29.6.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Holden Monarosta riitti hauskuutta vientiin asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Varmasti yksi parhaista Australiasta tulleista automalleista, viimeinen Monaro, luotti lujasti isoon moottoriin ja takavetoon. Kuitenkin vain aussit pystyivät ymmärtämään sitä täysin. Jos täällä pohjoisen perukoilla (tarkoittaen kaikkea kauriin kääntöpiirin pohjoispuolella) aletaan kelailemaan Holdenin tuotantoa, ykkösenä mieleen tulevat ehdottomasti nimet Commodore ja Monaro. Commodorea on Nimi muutetussa jo käsitelty, joten nyt on ikuisen kesäauton, Monaron, vuoro.Muskelimainen Monaro, jota valmistettiin eri sukupolvissa 60-luvulta 2000-luvulle, kuuluu merkin klassikko-osastoon siinäkin mielessä, että se on aina ollut hyvin australialainen tuote. Siinä missä monet muut Holden-mallit olivat muiden GM-merkkien klooneja - loppua kohti aivan täysin - Monarot olivat enemmän tai vähemmän Holdenin itse (GM:n osista) kehittämiä.Kruununperijän taustalla seisoo vuoden 1968 alkuperäinen Monaro, joka oli myös Holdenin omaa käsialaa konsernin tekniikalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmas ja viimeinen painosEdellä mainittu Commodore on käsitelty Nimi muutetussa, mutta niin ovat myös kolmannen ja viimeisen polven Monaron vaiheikkaat sukujuuret. Tämä South Australian villipeto on nimittäin sukua Opel Omegalle ja sitä kautta Cadillac Cateralle ynnä muille niiden neliovisille serkuille.2004-mallin VZ Monaro.Kolmospolven Monaro oli Holdenin ensimmäinen täysiverinen muskeliauto 25 vuoteen. Se lanseerattiin Commodore Coupé -konseptina vuoden 1998 Sydneyn autonäyttelyssä, vain 15 minuuttia arkkivihollisensa Ford Falconin jälkeen. Luotto tuotteeseen oli kova, sillä tämän jälkeen Monarosta valmistettiin ainoastaan kaksi prototyyppiä. Testinuket ajoivat niistä toisen seinään, jäljelle jäänyt yksilö päätyi puolestaan kiertämään Australiaa näyttelykappaleena. Monaron tuotanto Elizabethissa, Adelaiden laitamilla alkoi lopulta elokuussa 2001.Holden Marilyn Concept oli erittäin kesäinen versio Monarosta. Sen valmistus jäi kuitenkin tähän yhteen ainoaan yksilöön.Holden oli Monaron aikaan ollut jo pitkään autonvalmistajana heikoissa kantimissa, mutta tämä australialaisten suuresti pitämä leijonamieli toi varmasti osaltaan lisävuosia australialaismerkin tarinaan.HSV /Holden Special Vehicles) Coupé oli Monarosta jatkokehitetty tykki, jonka konepellin alla riehui kerran jopa 7-litrainen V8. Holden Monarossa "standardina" tuli tietysti 5,7-litrainen versio, mutta saatavilla oli myös 3,8-litrainen V6.Merten taaHoldenin hyvällä tavalla alkukantaisesta kaksiovisesta kiinnostuttiin myös merten takana, ja näin Monaro sai kuuluisat sisaruksensa Pohjois-Amerikassa ja Englannissa.Manuaalivaihteisto näytteli merkittävää sivuosaa mekaanisesti ahdettujen V-moottoreiden ja takavedon välissä kaikissa malliversioissa. Myös nelivaihteinen automaatti oli saatavilla, mutta suurimman osan mielestä se sopi tämän auton luonteeseen suunnilleen yhtä hyvin kuin vetokoukku tai karjapuskuri.General Motorsin Pohjois-Amerikan merkeistä Pontiac oli luonnollisin tapa uudelleenbrändätä Monaro sikäläisille markkinoille. Tuloksena oli ensimmäinen Pontiac GTO lähes kolmeenkymmeneen vuoteen. 2000-luvun GTO näytti aika ufolta 70-luvun alkupuolella valmistetun muskeliedeltäjänsä rinnalla. Tämä ja /tai se, että auton muotoilua pidettiin Amerikassa tylsänä, selittävät, miksei tämä uusi GTO ikinä saavuttanut vuosituotantotavoitteitaan. Tuotantohan toki tapahtui Australiassa, ja voimanlähdepuolella luotettiin lähempää HSV Coupéta haettuun 6-litraiseen LS2 -V8:aan.Lähi-idässä Monaro/GTO tunnettiin puolestaan Chevrolet Lumina Coupéna, onhan Lumina samaa Omega-sukua. Kuvassa Lumina SS.Holdenista Pontiaciksi oikeastaan aika onnistuneesti maskeerattu GTO oli lopulta tuotannossa vain vuoden ajan 2004 - 2006. Seuraajaa ei enää tullut, ja GM hautasi koko Pontiac-brändin lopullisesti 2010-luvun taitteessa.Isoon-Britanniaan Monaro vietiin samannimisenä, ja koska rattikin sai pysyä oikealla puolella, erona oli oikeastaan vain Holdenin leijonan vaihtuminen keulalla Vauxhallin aarnikotkaan. Vauxhall Monaroa markkinoitiin toki myös brittimerkin muilla tuotenimillä, vauhdikkaimman version kantaessa VRX-kilpiä. Monaro oli yksi ainoita Vauxhallin malleja 2000-luvulla, joka ei ollut suora Opel-peilikuva. Se sai tavallaan myös jatko-osan, kun Holden Commodore SSV esiteltiin briteille Vauxhall VRX8:na. Vauxhall Monaro oli enemmänkin erikoiserä kuin tuotantoauto, siksi se oli saatavilla vain lyhyen aikaa vuosina 2005 - 2006.Vauxhall Monaro VRX haukkaa mutkaa 6,0-litraisen V8:n ja mekaanisen ahtimen 500 hevosvoimalla.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Whichcar Australia, Autozine.org Kuvat: Holden, Pontiac, VauxhallLisää aiheestaNimi muutettu: Jatka klassikkoautojen suoraa: Buick Regal, Holden Commodore, Opel Insignia… Nimi muutettu: Kuinka tehdään Cadillac Catera? No vaihdetaan Opeliin Cadillacin logo Nimi muutettu: Eagle Premier on auto, jonka takia Dodge Viperissä on Renaultin jarrut Nimi muutettu: Audi amerikkalaisella moottorilla ja punalipuilla – muun muassa sitä oli Hongqi CA7220 Nimi muutettu: Acadianin ja Beaumontin pienempi- ja isompilohkoiset kesäautot KanadastaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”