan on suurikokoinen henkilöauto, joka perustuu johonkin pienempään henkilöautomalliin. Kori on siis suurempi, mutta kaikki muu pyrkii vastaamaan mitä tahansa kenties ketterää, tyylikästä tai jopa urheilullista automallia. Pohjois-Amerikassa nämä ovat vielä vähän isompia, ja niitä kutsutaan minivaneiksi erotuksena oikeista ”vaneista”, joiden pohjalle tehdään myös tila-autoja.Minivanin käsite taipui 90-luvun Euroopassa kekseliäästi eurovaniksi median avustamana. Hankkeen taustalla oli PSA:n ja Fiatin onnistunut pakettiautoyhteistyö, joka venyi edelleen tila-autoyhteistyöksi, ja toki lopulta konsernien täydelliseksi yhteensulautumiseksi.Ranskan puolella valmistettuja eurovaneja varten suunniteltiin oma täysin yhteinen rakenne. Vuoden 1994 ensiesittelystä alkaen mukana olivat kaikki hankkeen osapuolet, eli Citroën ja Peugeot PSA:sta ja Fiat sekä Lancia italialaiskonsernista.Eurovanien muunneltavuutta käytännössä.Tunnusomaiset sisaruksetNiin kutsutun eurovan-perheen jäsenet olivat vuodesta 1994 alkaen Fiat Ulysse, Citroën Evasion, Lancia Zeta sekä Peugeot 806. Ajalle tyypillinen selkeys ja kulmikkuus on läsnä eurovanien muodoissa. Vahvasti käytännöllisyys edellä suunnitelluissa autoissa on muun muassa suuret ovet ja liukuovet takana, ohuet pilarit, täysin erilliset istuimet ja aivan tasainen lattia. Ja näin kaikilla seitsemällä istuimella on muuten tilaa – vaikka muille jakaa.Tämä kuva ei valehtele - yhdessäkään nykyään valmistettavassa henkilöautossa ei rehellisesti sanoen ole tällaisia tiloja. Jopa käsijarrukahva on siirretty kuskin penkin toiselle puolelle, jotta lattiasta on saatu täysin esteetön. Kuvassa Fiatin matkustamo.Mallien kirjo toteutettiin toki täysin logonvaihdon keinoin, mutta oli autoissa brändäystem mukaisia kosmeettisia eroja sekä lisäksi joitain varustelueroavaisuuksia. Tarkempi tarkastelu paljastaa erottuvuuksia esimerkiksi autojen keuloista.Vuoden 1998 kevyen faceliftin jälkeen Ulysse näytti tältä. Etuvaloissa on kaikua ajan Mareasta tai Bravosta.Citroënin maski- ja vannetyylit ovat 90-luvun Sitikkaa.Myös Peugeot on saanut hyvin brändi-ilmettään näkyviin, vaikka personointiin on ollut käytettävissä periaatteessa vain muutama keulapaneeli.Lancia erottui joukosta eniten. Sitä markkinoitiin premiumtila-autona, mikä näkyi varustuksessa, moottoreissa ja hinnassa.Toinen erä siirsi eurovanit 2000-luvulleVuosituhannen vaihteen jälkeen eurovanit vanhenivat oikeastaan joka osa-alueella ajan yksinkertaisesti ajettua niiden ohi. Tila-autojen kysyntä ei kuitenkaan ollut kadonnut vielä tässä vaiheessa mihinkään, joten koitti uuden painoksen aika.Citroën C8Mukana eurovan-perheessä olivat vuoden 2002 perustavanlaatuisen uudistuksen myötä edelleen kaikki neljä merkkiä mukana, mutta ainoastaan Fiatin mallinimi pysyi samana. Citroënista tuli C8, Peugeotin numeroinneissa vuorossa oli 807 ja Lancia vaihtoi Zetasta Phedraan. Uuden polven painokset ovat olemukseltaan selvästi henkilöautomaisempia, kuin edeltäjänsä, mutta periaatteessa kaikki perusominaisuudet olivat samat.Lancia PhedraToisen polven eurovanit poistuivat kuvioista porrastetusti vuosina 2010 - 2014, ensin italialaiset, sitten ranskalaiset. Suoraa seuraajaa ei yksikään malli saanut, jos nyt ei lasketa Lancia "Chrysler" Voyageria. Trendit olivat nyt ajaneet tila-autoista ohi.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Fiat, Citroën, Lancia, Peugeot Autocar Kuvat: Fiat, Citroën, Lancia, PeugeotMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaNimi muutettu: Chrysler valmisti tila-auton, joka venyi Lanciaan ja Volkswageniin Nimi muutettu: Lancia Thema ja kulttuurikonflikti Nimi muutettu: Lexus LM on luksustila-auto Nimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli Nimi muutettu: Opel Movano hyppäsi neljä vuotta vanhemmalle alustalle ja sähköistyi samalla Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mitsubishi saa kloonattavakseen tulevan Nissan Leafin – muiden kloonimallien jatkoksi 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?