8.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Proton Inspira – malesialaiset tekivät Mitsubishi Lancerin jopa japanilaisia paremmin Teksti Benjamin Helander Kuva Proton, Mitsubishi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Malesian ensimmäinen oma autonvalmistaja aloitti toimintansa 1980-luvun alkupuolella Mitsubishin vahvassa luotsauksessa. 2010-luvulla lainamalli Mitsubishiltä teki paluun Protonin mallistoon, ja jälki vakuutti jopa japanilaisvalmistajan itsensä johdon. Tiesitkö muuten, että Mitsubishi Lancerin tuotanto loppuu kokonaisuudessaan vasta vuoteen 2024? Proton eli Proton Holdings kuuluu niihin tietyillä markkinoilla merkittäviin autonvalmistajiin, jotka ovat täällä päin maailmaa lähes täysin tuntemattomia. Proton on kuitenkin Malesian ensimmäinen oma automerkki, ja sillä on vakiintunut asemansa Malesian automarkkinoilla. Sitä myydän useammissa muissakin Aasian maissa, ja myytiin sitä jonkin aikaa myös Isossa-Britanniassa, hyötyen oikeanpuoleisesta ohjauksesta, joka vallitsee myös Malesiassa. Esimerkiksi viime vuonna Protonin myynti kasvoi Malesiassa yli 30 prosentilla ja se oli maan toiseksi myydyin automerkki heti Peroduan, toisen malesialaisen automerkin jälkeen. Protonin historiaan on kuulunut vaiheita, jolloin se on lainannut tekniikkaa ja malleja muilta autonvalmistajilta sekä myös vaiheita, jolloin se on ollut enemmän omillaan. Nykyisin Protonilla on Malesiassa myytäviä lainamalleja kiinalaisvalmistajilta ja aikoinaan se on lainannut muun muassa PSA:lta Ranskasta. Historiallisesti Protonin merkittävin kumppani on kuitenkin ollut Mitsubishi. Japanilaisvalmistaja oli teknisessa, tuotannollisessa, rahoituksellisessa ja johdollisessa mielessä kantava voima, kun Proton aloitti toimintansa vuonna 1983. Vasta vuonna 2000 Proton julkisti ensimmäisen itse suunnitellun automallinsa, Waja -sedanin. Sen jälkeen Mitsubishi vetäytyi yhä kauemmaksi Protonista, mutta suostuikin lopulta vielä yhteen yhteistyöhön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyProton Inspira oli yllättävänkin hyväMalesialaisvalmistaja oli siis 2000-luvulla jo suurimmaksi osaksi omillaan, mutta yllättäen vuonna 2010 Proton aloitti Mitsubishi Lancerin täyden kloonimallin tuotannon pelkästään Malesian markkinoita varten. Kyseessä oli yhdeksännen polven Lancer, siis se viimeinen Eurooppaan tuotu. Sopimuksen mukaan Proton valmistaisi Inspiran Malesiassa ja voimalinjat tulisivat valmiiksi kasattuina Mitsubishin tehtaalta Japanista. Proton ei sopimuksen mukaan saanut muuttaa mitään oleellista Lancerissa, ja malesialaisvalmistaja ilmeisesti luki juuri tuon sopimuskohdan harvinaisen tarkasti. Se nimittäin hioi auton alustan säätöjä entistä ehommiksi, päivitti sisustan materiaaleja ja kiinnitti erityistä huomiota auton valmistuksen laatuun. Jopa Mitsubishin johtoportaan kerrotaan olleen vaikuttunut Inspiran viimeistelystä. Inspira oli viiden tuotantovuoden aikana Protonille varsin edullinen "uusi" malli. Ensinnäkään uuden mallin kehityskuluja ei tullut käytännössä lainkaan, ja Proton pystyi myymään kotimaassa tuotettua autoa huomattavasti Mitsubishiä halvemmalla, johtuen Malesian harjoittamasta protektionismista. Kuten tässä nimenomaisessa juttusarjassa on aiemmin tullut esiin, Mitsubishillä on varsin merkittävä rooli myös toisen aasialaisen autonvalmistajan, nimittäin Hyundain kehitystarinassa. Voi toki todeta, että korealaisvalmistajan kansainvälinen menestyskäyrä on ollut sittemmin merkittävästi Protonia jyrkempi. Uutinen: Mitsubishi Lancer poistumassa tuotannostaProtoninkin lainaama Lancer kuuluu Mitsubishin kautta aikain tunnetuimpiin ja arvostetuimpiin malleihin, eikä vähiten Lancer Evolution -ralliulottuvuutensa ansiosta. Tässä jutussa teemana olevan, kymmenen vuoden ajan tuotannossa olleen yhdeksännen polven Lancerin jälkeen on tullut vielä yksi, Euroopassa tuntemattomaksi jäänyt kymmenes Lancer-polvi. Tarkemmin sanottuna tämä vuodesta 2017 aina näihin päiviin asti Taiwanissa tehty Lancer on vain merkittävä päivitys edeltäjäänsä, rakentuen samalle GS-alustalle, joka on Mitsubishin ja Chryslerin jo yli 20 vuoden takaisen yhteistyön tulos. Muutokset ovat Mitsubisheja Taiwanissa valmistavan China Motor Corporationin käsialaa, ja korimuotoilusta on vastannut italialaistalo Pininfarinan kiinalainen siipi. Autoa on myyty vain kahdessa maassa, nimittäin Kiinassa ja Taiwanissa. Mutta nyt siis kymmennen sukupolven tuotannon loppuessa Mitsubishi Lancer siirtyy näillä näkymin kuolleiden mallinimien joukkoon koko maailmassa. Mitsubishi ehti valmistaa Lanceria eri muodoissaan kaikkiaan peräti 51 vuoden ajan, mikä tekee siitä yhden maailman pisimpään yhtäjaksoisesti tuotetuista mallinimistä. Lähteet: Mitsubishi, Proton, Autoevolution Lue lisää Kaikki artikkelit 11.6.2020 Ajoneuvot Nimi muutettu: Citroën C-Crosser on japanilais-ranskalainen katumaasturi, jonka taustalla oli monikansallinen sekamelska 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 3.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: maailman ensimmäinen moderni massatuotettu sähköauto Mitsubishi i-MiEV 24.1.2025 Uutinen Honda haluaisi Renaultin ulos Nissanilta – ja miten käy Mitsubishin? 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 1.11.2024 Ajoneuvot Mitsubishi aikoo lainata Renaultilta ensimmäisen modernin sähköautonsa – myös Symbioz lienee Mitsulla tähtäimessä 14.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mitsubishi Pajero Evolution on harvinaista maastoherkkua 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 3.4.2024 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Colt – perusarjen peruspuurtaja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä - syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa