26.3.2025

Nimi muutettu: Lancian uusi tuleminen Milanon viimeisintä muotia edustavana Opel Corsana lähti käyntiin katastrofaalisesti

Kuva Lancia

Lancian hullu vuosi: ensimmäinen uusi malli 13 vuoteen, mediarumba taustalla, markkina-alueen moninkertaistaminen... ja 73 prosentin lasku myyntiluvuissa.

Euroopan automarkkinat kokivat viime vuonna erään suuren mutta pitkään kituneen automerkin paluun. Kuitenkin, sikälimikäli uskomme Euroopan vuoden 2025 kahden ensimmäisen kuukauden myyntitilastoja, Eurooppa on pitkälti sivuuttanut tämän legendaarisen italialaisvalmistajan uuden kutsun.

Aihetta on käsitelty Moottorissa ja myös tässä juttusarjassa aiemminkin, mutta tuolloin upouuden Lancia Ypsilonin myynti ei ollut vielä käynnistynyt. Tarkemmat yksityiskohdat uutuudesta voi halutessaan lukea oheisten linkkien takaa, mutta pähkinänkuoressahan kyse on Stellantiksen (ja toki muidenkin jättikonsernien) ilmiömäisestä kyvystä saada yksi auto näyttämään toiselta.

Tässä tapauksessa uuden sukupolven Lancia Ypsilon on saatu aikaan antamalla Peugeot 208:lle tai itse asiassa tuotantopaikan (Espanjan Zaragoza) perusteella Opel Corsalle Lancian logot ja naamioimalla sen sisältä ja ulkoa italialaisen premiumvalmistajan suuntaviivojen mukaisesti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Asiakkailta ainakin alkuun täystyrmäys

Lancia Ypsilonin viimeiset kymmenen vuotta ovat yksi hyvin erikoinen tarina autoteollisuuden historiassa. Väistynyt sukupolvi perustui polttomoottoriseen Fiat 500:een, ja oli siis tuotannossa vuodesta 2011 vuoteen 2024. Tuona aikana Lancian mallisto supistui vain tämän yhden mallin vahvuiseksi, ja koko Lancian myyntialue supistui pelkäksi Italiaksi.

Ei sillä, että tässä vaiheessa väistynyttä Lancian mallistoa olisi kukaan jäänyt varsinaisesti ikävöimään, se kun koostui suurimmaksi osaksi Chryslerilta suoraan lainatuista malleista, Themasta (o. s. 300C), Flaviasta (o. s. 200 Cabriolet) ja Voyagerista (o. s. Voyager!).

Lancia Ypsilon
Tältä näytti edellispolven Lancia Ypsilon.

Italia ja Ypsilon kannattelivat kuitenkin onnistuneesti koko vuosikymmenen ajan tätä pitkään hauraalla pohjalla ollutta automerkkiä. Premiumpikkuauto ylsi vuosien ajan Italian kolmanneksi myydyimmäksi automalliksi heti Fiat Pandan ja Fiat 500:n jälkeen. Lancia Ypsiloneja itse asiassa myytiin vuosittain Italiassa suurin piirtein yhtä paljon kuin kaikkia uusia autoja yhteensä Suomessa.

Upouuden Lancia Ypsilonin on tarkoitus olla Lancian "loppuelämän ensimmäinen päivä". Sen myötä merkki siirtyi mainitulla tavalla Stellantis-aikakauteen ja otti käyttöön uuden brändi-ilmeensä. Tämän lisäksi uusi Ypsilon jalkautti Lancian pitkästä aikaa Italian ulkopuolelle, kun myynti käynnistyi jo Espanjassa, Ranskassa, Belgiassa, Luxemburgissa sekä Alankomaissa, ja tulee seuraavaksi käynnistymään Saksassa.

Lähtökohtien voisi näin olettaa olevan kohtuullisen hyvät isommallekin kasvulle. Vaan vuoden ensimmäiset kuukaudet eivät tätä oletusta millään muotoa tue. Lancia oli vuoden 2025 ensimmäisten kahden kuukauden suurin putoaja Euroopan automarkkinoilla, joihin siis luetaan kaikki 27 EU-maata, Iso-Britannia sekä EFTA-maat eli Islanti, Norja, Liechtenstein ja Sveitsi. Edes Teslan suurimmaksi osaksi poliittisista syistä tapahtunut romahdus ei ollut yhtä suuri kuin Lancian.

Siinä missä Italia osti vuoden 2024 tammi-helmikuussa yhteensä noin 8 100 vanhakoppaista Lancia Ypsilonia, kelpasi Italia mukaan lukien kuudelle Euroopan maalle vuoden 2025 tammi-helmikuussa vain noin 2 200 upouutta Ypsilonia. Tämä tarkoittaa noin 73 prosentin pudotusta.

Missään tapauksessa koko selitykseksi romahdukselle ei kelpaa vain se, että Ypsilon on niin sanotusti lainatavaraa. Se on ehkä jonkilainen osa selitystä, ja loppu koostunee muun muassa tunnettuusongelmasta sekä siitä, että auto ei ehkä monien B-segmentin ostajien mielestä tarjoa riittävästi lisäarvoa edullisempiin sisarmalleihinsa Peugeot 208:aan ja Opel Corsaan nähden, joiden ei tarvitse hävetä laadun tuntuaan omassa luokassaan. Erityisesti Italiassa ongelmaksi edellispolven Ypsiloniin nähden muodostunee lisäksi se, että auto on kasvanut reilusti kokoa. Italia on erittäin autoistunut maa, mutta sen lukemattomissa muinaisissa kaupungeissa on hyvin vähän tilaa autoille. Siksi maassa myydään erityisen paljon hyvin pieniä autoja, ja tähän tarpeeseen Ypsilon tarjosi premiumnäkemyksen. Nyt Ypsilon on kasvanut muun muassa pituutta kokonaiset 24 senttimetriä, ja sähköjen kera myös hinta on noussut. Täytyy muistaa, että automaailmassa kymmenet sentit suuntaan tai toiseen ovat paljon, ja tässäkin tapauksessa neljän metrin haamurajasta mentiin heittämällä yli.

Täytyy kuitenkin näin autoja rakastavana kädet ristissä toivoa, että perustavanlaatuisella tavalla uudistunut Lancia saisi lopulta juonenpäästä kiinni. Stellantis on tällä hetkellä ongelmissa, ja huhut nostavat säännöllisesti päätään siitä, että jättikonserni olisi jossain vaiheessa pakon edessä lakkauttamassa toimimattomia brändejään sateenvarjonsa alta. Voi olla, että niissä arpajaisissa Lancialle ei näiden lukujen perusteella kovin voittavaa arpaa osuisi.

Lähteet: ACEA, Motor1, Stellantis

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat