26.3.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Lancian uusi tuleminen Milanon viimeisintä muotia edustavana Opel Corsana lähti käyntiin katastrofaalisesti Teksti Benjamin Helander Kuva Lancia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lancian hullu vuosi: ensimmäinen uusi malli 13 vuoteen, mediarumba taustalla, markkina-alueen moninkertaistaminen... ja 73 prosentin lasku myyntiluvuissa. Euroopan automarkkinat kokivat viime vuonna erään suuren mutta pitkään kituneen automerkin paluun. Kuitenkin, sikälimikäli uskomme Euroopan vuoden 2025 kahden ensimmäisen kuukauden myyntitilastoja, Eurooppa on pitkälti sivuuttanut tämän legendaarisen italialaisvalmistajan uuden kutsun. Aihetta on käsitelty Moottorissa ja myös tässä juttusarjassa aiemminkin, mutta tuolloin upouuden Lancia Ypsilonin myynti ei ollut vielä käynnistynyt. Tarkemmat yksityiskohdat uutuudesta voi halutessaan lukea oheisten linkkien takaa, mutta pähkinänkuoressahan kyse on Stellantiksen (ja toki muidenkin jättikonsernien) ilmiömäisestä kyvystä saada yksi auto näyttämään toiselta. Tässä tapauksessa uuden sukupolven Lancia Ypsilon on saatu aikaan antamalla Peugeot 208:lle tai itse asiassa tuotantopaikan (Espanjan Zaragoza) perusteella Opel Corsalle Lancian logot ja naamioimalla sen sisältä ja ulkoa italialaisen premiumvalmistajan suuntaviivojen mukaisesti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAsiakkailta ainakin alkuun täystyrmäysLancia Ypsilonin viimeiset kymmenen vuotta ovat yksi hyvin erikoinen tarina autoteollisuuden historiassa. Väistynyt sukupolvi perustui polttomoottoriseen Fiat 500:een, ja oli siis tuotannossa vuodesta 2011 vuoteen 2024. Tuona aikana Lancian mallisto supistui vain tämän yhden mallin vahvuiseksi, ja koko Lancian myyntialue supistui pelkäksi Italiaksi. Ei sillä, että tässä vaiheessa väistynyttä Lancian mallistoa olisi kukaan jäänyt varsinaisesti ikävöimään, se kun koostui suurimmaksi osaksi Chryslerilta suoraan lainatuista malleista, Themasta (o. s. 300C), Flaviasta (o. s. 200 Cabriolet) ja Voyagerista (o. s. Voyager!). Tältä näytti edellispolven Lancia Ypsilon.Italia ja Ypsilon kannattelivat kuitenkin onnistuneesti koko vuosikymmenen ajan tätä pitkään hauraalla pohjalla ollutta automerkkiä. Premiumpikkuauto ylsi vuosien ajan Italian kolmanneksi myydyimmäksi automalliksi heti Fiat Pandan ja Fiat 500:n jälkeen. Lancia Ypsiloneja itse asiassa myytiin vuosittain Italiassa suurin piirtein yhtä paljon kuin kaikkia uusia autoja yhteensä Suomessa. Upouuden Lancia Ypsilonin on tarkoitus olla Lancian "loppuelämän ensimmäinen päivä". Sen myötä merkki siirtyi mainitulla tavalla Stellantis-aikakauteen ja otti käyttöön uuden brändi-ilmeensä. Tämän lisäksi uusi Ypsilon jalkautti Lancian pitkästä aikaa Italian ulkopuolelle, kun myynti käynnistyi jo Espanjassa, Ranskassa, Belgiassa, Luxemburgissa sekä Alankomaissa, ja tulee seuraavaksi käynnistymään Saksassa. Lähtökohtien voisi näin olettaa olevan kohtuullisen hyvät isommallekin kasvulle. Vaan vuoden ensimmäiset kuukaudet eivät tätä oletusta millään muotoa tue. Lancia oli vuoden 2025 ensimmäisten kahden kuukauden suurin putoaja Euroopan automarkkinoilla, joihin siis luetaan kaikki 27 EU-maata, Iso-Britannia sekä EFTA-maat eli Islanti, Norja, Liechtenstein ja Sveitsi. Edes Teslan suurimmaksi osaksi poliittisista syistä tapahtunut romahdus ei ollut yhtä suuri kuin Lancian. Siinä missä Italia osti vuoden 2024 tammi-helmikuussa yhteensä noin 8 100 vanhakoppaista Lancia Ypsilonia, kelpasi Italia mukaan lukien kuudelle Euroopan maalle vuoden 2025 tammi-helmikuussa vain noin 2 200 upouutta Ypsilonia. Tämä tarkoittaa noin 73 prosentin pudotusta. Missään tapauksessa koko selitykseksi romahdukselle ei kelpaa vain se, että Ypsilon on niin sanotusti lainatavaraa. Se on ehkä jonkilainen osa selitystä, ja loppu koostunee muun muassa tunnettuusongelmasta sekä siitä, että auto ei ehkä monien B-segmentin ostajien mielestä tarjoa riittävästi lisäarvoa edullisempiin sisarmalleihinsa Peugeot 208:aan ja Opel Corsaan nähden, joiden ei tarvitse hävetä laadun tuntuaan omassa luokassaan. Erityisesti Italiassa ongelmaksi edellispolven Ypsiloniin nähden muodostunee lisäksi se, että auto on kasvanut reilusti kokoa. Italia on erittäin autoistunut maa, mutta sen lukemattomissa muinaisissa kaupungeissa on hyvin vähän tilaa autoille. Siksi maassa myydään erityisen paljon hyvin pieniä autoja, ja tähän tarpeeseen Ypsilon tarjosi premiumnäkemyksen. Nyt Ypsilon on kasvanut muun muassa pituutta kokonaiset 24 senttimetriä, ja sähköjen kera myös hinta on noussut. Täytyy muistaa, että automaailmassa kymmenet sentit suuntaan tai toiseen ovat paljon, ja tässäkin tapauksessa neljän metrin haamurajasta mentiin heittämällä yli. Täytyy kuitenkin näin autoja rakastavana kädet ristissä toivoa, että perustavanlaatuisella tavalla uudistunut Lancia saisi lopulta juonenpäästä kiinni. Stellantis on tällä hetkellä ongelmissa, ja huhut nostavat säännöllisesti päätään siitä, että jättikonserni olisi jossain vaiheessa pakon edessä lakkauttamassa toimimattomia brändejään sateenvarjonsa alta. Voi olla, että niissä arpajaisissa Lancialle ei näiden lukujen perusteella kovin voittavaa arpaa osuisi. Lähteet: ACEA, Motor1, Stellantis Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Lancia on nyt kuollut, ja tässä on sen balsamoitu ruumis 17.8.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: pienten parhaimmistoa Autobianchista pikku-Lanciaan 25.5.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Tipo quattro eli italialais-ruotsalainen taidonnäyte 3.9.2020 Ajoneuvot Nimi muutettu: Saab-Lancia 600 – kun yksi historian merkittävimmistä ralliautoista sai Saabin logot 16.4.2020 Ajoneuvot Nimi muutettu: Lancia Thema ja kulttuurikonflikti 23.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: nautitaan intiaanikesästä Lancia Flavialla 31.5.2024 Ajoneuvot Lancia Ypsilonista tulee ensimmäinen HF- ja ralli-Lancia vuosikausiin – tai siis siltä asia on saatu näyttämään 22.2.2024 Ajoneuvot Tässä on upouusi Lancia Ypsilon – eli tarina siitä kun Peugeot 208 puki ylleen Pradan puvun 28.4.2023 Ajoneuvot Lancia esitteli Stratoksen hengessä Pu+Ra -konseptin – joko vihdoin alkaa tapahtua? 22.10.2022 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Henri Toivosen voitokas Lancia Delta S4 10.9.2022 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – kertaalleen puuhun päätynyt Lancia Stratos HF Stradale 2.8.2022 Ajoneuvot Henri Toivosen Lancia Delta S4 oli vetonaula vuoden 2016 Neste Rallissa 25.6.2021 Ajoneuvot Kuinka Lancia pelastuu? Stellantis vastaa – Luvassa vihdoin uusia malleja 10.2.2021 Ajoneuvot Alfa Romeo, DS ja Lancia – kolmen kimppa lupaavista lähtökohdista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle