4.5.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Hollantilainen Volvo lukeutui portaattomien vaihteistojen pioneereihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo sai 70-luvulla DAF:ilta muutakin kuin soman kaksiovisen 66-mallin. Se muu tosin tunnetaan nykyään eniten japanilaisautojen vaihteistotyyppinä, ja toisaalta BMW-tehtaana. Alankomaalainen DAF tiedetään menestyksekkäänä kuorma-autovalmistajana ja PACCAR-konsernin eurooppalaisedustajana. Sen tarina kuitenkin alkoi jo 1920-luvun loppupuolella pienestä pajasta. Pienestä on hyvä aloittaa, mutta pikku hiljaa toiminta laajeni niin, että 50-luvun taitteessa yritys valmisti jo kuorma-autoja ja perävaunuja sekä edelleen muutamaa vuotta myöhemmin kompakteja henkilöautoja, jotka nykytermein miellettäisiin premium-tasoisiksi. Oli kuitenkin yksi ongelma.DAF:in kaukoliikennekarpaasin, XF:n, tuorein versio edustaa nykyisin tuntemaamme DAF:ia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVariomatic pelastaa tilanteenDAF:in ensimmäistä henkilöautomallia suunniteltaessa oli alusta alkaen selvää, että tasokas auto tarvitsisi amerikkalaistyyliin automaattivaihteiston. Tuohon aikaan, 50-luvun puolenvälin tienoilla, amerikkalaiset autot olivat todella kookkaita ja erilaiset automaattivaihteistot niissä jo yleisiä. Moinen rakennelma ei kuitenkaan olisi mitenkään järkevästi sopinut DAF 600:n kokoiseen autoon. Siispä DAF - tehtaansa liukuhihnojen inspiroimana - kehitti autoon hihnavetoisen voimansiirron.Amsterdamin autonäyttelyssä vuonna 1958 esitelty DAF 600 oli paitsi maailman ensimmäinen CVT-auto, myös DAF:in ensimmäinen henkilöautomalli. Asiakkaat kuuleman mukaan pitivät portaattomasta vaihteistosta alusta alkaen. 600 oli tuotannossa vuoteen 1963. Yleisimmin käytetty nimitys portaattomasta automaatista eli jatkuvasti välitystään muuttavasta voimansiirrosta lienee CVT (Continuously Variable Transmission), mutta DAF esitteli sen ikään kuin samaan juureen viittaavalla nimellä Variomatic. Variomaticilla varustettu DAF 600 oli maailman ensimmäinen sarjatuotantoinen auto, jossa oli toimiva portaaton laatikko.Volvo kiinnostuu DAF:istaReilun 15 vuoden ja usean portaattomalla vaihteistolla varustetun henkilöauton jälkeen DAF päätti myydä henkilöauto-osaamisensa, ja jatkaa kuorma-autovalmistajana amerikkalaisyhteistyössä, jota se jatkaa edelleen tänäkin päivänä.Volvo 66 DL -mallin mukana Volvo sai myös italialaista muotoiluosaamista. Auton muotoillut Giovanni Michelotti on vastannut muidenkin DAF-henkilöautojen lisäksi esimerkiksi useiden BMW:iden, Triumphien, Maseratien ja Lancia-mallien linjoista. DAF/Volvo 66:sta tarjottiin sekä porrasperäistä että kuvassakin esiintyvää Kombi-versiota. Molemmat olivat kaksiovisia ja nelipaikkaisia. 1,1-litrainen moottori oli Renault-alkuperää.Henkilöautopuolen ostaja löytyi Ruotsista. Volvosta tuli sen enemmistöomistaja vuonna 1974. DAF:illa oli tuolloin ollut pari vuotta tuotannossa 66-malli. Noin vuoden kuluttua kaupan toteutumisesta Volvo siirsi DAF 66:n omille nimilleen, muokaten sitä vain kosmeettisesti oman brändi-ilmeensä mukaisesti.DAF 66 muuttui vuonna 1975 käden käänteessä Volvoksi.Myös tehdas säilyi alkuperäisellä paikallaan. Ja kun Volvo 66 poistui Variomaticeineen kuvioista vuonna 1980, jatkoi Volvo Hollaniin tehtaansa hyödyntämistä laajasti. Tämä Alankomaiden Bornissa sijaitseva NedCar -tehdas tuotti 66-mallin seuraajasukupolvia eli 300-, 400- ja S/V40-malleja aina 2000-luvulle asti. Volvo hallitsi tehdasta loppuaikana myös yhdessä Mitsubishin kanssa, mistä muistutuksena on esimerkiksi tässä samaisessa juttusarjassa aiemmin esitelty Mitsubishi Outlander. Se, toisin kuin Japanissa tehdyt eurooppalaiset sisarensa, valmistui NedCar -tehtaassa.Viimeinen NedCarilla valmistettu Volvo-malli oli 1. polven S/V40. Se oli kehitetty yhteistyössä tehtaan toisen osakkaan, Mitsubishin kanssa.Uusien omistajuuskuvioiden kautta Volvo luopui hollantilaisyhteyksistään ja NedCar -tehtaasta. Nykyisin Bornin tehdas tunnetaan nimellä VDL NedCar. Se on siis palannut hollantilaishallintaan ja valmistaa BMW Groupille Mini-malleja sekä kompaktimman pään BMW X1 -katumaasturia.Portaaton vaihteisto lensi pesästäLintujen pesimäaikaan on paikallaan käyttää lintuvertausta, joka sopii tähän yhteyteen oikein hyvin. DAF, sen kummemmin kuin Volvokaan, ei lopulta ripustanut tulevaisuuttaan portaattoman vaihteiston varaan. Sen sijaan tämä voimansiirtomuodoista kaikkein sulavin on saanut tuulta purjeisiinsa etenkin Japanin autoteollisuudessa, jossa CVT:tä käyttävät erityyppisissä malleissaan ainakin Honda, Nissan, Subaru, Suzuki ja Toyota. CVT:stä on olemassa erilaisia toteutustapoja, yksi yleisimmistä on sellainen hybridivoimalinjan yhteydessä, mikä onkin nykyisin tavallisin CVT-tyyppi Japanin ulkopuolella.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Lane Motor Museum Kuvat: DAF/VolvoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaNimi muutettu: Citroën C-Crosser on japanilais-ranskalainen katumaasturi, jonka taustalla oli monikansallinen sekamelska Nimi muutettu: Eagle Premier on auto, jonka takia Dodge Viperissä on Renaultin jarrut Nimi muutettu: Dodge Stealth on aito Amerikan rauta suoraan Japanista Nimi muutettu: Innocenti Mille jatkoi siitä, mihin Fiat Uno jäi Nimi muutettu: Näin lyhykäisyydessään käynnistyi Dacian tarina Nimi muutettu: Roveriksi muutettuna Honda Civic kelpasi jopa Bukéen residenssille Nimi muutettu: Tältä näyttää Volvo XC90, ruotsalaisen perhemaasturin perikuva, kiinalaisissa kuorissa Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mitsubishi saa kloonattavakseen tulevan Nissan Leafin – muiden kloonimallien jatkoksi 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?