8.6.2022

Nimi muutettu: Rolls-Royce Corniche ja Bentley Corniche – kesäautojen aateliset, jotka pelastivat molemmat merkit perikadolta

Rolls-Royce Corniche

Nimi muutetun kesäautokausi alkaa huipulta. Rolls-Royce Corniche ja Bentley Corniche ovat ajalta, jolloin Bentley oli tiukasti Rollssin talutusnuorassa, ja jolloin molempien kohtalo oli vaakalaudalla.

Syy, miksi katselemme käytännössä identtisiä Rolls-Roycen ja Bentleyn avolimusiineja, piilee syvällä näiden arvostettujen brittimerkkien historiassa. Rolls-Royce Limited, eli nykyisen BMW-omisteisen Rolls-Royce Motor Carsin edeltäjän edeltäjä, päätyi ostamaan markkinoilta kilpailijansa Bentleyn pois vuonna 1931, siis 40 vuotta ennen Cornicheja, New Yorkin pörssiromahdusta seuranneessa talouskurimuksessa.

Rolls-Royce veteli sellaisista naruista, ettei Bentelystä vahingossakaan voisi tulla sen alaisuudessa Rolls-Royce -autojen kilpailijaa. 1940-luvulta lähtien Bentleyt alkoivat olemaan käytännössä vain sellaisiksi brändättyjä Rollsseja.

Rolls-Royce Ghost Zenith Collection

Iso pommi putosi 70-luvun taitteessa, kun Britannian hallitus kansallisti kaatumisen partaalla olleen Rolls-Roycen. Sen seurauksena ilmailutekniikka-RR ja autonvalmistaja-RR erotettiin toisistaan. Rolls-Royce Motors (huom: uusi nimi) jatkoi Bentleyn kera Vickersin ja myöhemmin (1998) Volkswagenin alaisuudessa. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun Rolls-Roycen omistus siirtyi Britannian ulkopuolelle. Nurinkurisinta tarinassa on kuitenkin ehkä se, että nykyisellä Rolls-Royce Motor Carsilla on yrityksenä kovin vähän tekemistä edeltäjiensä kanssa. Rolls-Royce Motorsin suora, nykyäänkin VW-omisteinen seuraaja, onkin Bentley Motors Limited. Kilpailuasetelma Bentleyn ja Rollssin välille palasi siis tämän myötä vuonna 2002.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aurinkoiset arvoautot - Rollssin ja Bentleyn pelastus

Pitkähkö pohjustus vaadittiin, jotta voimme ymmärtää, miksi Bentley esitteli sarjan tismalleen samanlaisia kesäautoja kuin Rolls-Royce.

Cornichen kaltaisia autoja ei enää valmisteta. Täysin spesiaali malli Rollssin historiassa nostatti heti vuoden 1971 esittelyssään melkoisen myrskyn. Haudan partaalla olleesta arvomerkistä tuli melkein yhdessä yössä todellinen seurapiirihitti.

Cornichen kuuden kuukauden valmistusprosessiin kuului siirto Crewen tehtaalta (nyk. Bentley-fasiliteetti) Mulliner Park Wardille Lontooseen, jossa auto sai käsintehdyn korinsa.

Jokainen Corniche tehtiin käsityönä, eikä yhden valmistuksessa mennyt enempää eikä vähempää kuin puoli vuotta. Myyntitahti oli puolestaan sellainen, että jo vuonna 1971 Cornichen odotusajaksi arvioitiin huimat 10 vuotta. Auto maksoi uutena noin 17 000 puntaa, nykyrahassa pitkälle yli 200 tonnia. He, jotka eivät jaksaneet tilaustaan odottaa, turvautuivat toisenlaisiin keinoihin. Raha puhui, kun osa omansa jo vastaanottaneista myi Cornichensa heti eteenpäin jopa tuplahinnalla!

Corniche oli monien ajan superjulkkisten autovalinta, mikä totta kai vain lisäsi sen suosiota. Avo-Rollssin ratissa nähtiin tuohon aikaan muiden muassa maailmantähdet David Bowie, Elton John, Tom Jones, Frank Sinatra ja Paul McCartney.

Corniche Saloon oli sama asia kovakattoisena.

Corniche pelasti Rolls-Roycen autotuotannon ja Bentley-merkin siinä sivussa. Corniche käänsi Rolls-Roycen tappiolta nykyrahassa yli 70 miljoonan voitolle. Myyntijakauma ei kuitenkaan ollut RR:n ja Bentleyn välillä ollenkaan tasainen, sillä Hurmion hengellä kruunattiin peräti 97 prosenttia 1971 - 1987 valmistetun sarjan Cornicheista. Kaikkein harvinaisimmaksi on jäänyt Bentley Cornichen kovakattoinen versio, jota valmistettiin alle 70 kappaletta, avomalliakin vain 77 kappaletta. Toisaalta tällä ei ollut merkitystäkään, sillä molemmat olivat saman omistajan alaisuudessa.

Cornichea valmistettiin eri sarjoissa pitkään. Kuvassa 80-luvun loppupuolta edustava malli.

Avoautojen aatelia

Noin 75 prosenttia Cornichen myynnistä koski Drophead-mallia, joten voinemme puhua avoautomallista. Piirtoakaan ei kuitenkaan Cornichessa tingitty Rolls-Roycen ja Bentleyn loistoautoluonteesta.

Cornichen pohjalta löytyi neliovinen loistoauto. Kuvassa RR Silver Shadow'n kaksonen, Bentley T-series.

Teknisesti Corniche perustui vuosina 1965 - 1980 valmistettuun Rolls-Royce Silver Shadow- sekä sen Bentley-vastine T-series -sedaniin. 5,16 metriä pitkä ja yli 2-tonninen avoauto on melkoinen liikuteltava, ja siihen tarpeeseen asianmukaisin voimanlähde oli Rolls-Roycen alumiinilohkoinen, 6,75-litrainen V8. Standardivaihteisto oli GM:n 3-vaihteinen automaatti, ja hydraulinen jousitus lisensoitiin osittain Citroënilta.

Cornichea pidetään jopa koko Rolls-Roycen historian tärkeimpänä yksittäisenä mallina. Se ei ole lainkaan kaukaa haettua, sillä ilman Cornichen suosiota Rollssin ja Bentleyn tarinat olisivat hyvin todennäköisesti katkenneet 50 vuoden taakse.

Avokattoisten Rollssien taival on jatkunut myös Cornichen jälkeen. Phantomista tehtiin Drophead-versio ja nythän meillä on Boat Tail - todennäköisesti kaikkien aikojen paras kesäauto.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Classiccarshow.com, Gaukmotors.co.uk Kuvat: Rolls-Royce, Bentley

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat