30.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Monteverdi Safari oli International Scout sveitsiläiseksi luksusmaasturiksi muutettuna Teksti Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sveitsissäkin on tehty autoja, ja Monteverdi Safari vastaa melko sataprosenttisella täydellisyydellä mielikuvaa siitä, millainen sveitsiläinen auto voisi olla. Ja syy, miksi näinkin erikoinen tarina valikoitui aiheeksi juuri tähän kohtaan on tietysti se, että kauan kadoksissa ollut International Scout heräsi viime viikolla ainakin henkisessä mielessä takaisin eloon Volkswagen Groupin perustamana uutena amerikkalaisena sähköautomerkkinä. Tuohon hankkeeseen voi perehtyä vaikkapa tämän linkin kautta, mutta nyt on aika tutustua hieman alkuperäiseen International Scoutiin, ja erityisesti sen erikoiseen sveitsiläiseen johdannaiseen muutaman vuosikymmenen takaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNykyaikaisen maasturin aamunkoitteessaInternational Scout oli työ- ja maatalouskoneita sekä erilaisia muita hyötyajoneuvoja, kuten välillä myös henkilöautoja valmistaneen amerikkalaisen International Harvesterin (aikaansa nähden) tasokas maastoautomalli. Raskaammista ajoneuvoistaan tunnettu International Harvester ideoi Scoutin alun perin vuonna 1958 sirona avolavana, josta tulisi tasokkaampi kilpailija Jeep CJ:lle sekä muille hyvin karskeille ja työkalumaisille autoille tässä luokassa. Suunnitelmat kävivät lopullisesti toteen 21. marraskuuta 1960, kun International lanseerasi Scoutin avolavana sekä pitkäkattoisena "SUV-mallina".Pitkäkattoinen malli ei alun perin kuulunut Internationalin suunnitelmiin, ja firman johto antoi sille lopullisen siunauksensa vasta puoli vuotta ennen markkinalanseerausta. Pitkäkattoinen malli oli kuitenkin erittäin hyvä päätös, sillä siitä tuli eräs nykyaikaisen SUV-auton perustavista esivanhemmista. International Scout oli suurempi, tehokkaampi ja kyvykkäämpi kuin suurin osa tuon ajan maastoautoista. Se oli myös mukavampi, mikä tarkoitti tuon ajan näkövinkkelistä muun muassa ovikyynärnojaa sekä lämmityslaitetta.On osaltaan International Scoutin ansiota, että maailman tiet ovat nyt täynnä SUV-autoja. 17 vuotta myöhemmin Sveitsissä...International Scout sai ansaitsemansa mittaisen, 19-vuotisen tuotantotaipaleen, jonka aikana se myös kehittyi. Yksi toinenkin asia kehittyi Scoutin ympärillä, nimittäin auton valmistajan talous, eikä kovin hyvään suuntaan. Monteverdi Safari oli perin erilainen tuote kuin vaikkapa kuvan Monteverdi High Speed 375 L tai High Speed 375/4 L. International Scoutin toisen sarjan, Scout II:n aikana sveitsiläinen, autokauppias Peter Monteverdin (1934 - 1998) aikoinaan perustama pieni mutta hyvin tasokas autonvalmistaja Monteverdi lainasi mallin omiin tarpeisiinsa.Näin vuonna 1977 syntyi Monteverdi Safari, sveitsiläinen luksusmaasturi, joka oli vähäisin määrin valmistetuista urheiluautoistaan tunnetun Monteverdin ensimmäinen maasturimalli.Monteverdi Sahara oli kaikin puolin varsin lähellä molempien mallien perustaa, International Scoutia. Monteverdi julkisti myös edullisemman maasturimallin, Saharan, joka oli vielä paljon enemmän suoraa sukua International Scoutille, säilyttäen melko suoraan Scoutin korin. Saharaan oli myös saatavilla Nissan Patrolin rivi-6 -diesel. Safarin korista vastasi sen sijaan italialainen Carrozzeria Fissore, joka rakensi korin International Scoutin perustalle. Safari muistutti jopa tarkoituksellisen paljon seitsemän vuotta aiemmin debytoinutta ensimmäisen sukupolven Range Roveria, mutta oli sitä jonkin verran kalliimpi.Monteverdi Safariin sai kolmea eri sorttia bensiinikäyttöisiä V8-moottoreita, joista kaksi tuli Chryslerilta ja yksi International Harvesterilta. IH:n 5,7-litrainen ulosmittasi melko lailla sen Range Roveriin nähden edistyksellisen seikan, että neliveto oli Safarissa mahdollista kytkeä polttoaineen säästämiseksi pois. Näin teki myös 7,2-litrainen Chrysler-pannu, joka Safariin oli niin ikään mahdollista asentaa. Chryslerin 5,2-litrainen V8 taisi olla näistä kolmesta moottorista vähiten bensarosvo.Vaikka sveitsiläinen Monteverdi Safari oli ylellisempi kuin Range Rover ja joissain asioissa jopa brittikilpailijaansa edistyksellisempi, tiedämme kyllä kumpi selvisi kilvasta voittajana. On kuitenkin niin, että Range Rover on tietyssä mielessä osan menestyksestään velkaa Monteverdille. Neliovinen Range Rover oli Monteverdin ideaMonteverdi valmisti koeluonteisesti myös viisiovisen Safarin. Viisiovisuus kolmiovisuuden sijaan on nykyajan SUV-autoissa melko itsestäänselvä juttu, mutta näin ei ollut suinkaan 1970-luvulla. Kun esimerkiksi juuri British Leyland julkisti vuonna 1970 ensimmäisen polven Range Roverin, siitä ei ollut korin jäykkyyden nimissä aikomustakaan tehdä viisiovista versiota.Range Rover oli itse asiassa ensimmäiset 11 vuotta pelkästään kolmiovinen. Osa asiakkaista piti Range Roverissa kaikesta muusta paitsi tästä ominaisuudesta. Siksi Monteverdi tarjoutui ystävällisesti tekemään takaovikonversioita ykköspolven Range Rovereihin. Vuoden 1980 Geneven autonäyttelyssä Monteverdi lanseerasi itse Land Roverin 100-prosenttisella valtuutuksella viisiovisen Monteverdi Range Roverin, jonka viimeistelystä vastasi Monteverdin mainittu kumppani Carrozzeria Fissore Italian Saviglianossa. Monteverdi valmisti viisiovisia Range Rovereita noin 160 kappaletta.Heti seuraavana vuonna Land Rover lanseerasi oman viisiovisen Range Roverinsa, ja loppu on sen osalta historiaa. Lähteet: Classic Motor, Scout MotorsMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mitsubishi saa kloonattavakseen tulevan Nissan Leafin – muiden kloonimallien jatkoksi 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 26.3.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Lancian uusi tuleminen Milanon viimeisintä muotia edustavana Opel Corsana lähti käyntiin katastrofaalisesti 29.1.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: General Motorsin ja Hyundain uusi yhteisymmärryspöytäkirja saattaa tarkoittaa yllättäviä logonvaihtoja puolelta toiselle 25.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: nämä olivat vuoden 10 kiinnostavinta logonvaihtotapausta 18.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: AMC GTA USA oli yritys saada Renault Alpine GTA Amerikan markkinoille, ennen kuin kohtalo puuttui peliin 12.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tästä syystä osa MG:n sähköautoista on vieläkin yhteyksissä Roveriin, tosin merkittävän mutkan kautta 4.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Seat, tässä teille ilmainen vinkki tulevaisuuden varalle, saa käyttää 27.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Cavalier – Toyotaksi Japanin markkinoille brändätty Chevrolet oli japanilaisista vitsi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?