25.4.2024

Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona

Kuva Mazda

Changanin Kiinan markkinoita varten valmistama Mazda EZ-6 on ensimmäinen alusta asti sähköautoksi suunniteltu Mazda. Paitsi että se ei ole oikeasti Mazda.

Siitä ei ole kuin kaksi viikkoa, kun tämä uutuus kuvailtiin tässä samaisessa juttusarjassa naamioteippeihin verhoutuneena huhuna. Nyt on kuitenkin Pekingin autonäyttelyssä esitelty Mazda EZ-6, joka on noiden "huhujen" ensimmäinen toteutuma.

Koko hommahan perustuu siihen, että käytännössä kaikilla merkittävillä länsimerkeillä on Kiinassa oma yhteistyökumppaninsa 50:50 -omistajuusjärjestelyllä. Kiinalaisosapuolet toimivat näissä yhteistyökuvioissa ikään kuin "paikallisina oppaina" ja valmistavat länsiautot omilla tehtaillaan kiinalaisilla spekseillä, aika usein esimerkiksi pitkällä akselivälillä, noille varsin suljetuille maailman suurimmille automarkkinoille. Yhteistyötehtaita on käytännössä kaikilla länsivalmistajilla.

Mazdalla tuo yhteistyökumppani on Changan Auto, jonka kanssa japanilaisvalmistaja muodostaa 50:50 -omistajuussuhteessa Changan Mazdan. Enemmän asiaa sen toiminnasta löytyy mainitusta aiemmasta jutusta.

Changan Autolla on myös omia brändejä, joista yhden sähkösedan on nyt pukeutunut Mazdaksi. Mazdalla menee tällä hetkellä hyvin monilla globaaleilla markkina-alueilla, mutta Kiinassa japanilaismerkin myynti laahaa melko pahasti, erityisesti johtuen sähköautojen puutteesta mallistossa. Uuden EZ-6:n on määrä toimia tässä ensimmäisenä korjaustoimenpiteenä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mazda 6:n (henkinen) sähköinen seuraaja

Uutuutta kutsutaan siis EZ-6:ksi, missä on vahva viittaus Mazdan pitkäaikaiseen, tänä vuonna viimeisenä Euroopan markkinoilta poistuvaan keskiluokan sedaniin/farmariin. Kuutonen on ollut vuosien mittaan yksi Mazdan tärkeimmistä malleista varsinkin Euroopassa, mutta tänä aikana crossoverit voittavat nämä perinteiset korimallit joka erässä, ottelussa ja turnauksessa.

EZ puolestaan on Mazdan uusi sähköautotunnus, aivan kuten CX viittaa katumaastureihin ja MX vaikkapa roadsteriin (alun perin se oli konseptiautotunnus "Mazda eXperimental".) Seuraava vastaavalla kaavalla toteutettava uutuus on todennäköisesti sähköcrossover EZ-60.

EZ-6 eli Deepal SL03 osuu mitoiltaan varsin lähelle väistyvää Mazda 6:ta.

Kuten etukäteen hyvin ennustettiin, EZ-6 perustuu Changanin Deepal SL03 -sähkösedaniin. Teknisessä mielessä tämä tarkoittaa joko 58,9- tai 66,8 kilowattitunnin akustoa sekä taka-akselille sijoitettua sähkömoottoria joko 160- tai 190 kilowatin tehoisena.

Erikoisuutena SL03 ja sitä kautta myös EZ-6 käsittävät niin kutsutun range extender -version, jossa polttomoottori, tässä tapauksessa 1,5-litrainen rivinelonen, tuottaa tarvittaessa sähköä matkan jatkamiseksi. Mazdallahan on jo omasta takaa sarjalataushybridi MX-30 R-EV, jossa erittäin mielenkiintoisella tavalla kuolleista herätetty wankel-moottori jauhaa sähköä.

Mazda EZ-6 jakaa tekniikan ja perusrakenteen ohella myös korinsa Deepal SL03:n kanssa, mutta Mazda on toki saanut mukavasti personoitua sitä omalla Kodo - Soul of Motioniksi kutsutulla muotoilufilosofiallaan. Lopputulos on varsin tyylikäs, ja vaatii melkein Deepalin viereen, että niitä suoria yhteneväisyyksiä alkaa hahmottumaan.

Sisällä sama meininki jatkuu eli suuret linjat tulevat perustamallista, mutta yksityiskohdissa Mazdan nykyisten tyylivirtausten annetaan näkyä. Lopputulos vaikuttaa kaikin puolin Deepalia askeleen verran hienostuneemmalta.

Vuoden loppuun mennessä tuotantoon etenevää Mazda EZ-6:ta ei siis kannata odottaa Euroopan markkinoille, eikä todennäköisesti mihinkään Kiinan ulkopuolelle. Eikä se kyllä taustansa vuoksi todellisuudessa paljon Mazda-fania piristäisikään. Aina voi kuitenkin pitää toivoa yllä ehkä mahdollisesti joskus tulevasta takavetorakenteisesta Mazda 6:sta.

Lähde: Changan Mazda

Luetuimmat